Blæser til forstærker

Hej

Jeg har sat min NAD C356BEE forstærker ind i et Montana reol med 5 cm luft ovenover forstærkeren. Den bliver dog meget varm. Så varm at man nærmest ikke kan lægge hånden ovenpå. Det dur ikke. Da den stod ude i det fri, var der ikke så slemme varmeproblemer, selvom den vist er kendt for at blive varm.

Så jeg tænker, at sætte en 12v pc-blæser ind bagerst i reolen for at skubbe luften ud. Men den skal køre 7v for ikke at larme for meget.
Og så vil jeg gerne have, at blæseren tænder sammen med forstærkeren. Forstærkeren har en 12v trigger udgang (mini-jack stik). Men hvordan får jeg dette projekt lavet?

Jeg skal bruge en 12v blæser (som skal køre 7v). Er der nogle blæsere I vil anbefale?
Og så skal jeg bruge en 230v til 12v/7v omformer. Nogen indéer til det? Jo mindre det fylder, jo bedre.
Og så er det trigger spørgsmålet. Hvordan få jeg det opbygget?

Håber I har nogle idéer til det. 

Hej Jeg har sat min NAD C356BEE forstærker ind i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 16-06-2025 09:11:56

Du kan evt. trække pladen ud over din forstærker - og skære de bagerste 5 cm af - så der kommer en sprække over forstærkeren.
Til start kan du prøve at trække hylden ud og se hvor meget det hjælper.

Skinnen er desværre for lang. 

Når NAD skriver i instruktionsbogen til C356BEE at den ikke må stå i en bogreol, er det rigtige vel at stille den ovenpå reolen, eller et sted hvor der ikke er noget over forstærkeren. 
GodeVen skrev den 18-06-2025 11:02:46

Når NAD skriver i instruktionsbogen til C356BEE at den ikke må stå i en bogreol, er det rigtige vel at stille den ovenpå reolen, eller et sted hvor der ikke er noget over forstærkeren. 

Oh, det havde jeg ikke set. Det giver mig nogle praktiske udfordringer...

På YouTube var der en, som havde sat nogle små køleribber på nogle transistorer og modstande og havde derved fået temperaturen ned fra 90 til 45 grader med passiv køling. Med aktiv køling burde det være mindst ligeså meget. Hvis jeg kan holde temperaturen så lavt, er det vel egentlig lige meget om den står i en reol eller ej?
Selvfølgelig. Hvis du kan holde temperaturen ned på anden måde er det lige så godt.

Standart temperaturgrænsen for elektroniske komponenter er 70 grader. Du bør gå efter en temperatur på højest 50 grader inde i kassen ved en stuetemperatur på 20 grader. ​
OleSørensen skrev den 18-06-2025 11:48:52

GodeVen skrev den 18-06-2025 11:02:46

Oh, det havde jeg ikke set. Det giver mig nogle praktiske udfordringer...

På YouTube var der en, som havde sat nogle små køleribber på nogle transistorer og modstande og havde derved fået temperaturen ned fra 90 til 45 grader med passiv køling. Med aktiv køling burde det være mindst ligeså meget. Hvis jeg kan holde temperaturen så lavt, er det vel egentlig lige meget om den står i en reol eller ej?

Det var nok ikke transistorer der sad på køleribberne, men peltier elementer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Ikke for at forlade fokus på tråden  - min ældre Denon + 100w forstærker varmer også en del, og er derfor placeret i fri luft, som gode ven anbefaler, levetid på komponenter reduceres ofte med for meget varme. Men især forstærkere med lidt højere bias indst. , vil varme mere grundet en ​højere tomgangs strøm over transistorene. ​Her vil der være øget behov, når den naturlige luftcirkulation reduceres i et skab. Jeg har leget med ideen om en ​blæser indvendigt, komplet via
  en ntc modstand, der åbner omkring 35-40 ​gr. 
Det er forholdsvis simpelt i praksis.
Blot et indspark.

cdp skrev den 18-06-2025 22:38:45

Ikke for at forlade fokus på tråden  - min ældre Denon + 100w forstærker varmer også en del, og er derfor placeret i fri luft, som gode ven anbefaler, levetid på komponenter reduceres ofte med for meget varme. Men især forstærkere med lidt højere bias indst. , vil varme mere grundet en højere tomgangs strøm over transistorene. Her vil der være øget behov, når den naturlige luftcirkulation reduceres i et skab. Jeg har leget med ideen om en blæser indvendigt, komplet via
  en ntc modstand, der åbner omkring 35-40 gr. 
Det er forholdsvis simpelt i praksis.
Blot et indspark.

Forholdsvis simpel lyder fint! hehe
Hvordan skal det gøres og med hvilke komponenter? 35-40 grader lyder fint. Så behøver jeg ikke tænke på at tænde blæseren med en trigger el.lign.

Jeg har bestile denne blæser:
https://www.amazon.de/-/da/ALAMSCN-ventilator-kabinet-hastighedskontrol-chassisforst%C3%A6rkerrouter/dp/B0D7Q3PKVP/ref=sr_1_5?crid=2EZW62PAFI2SK&dib=eyJ2IjoiMSJ9.PLGvzuy0_qxa1kiEVOkFBOpF2jYnoi9eoOh3ro_I3UbWQbN-11Mgx9-wOOXkNtn8KthYWaJTYG0G06HwOIlX4HyQrNNzKmVzRigEleymlwQekWWg8fCCdUIunD_BFIR50h23gI-WIjh2WOwedEmSCKdTMvNrtF7L18TSqiFDAoJRojTd-WmyOYjLZe9WwOwDrdc7RcvTtnEkUl_E7Z7ZdI2UBEswYVfP0nsxETzH6v8.iuTj6irmBfo9wVDzU4v-9EtHsEpEelUGZYv8CesBDlM&dib_tag=se&keywords=amplifier%2Bcooling%2Bfan&qid=1750015572&sprefix=amplifier%2Bcooling%2Bfan%2Caps%2C87&sr=8-5&th=1

Netop til sådan en opgave er peltier elementer suveræne. De køler uden støj, og eneste minus er iflg mig at de bruger energi, men det kapitel taler vi ikke om når vi er i gang med seriøse forstærkere😇

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Peltier-elementer vil blot lave problemet større. De har en elendig virkningsgrad. Den er omkring 10%. Hvis man ønsker at fjerne 10 watt varme vil køleplade på peltier-elementet skulle afgive 100W varme.

Videoen viser hvorledes en uheldig design detalje i forstærkeren kan forbedres. Det har ikke reel betydning for den samle varme afgivelse, men er kun for at sænke varmen fra nogle få komponenter. Man får indtryk af at NAD har været lidt hurtig med at designe den forstærker. Modstande skal ikke afgive så meget varme, at printet bliver brunt.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis