Byggekote og terrænregulering

Ohøj
Jeg står og overvejer at skulle bygge et nyt hus, men er i tvivl om hvordan byggekote evt påvirkes hvis man laver terrænregulering.

På grunden må der jvf lokalplanen terrærreguleres 0.5m indtil 1m fra skel. Jeg kunne godt tænke mig at hæve til max højde, da det skråner lidt og vejen ligger højt. Så her kommer spørgsmålet. 

Gælder terrænreguleringen kun for "have"/ "grunden udenom huset" eller må man også hæve huset tilsvarende? (Altså terrænregulere under huset)

Sagt på en anden måde. 
Når byggekoten/sokkelkote, som kommunen er kommet med er sat til 19.5m (regnet som et gennemsnit af de målinger der ligger i byggefeltet) 

Må dette så hæves til 20m ved at der terrænregules de maximale 0.5m?

Takker 😀





Ohøj Jeg står og overvejer at skulle bygge et nyt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rene1234 skrev den 15-06-2025 16:14:48

Jeg tror ikke du forstår hvad jeg mener.
Niveauplanet for huset bliver selvfølgelig i samme niveau i hele byggefeltet.

Det er koterne på terrænet, opmålt da grunden blev købt, der er forskellige og som varierer mellem 19.2 og 19.7. På de steder hvor huset skal ligge.
Der foreligger ikke en byggetilladelse endnu, kun en forespørgsel hos kommunen.

Mit spørgsmål er sådan set bare hvordan man finder det maksimale niveau man må gå op i...
Når man ønsker at terrænregulere op i max højde

 så er alt dette urelevant , så er det lokalplanen der bestemmer hvis der er en

om det er en fastsat byggekvote eller terræng der bestemmer kan du også se i lokalplanen
Der står bare man må terrænregulere op til 0.5m.

Derfor jeg spørger hvad det betyder i praksis, ihft højden på nyt hus og eksisterende terræn.

det er lidt af en gråsone
du skal nok regne med at det kun er grunden og ikke soklen
det er kun kommunen der kan svare på

Bør man ikke checke om der tidligere er terrænreguleret?
Man kan vel ikke gøre det hvis en tidligere ejer har tilført 0,5 m?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Man må ikke gøre det, hvis det allerede er gjort. Men det er en ny udstykning og det er derfor grunden allerede er højdeopmålt ved køb.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis