Byggekote og terrænregulering

Ohøj
Jeg står og overvejer at skulle bygge et nyt hus, men er i tvivl om hvordan byggekote evt påvirkes hvis man laver terrænregulering.

På grunden må der jvf lokalplanen terrærreguleres 0.5m indtil 1m fra skel. Jeg kunne godt tænke mig at hæve til max højde, da det skråner lidt og vejen ligger højt. Så her kommer spørgsmålet. 

Gælder terrænreguleringen kun for "have"/ "grunden udenom huset" eller må man også hæve huset tilsvarende? (Altså terrænregulere under huset)

Sagt på en anden måde. 
Når byggekoten/sokkelkote, som kommunen er kommet med er sat til 19.5m (regnet som et gennemsnit af de målinger der ligger i byggefeltet) 

Må dette så hæves til 20m ved at der terrænregules de maximale 0.5m?

Takker 😀

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det mener jeg bestemt. Men for at være sikkert på spørge på kommunens tekniske forvaltning. Der kan være andre krav i din kommune end de almindelige regler. 
Det du skal være opmærksom på er at overflade vand IKKE må løbe ind på nabogrunden 
Min søn har fået terrænreguleret ca 4,5. m i den ene ende af huset. Det var der naboklager over ved høring ( landzone) Kommunens folk var ude at kigge og klagen blev afvist. Der kunne ikke bygges på andre måder mente de. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vand burde ikke være et problem, naboen har allerede terrærreguleret op også.
Dog kun haven og ikke deres hus.
Jeg vil gerne have huset med op også 😀 
Eller er det i virkeligheden de enkelte kotemålinger indenfor byggefeltet der gælder? (Og ikke gennemsnitsmålingen) Altså som der må terrænregulers i forhold til?

Således at hvis laveste måling er på 19.2 (og de andre er på henholdsvis 19.5, 19.6 og 19.7) hvilket giver gennemsnittet på 19.5, så må man kun gå op i 19.7? (Laveste på 19.2 plus de 0.5 i terrænregulering)

Jeg er en smule usikker på hvad du egentlig spørger om:

Som udgangspunkt må du terrænregulerer mod nabo max. 50cm uden godkendelser så længe du overholder afstandskravene mod skel. Lokalplanen for dig er bare en understregning hvad der gælder på landsplan. Når det nævnes i lokalplanen kan det skyldes der er lokale afvandingsforhold som du bør få afklaret.

Byggekvoten er en gummiparagraf så længe dit nye hus overholder afstandskravene til skel. Taler vi om et nyt etplanshus med eller uden udnyttet 1. sal? Indkig til nabo er stadig et stridsspørgsmål som ikke lovmæssigt er afklaret.

For år tilbage byggede jeg en tilbygning med 1.sal, men da af standen til nabo var langt over mindstemålene, var jeg ikke underlagt kravene om nabohøring, men jeg undgik ikke klager som jeg skulle bruge mange kalorier på som kunne bruge mere konstruktivt..

At jeg senere fik en ny nabo der syntes min løsning gjorde hans udsigt til mit bindingsværk forøgede hans herlighedsværdi viser bare hvordan jura er svært foregentlig med livskvalitet. 
sokkelkvoten sættes ud fra et fast målepunkt med officiel godkendt
så der er kun en ting at gøre , det er landmåler på , han kan sætte kvoten presis ud fra sattelit
det er den kvote kommunen beregner ud fra , og den må du ikke afvige uden tilladelse
grunden omkring soklen er så en anden sag
Annonce
Jf. bygningsreglementet regnes en bygnings højde fra naturligt terræn. Dvs. et ureguleret terræn. 
Hvis kommunen har godkendt et niveauplan må bygningens højde regnes fra niveauplanet. 
Det er vigtigt at holde sig for øje hvilket ord der bruges i byggetilladelsen - godkendt sokkelkote eller niveauplan?
Der er allerede opmålt koter for terrænet. Udført at landmåler. Hjørnerne af huset ligger i koterne:
19.2, 19.5, 19.6 og 19.7.

Niveauplanet regnes vel så til 19.5 (gennemsnittet af "hjørne koterne")

Må man derefter tillægge de 0.5m der må terrænreguleres? Således man kommer op i 20.0
Dvs smide ekstra sand på sandpuden og hæve hele huset.
Rene1234 skrev den 15-06-2025 13:39:22

Der er allerede opmålt koter for terrænet. Udført at landmåler. Hjørnerne af huset ligger i koterne:
19.2, 19.5, 19.6 og 19.7.

Niveauplanet regnes vel så til 19.5 (gennemsnittet af "hjørne koterne")

Må man derefter tillægge de 0.5m der må terrænreguleres? Således man kommer op i 20.0
Dvs smide ekstra sand på sandpuden og hæve hele huset.

det konner an på hvad der står i din byggetilladelse

er der foreskrevet en kvote må du ikke
huset bliver noget skævt med de kvoter , skal være samme kvote i allehjørner
Jeg tror ikke du forstår hvad jeg mener.
Niveauplanet for huset bliver selvfølgelig i samme niveau i hele byggefeltet.

Det er koterne på terrænet, opmålt da grunden blev købt, der er forskellige og som varierer mellem 19.2 og 19.7. På de steder hvor huset skal ligge.
Der foreligger ikke en byggetilladelse endnu, kun en forespørgsel hos kommunen.

Mit spørgsmål er sådan set bare hvordan man finder det maksimale niveau man må gå op i...
Når man ønsker at terrænregulere op i max højde
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis