Sorte rande på fliser i badeværelset

Kære kloge mennesker.
På min søns kollegieværelse, hvor vandet i øvrigt er meget, meget hårdt, ser badeværelset sådan ud.
Jeg tænker, at det er en form for kalkrande, for de føles ru, men den sorte farve forvirrer mig.
Er det mug, som har sat sig i kalken?
Jeg har prøvet med eddike og almindelig badeværelsesrengøring, men det går overhovedet ikke væk. Noget af det bliver lidt lysere, men det er alt.
1) Hvad er det?
2) Hvorfan fjerner jeg det? Gerne uden at gøre alt for meget skade på fugerne.
På forhånd tusind tak. 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner svamp i kalken. Hvis du får kalken væk, forsvinder det sorte helt sikkert også.

Gør fugerne våde ved at sprøjte det hele til med vand. Lad det trænge ind i mindst 10 minutter.

Give fliserne noget ufortyndet Borup rust- og kalkfjerner (eller tilsvarende)  og skur med en stiv børste. Mindst 5 minutter inden der skyldes grundigt. Giv det en eller flere ture mere. Så er både kalk og sorte striber væk.  

https://www.jemogfix.dk/borup-rust-og-kalkfjerner-500-ml/6123/9047236/

Som kemiker ville jeg sige Klorin til at fjerne farven (Oxidering af organisk materiale) - og syre til at fjerne kalken, eller chelerende kalkfjerner.
Du må lige give din kolelgieboende søn et par vejledninger om basal rengøring med i bagagen. Får han damebesøg trækker det helt sikkert point ;-)

• Det hvide er kalksten
  • Det røe/brune er farvestof fra vandet bla fra jern og andre metaller
  • DEt sorte er sandsynligvis skimmel.
Det ser ud til det er meget hårdt angrebet. Og du komemr nok ikke uden om at skulle rengøre 3-4 gange grundgit før det nogenlunde vil se pænt ud. Klaken er i sig selv ikek farlig - bare ikke særlig fed at se på.

Udover GodeVEns bud vil jeg komme med en anden fremgangsmåde. Borups Stærk Rust og Kalkfjerner er baseret på forsforsyre - og medmindre man anvender det fortyndet kan det skade fuger ret meget. I stedet er et middel der er egnet til det: Minuskalk til badeværelser da det også tager sæbeslam og skidt (TÆNK har testet det som det bedste). Køb et par  flasker og:

1. Fortynd efter anvisningen til klinker/fliser på emballagen
  2. Skyl alle overflader med rent koldt vand i flere minutter for at sikre at fuger er mættet med vand
  3. Brug det fortyndede produkt med svamp på alle overflader - evt 1 flise ad gangen, brug en ny blød tandbørste for at komme i kroge mm.
  4. Skyl efter brug som anvist.
  5. Gentag punkt 2-4 flere gange - hellere 4 lettere afklakninger end 1 stærk.
  6. Giv armaturet en omgang med samme fortyndende afkalker og læg brusehoved i blød i en ren/frisk omgang af den fortyndede afklaker. Obs bruges det for længe på forkromede dele kan de ændre farve. Så gør det ikke længere end anvist.
Når kalk, misfarvninger osv er fjernet kan du evt vaske med en omgang vaskemiddel for at fjerne det sidste skidt.
Og så derefter have en svaber til nederste på væggen og gulv der bruges efter bad for at fjerne overskydende vand.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg har brugt Borup Rust og Kalkfjerner i mere end 5 år. Det skader ikke fugen overhovedet, ved brug som jeg nævner. Jeg var nervøs for det samme som buller27, men praktisk brug har vist at der ikke er antydning af skader på fugen. Det er slet ikke så aggressivt som fx produkter med phosphorsyre til afkalkning af vaskemaskiner.

Jeg må indrømme at de senere år springer jeg ofte fugtningen over, da jeg ikke har haft skader på fugen. Der er stadig ikke skader. Men jeg vil anbefale at man gør det. Der er jo også folk der bor i huse fra Huscompagniet ,-)
Tusind tak for jeres kloge svar! Jeg tror, jeg prøver med lidt Borup i et hjørne, især jf GodeVens andet svar. Minuskalk må være det, han skal have stående fremover. ​
Annonce
nroc skrev den 16-06-2025 17:31:53

Tusind tak for jeres kloge svar! Jeg tror, jeg prøver med lidt Borup i et hjørne, især jf GodeVens andet svar. Minuskalk må være det, han skal have stående fremover.

Hvis han bruger skraber/svaper og sørger for at luft godt godt så skal der jo ikke bruges ret ofte. Men ja det koster ikke ret meget og fås i mange supermarkeder. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
GodeVen skrev den 16-06-2025 15:32:23

Jeg har brugt Borup Rust og Kalkfjerner i mere end 5 år. Det skader ikke fugen overhovedet, ved brug som jeg nævner. Jeg var nervøs for det samme som buller27, men praktisk brug har vist at der ikke er antydning af skader på fugen. Det er slet ikke så aggressivt som fx produkter med phosphorsyre til afkalkning af vaskemaskiner.

Jeg må indrømme at de senere år springer jeg ofte fugtningen over, da jeg ikke har haft skader på fugen. Der er stadig ikke skader. Men jeg vil anbefale at man gør det. Der er jo også folk der bor i huse fra Huscompagniet ,-)

Mine erfaringer er anderledes. Specielt hvis det er gamle cementfuger. Men sådan er der jo så stor forskel - erfaringer er forskellige.Skader på fugerne kan jo typisk heller ikke ses - de bliver bare mere porøse. Bor man i noget nyere med vådrumsmembran og plastforsttærkede fuger problemet mindre end ved mere traditionelle fuger.

Fosforsyre-produkter til afkalknings af vaskemaskinerr? Det må du meget gerne dele hvis du har fundet sådan ngoet.

Jeg bor i en kommune med hård vand. Dette og i forbindelse med sæbe er en evig kilde til hårdt arbejde med ikke at rengøre, men renholde.

Almindelig WC rens har vist sig at være effektivt uden at skade hverken fliser eller fuger. Nu kan jeg nøjes med at renholde badeværelserne 2 gange om ugen.  
Husk at kalk  er en vigtig bestandel i beton/fuger - så man kan ikke helt undgå at fugerne bliver ætset når man bruger kalkfjerner/syre.
Det gode ved phosphorsyren/phosphatdelen er at det også kompleksbinder kalken - uden at den er specielt sur - så den kan virke mere kraftig/hurtig.
Hvis det skal gå virkelig hurtig så er saltsyre sagen - men så skal man afdække armaturer da det også ætses :-)
Brug ALDRIG saltsyre indendørs. Dampene tager livet af ALT elektronik i HELE huset.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis