Blæser til forstærker

Hej

Jeg har sat min NAD C356BEE forstærker ind i et Montana reol med 5 cm luft ovenover forstærkeren. Den bliver dog meget varm. Så varm at man nærmest ikke kan lægge hånden ovenpå. Det dur ikke. Da den stod ude i det fri, var der ikke så slemme varmeproblemer, selvom den vist er kendt for at blive varm.

Så jeg tænker, at sætte en 12v pc-blæser ind bagerst i reolen for at skubbe luften ud. Men den skal køre 7v for ikke at larme for meget.
Og så vil jeg gerne have, at blæseren tænder sammen med forstærkeren. Forstærkeren har en 12v trigger udgang (mini-jack stik). Men hvordan får jeg dette projekt lavet?

Jeg skal bruge en 12v blæser (som skal køre 7v). Er der nogle blæsere I vil anbefale?
Og så skal jeg bruge en 230v til 12v/7v omformer. Nogen indéer til det? Jo mindre det fylder, jo bedre.
Og så er det trigger spørgsmålet. Hvordan få jeg det opbygget?

Håber I har nogle idéer til det. 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du nogen ide om hvor meget strøm din 12 volt udgang kan levere. Det er ikke sikkert, at der er strøm nok til at forsyne en 12V blæser. Det er heller ikke sikkert, det er nærmest tvivlsomt, at en 12V blæser kan køre på 7V.
Du kunne i stedet for prøve med en 5V blæser, men prøv i første omgang med en 12V blæser forsynet med 12V. 
Du kan prøve med en blæser fra en computer. De fås til både 12V og 5V. Du skal regne med et forbrug på 500mA.
Du kan overveje tilslutningen af forsyningen kan laves sådan at din 12V udgang styrer tilslutningen af strømforsyningen 
230/12V eller 230/5V. 
Du kan regne med at lyden fra blæseren er ca. 27 dB. Det er ikke ret meget. Almindelig tale er ca. 60 dB.

fase
Triggerout på din forstærker, kan kun afgive 50mA, hvilket ikke er nok til at trække en blæser.
Den ene mulighed er at købe en blæser med PWM styring, og så bruge den til at tænde/slukke blæseren, og så have en ekstern PSU til at drive blæseren.

Den anden mulighed er at bruge et 12v relæ til at tænde/slukke den blæser.

Personligt havde jeg lavet en temperatur styret blæser, som automatisk justerer hastigheden efter temperaturen.
Hvorfor ikke trække strøm fra forstærkerens strømforsyning? Den har garanteret overkapacitet.
Bag i reolen vil du placere blæseren, er der nok frirum til muren?
Husk også at der skal to huller til ventilation, et hvor luften kommer ind og et hvor den kommer ud.
Montering skal være så reolmaterialerne ikke genererer vibrationsstøj.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Et bud på en blæser der er støjsvag og starter ved 4,5V er en Arctic P12 SIlent. Den bruger meget lidt energi og kan måske trækkes af. Eller den almindelige P12 der bruger 0,16A / 12V. 
Eller en Noctua der træker 0,022A tror ejg det var - https://noctua.at/en/products/fan/nf-s12a-uln/specification

De er støjsvage og larmer langt fra ligeså meget som typiske 120mm blæsere brugt i servere. Men til gengæld flytter de så også mindre luft. Langt de fleste alm 12v pc kabinetblæsere til forbrugere kan starte ved ved 5v eller under.

Måske der er mulighed for en 120mm blæser der kører på 5V. Og så en USB oplader til mobiltelefoner der tændes samtidig med forstærkeren.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 15-06-2025 17:37:02

Et bud på en blæser der er støjsvag og starter ved 4,5V er en Arctic P12 SIlent. Den bruger meget lidt energi og kan måske trækkes af. Eller den almindelige P12 der bruger 0,16A / 12V. 
Eller en Noctua der træker 0,022A tror ejg det var - https://noctua.at/en/products/fan/nf-s12a-uln/specification

De er støjsvage og larmer langt fra ligeså meget som typiske 120mm blæsere brugt i servere. Men til gengæld flytter de så også mindre luft. Langt de fleste alm 12v pc kabinetblæsere til forbrugere kan starte ved ved 5v eller under.

Måske der er mulighed for en 120mm blæser der kører på 5V. Og så en USB oplader til mobiltelefoner der tændes samtidig med forstærkeren. 
Fin ide - hvis  du får brug for at ændre din dc-spænding er en Buck konverter en mulighed, men nogle forstærkere er ikke vilde med deres højfrekvens.
Ift. til opbygningen, er det et relativt lille kølemodul ​( selv i kl. D ) ​til en 80W forst., så jeg ville nok placere køling nedefra, gn. bund, tæt på udgang og forsyning.

Annonce
Der findes forskellige blæsere der kan køre direkte vha. USB adapter, eller som selv har strømforsyning.
Se feks. her på Amazon.de

Så kan du jo tilslutte din forstærker sådan en elspareskinne, som registrere når den "tænder" og så først der tænder for resten af skinnen. Feks. Denne model

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 15-06-2025 18:33:50

Der findes forskellige blæsere der kan køre direkte vha. USB adapter, eller som selv har strømforsyning.
Se feks. her på Amazon.de

Så kan du jo tilslutte din forstærker sådan en elspareskinne, som registrere når den "tænder" og så først der tænder for resten af skinnen. Feks. Denne model

Elspareskinne lyder som en fin idé, men registrerer den at forstærkeren går fra standby til ON? Eller skal forstærkeren være helt slukket, før skinnen registrerer at den tændes? Jeg har ikke brugt den slags før.

Jeg tænker på denne her blæser sammen med skinnen:
https://www.amazon.de/-/da/ALAMSCN-ventilator-kabinet-hastighedskontrol-chassisforst%C3%A6rkerrouter/dp/B0D7Q3PKVP/ref=sr_1_5?crid=2EZW62PAFI2SK&dib=eyJ2IjoiMSJ9.PLGvzuy0_qxa1kiEVOkFBOpF2jYnoi9eoOh3ro_I3UbWQbN-11Mgx9-wOOXkNtn8KthYWaJTYG0G06HwOIlX4HyQrNNzKmVzRigEleymlwQekWWg8fCCdUIunD_BFIR50h23gI-WIjh2WOwedEmSCKdTMvNrtF7L18TSqiFDAoJRojTd-WmyOYjLZe9WwOwDrdc7RcvTtnEkUl_E7Z7ZdI2UBEswYVfP0nsxETzH6v8.iuTj6irmBfo9wVDzU4v-9EtHsEpEelUGZYv8CesBDlM&dib_tag=se&keywords=amplifier%2Bcooling%2Bfan&qid=1750015572&sprefix=amplifier%2Bcooling%2Bfan%2Caps%2C87&sr=8-5&th=1

Jeg havde egentlig tænkt mig, at placere blæseren bagest i reolen og bagved forstærkeren, så den blæser hen over forstærkeren og transporterer den varme luft ud af reolen. Der er et 8 cm hul bagpå reolen til kabelgennemgang hvor der kan "trækkes luft ind". Ikke montere blæseren i bagvægen på reolen, men bare bagest på en lille holder af elastiker el.lign. Gangbar løsning?
Der findes vidst forskellige slags, nogle modeller har et USB stik som vidst bare registrere om enheden spytter strøm ud, feks. gør en computer typisk kun det når den er tændt.

Tror den model jeg linker til, måler på forbruget på "master" udgangen, og ser også ud til at man kan justere følsomheden måske. Så tænker godt den kan "mærke" forskel på standby og tændt/drift. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 15-06-2025 21:51:50

Der findes vidst forskellige slags, nogle modeller har et USB stik som vidst bare registrere om enheden spytter strøm ud, feks. gør en computer typisk kun det når den er tændt.

Tror den model jeg linker til, måler på forbruget på "master" udgangen, og ser også ud til at man kan justere følsomheden måske. Så tænker godt den kan "mærke" forskel på standby og tændt/drift. 

Der er ikke plads til den strømspareskinne i reolen pga. hylder. Den er 48 cm og fås vist ikke mindre. Det er et Montana reol. Øv... Det var ellers en oplagt og nem mulighed.

Du kan evt. trække pladen ud over din forstærker - og skære de bagerste 5 cm af - så der kommer en sprække over forstærkeren.
Til start kan du prøve at trække hylden ud og se hvor meget det hjælper.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis