Revne mellem vinduesrammen og væggen

Hej, Jeg opdagede, at der er en revne mellem vinduesrammen og væggen i et værelse, hvilket medfører, at der trænger kold luft ind i værelset. (Se billede). Jeg vil meget gerne høre om jeg selv kan løse problemet og hvordan? Hvis det skal være en håndværker der udfører, hvem skal jeg kontakte? En murer eller en tømmer?

Tak på forhånd. 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er mellemrummet lukket udefra? Har du ikke et billede? Hvis bagstoppet er lavet rigtigt, burde der komme luft ind mellem væg og vindue.

fase
S. Fabrin skrev den 09-06-2025 11:46:11

Hvordan er mellemrummet lukket udefra? Har du ikke et billede? Hvis bagstoppet er lavet rigtigt, burde der komme luft ind mellem væg og vindue.

Tak for svaret. 

Jeg har lige taget to billeder fra udenfor. Mener du revnen har intet problem, det skulle være på den måde?

Er revnen mellem vinduet og vægbeklædningen lukket med f.eks. en fugemasse? Ved du om der er bagstop mellem væg og vindue og evt. hvad den består af?

fase
S. Fabrin skrev den 09-06-2025 22:14:40

Er revnen mellem vinduet og vægbeklædningen lukket med f.eks. en fugemasse? Ved du om der er bagstop mellem væg og vindue og evt. hvad den består af?

Jeg ved simpelthen ikke. 

Jeg ved simpelthen ikke.
Du kunne prøve at stikke en spartel, din lommekniv eller noget lignende ind mellem vinduesrammen og vægbeklædningen for at finde ud af om der er noget til at fylde mellemrummet mellem mur og vinduesramme. Er der fuget mellem beklædning og vindue? Det kan du se med det blotte øje.

fase
Annonce
Normalt vil der være lukket til med spartel eller på anden måde, både ude og inde. Imellem de to tætninger vil der være isolering. Isoleringen stopper ikke vinden. Men det burde både den udvendige og indvendige  tætning gøre.  Så det lyder som om der noget galt både ude og inde. 

Jeg kan se at det ikke er stueplan, så det kan være lidt vanskelig at undersøge på ydersiden. Ellers var det oplagt, at skrue pladen af og kikke. 
Indvendig vil en fleksibel byggefuge være egnet. Og ligeså udvendigt - måske den er sluppet elelr gået til

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
S. Fabrin skrev den 10-06-2025 12:14:33

Jeg ved simpelthen ikke. 
Du kunne prøve at stikke en spartel, din lommekniv eller noget lignende ind mellem vinduesrammen og vægbeklædningen for at finde ud af om der er noget til at fylde mellemrummet mellem mur og vinduesramme. Er der fuget mellem beklædning og vindue? Det kan du se med det blotte øje.

Jeg kan endeligt prøve det som du sagde efter nogle travle dage. 

Jeg brugte en hobbykniv. Men revnen er meget smal, der er kun mindre end 0,5 cm som kan stikkes ind. Derfor kan jeg ikke se noget der står i mellem. 

Hvis revnen er så smal, kan jeg bare bruge fugemasse til at fylde op? Revnen er ca. 60 cm høj med forskellig bred. Den nederste del er lidt bredere end toppen. Den bredeste er ca. 0,2/0,3 cm. 
GodeVen skrev den 10-06-2025 14:29:31

Normalt vil der være lukket til med spartel eller på anden måde, både ude og inde. Imellem de to tætninger vil der være isolering. Isoleringen stopper ikke vinden. Men det burde både den udvendige og indvendige  tætning gøre.  Så det lyder som om der noget galt både ude og inde. 

Jeg kan se at det ikke er stueplan, så det kan være lidt vanskelig at undersøge på ydersiden. Ellers var det oplagt, at skrue pladen af og kikke. 

Jeg har ikke mulighed til at skrue den yderlige plade af.  

kkimm skrev den 24-06-2025 11:59:56

S. Fabrin skrev den 10-06-2025 12:14:33

Jeg ved simpelthen ikke. 

Jeg kan endeligt prøve det som du sagde efter nogle travle dage. 

Jeg brugte en hobbykniv. Men revnen er meget smal, der er kun mindre end 0,5 cm som kan stikkes ind. Derfor kan jeg ikke se noget der står i mellem.

Hvis revnen er så smal, kan jeg bare bruge fugemasse til at fylde op? Revnen er ca. 60 cm høj med forskellig bred. Den nederste del er lidt bredere end toppen. Den bredeste er ca. 0,2/0,3 cm. 

Bare brug acrylfuge mellem gerigt og væg hvis mellemrummet ikke er større end de 2-3 mm

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også