Påfore på spær I garage

Jeg har en garage med fladt tag (der er lidt hældning)
Jeg har netop fået brændt et nyt lag tagpap på min garage, da top-pappen var udtjent.
Garagen er fra 1976, og nogle af spærrene (2 × 4), som er forankret ind i husmur og på en rem på modsatte side, har sat sig lidt. (Spænder over 3,6 meter)
Det betyder, at der er en lunke på taget (ca 2 x 2,5 meter), hvor der står blankt vand.
Tagdækkeren vil gerne udfylde lunken, og lægge endnu et lag pap på den del af taget (ca 4 x 3,5 meter).
Så vil der reelt være 3 - 3,5 lag pap på det stykke, hvor spærret har sat sig.

Mit spørgsmål er derfor, om jeg kan påfore på siden af spærret, uden at forankre i husmur og rem, men stadig opnå en styrkelse af spærret, så den ekstra vægt på taget ikke forværrer nedbøjningen?

Jeg forestiller mig, at bruge nogle kraftige bolte, med skiver/møtrikker på modsatte side, og med forskydning, så nogle sidder i toppen, og andre i bunden af påforing/spærret.

Mvh. HenrikK1976
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du udmærket gøre. Der hvor spæret er svagest er på midten, så det betyder ikke noget at forstærkningen ikke går helt ud til enderne. Et bræt på begge sider af spæret gør det samme. Skruer kan også bruges til sammenføjningen.

Søren O
En allerede opstået lunke kan du ikke fjerne ved blot at skrue forstærkning på siden af eks. spær.
Du er nødt til at hæve/understøtte de spær det drejer sig før du skruer forstærkning på siden af eks. spær.
Forstærkningen skal så være så kraftig at den kan holde/modstå spændingerne de hævede spær.
GSH skrev den 07-06-2025 19:50:37

En allerede opstået lunke kan du ikke fjerne ved blot at skrue forstærkning på siden af eks. spær.
Du er nødt til at hæve/understøtte de spær det drejer sig før du skruer forstærkning på siden af eks. spær.
Forstærkningen skal så være så kraftig at den kan holde/modstå spændingerne de hævede spær.

Tagdækker udfylder lunken oppe på taget, som jeg skriver. Spørgsmålet om påforing på siden, er alene for at modstå den øgede vægt på taget, som jeg skriver.

Jeg vil ikke risikere, at jeg ødelægger paptag nedefra, ved at hæve spær, hvis søm skulle gå ovenud, gennem paptag 😊
Den bedste måde at sætte sammen på er almindelige skruer og evt. lim. F.eks. 6 mm træskruer. De er nemme at sætte i og med flere holder det bedre end gennemgående bolte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-06-2025 00:21:46

Den bedste måde at sætte sammen på er almindelige skruer og evt. lim. F.eks. 6 mm træskruer. De er nemme at sætte i og med flere holder det bedre end gennemgående bolte. 

Ville du bruge franske træskruer, eller bare helt almindelige?

Vil et terrassebrædt på 28 x 125mm på hver side, være bedre end et 47 x 120 spær?

Mvh. Henrik 
Annonce
2 x terrasse brædder, 28x125, er, alt andet lige, bedre 1 stk 47x120, dog forudsætter det at bræddernes kvalitet svarer til spær træ, dvs uden knaster mv.

Inertimoment = 1/12 x br x hj3 = cm4
1 stk spær træ har Inertimoment på 677 cm4
2 stk 28x125 har et Inertimoment på 911cm4, eller ca 35 % bedre.

Fastgørelsen ville jeg også gøre som ev elmand skriver, med PU lim.
Brug helt almindelige træskruer. Hvis terrassebrættet er af samme kvalitet som spærtræet, vil 2 stk være ca. 25% “stærkere” end spærtræet. Normalt vil terrassebrædder være af en ringere kvalitet end spærtræ, så mon ikke det omtrent bliver ens.

Søren O
Søren O skrev den 08-06-2025 09:14:32

Brug helt almindelige træskruer. Hvis terrassebrættet er af samme kvalitet som spærtræet, vil 2 stk være ca. 25% “stærkere” end spærtræet. Normalt vil terrassebrædder være af en ringere kvalitet end spærtræ, så mon ikke det omtrent bliver ens.

Ville det være bedre at købe en 15 mm tagkrydsfiner, og strimle den i 10 cm bredde, og så skrue den på hver side?

Jeg tænker at lave samlinger forskudt på hver side, altså 2,44 + 1,16 og så 1,16 + 2,44 på modsatte side?

Mvh. Henrik 

Tagkrydsfiner er et billigt produkt uden særlig styrke. I krydsfiner vender halvdelen af årerne på tværs, og giver dermed ingen styrke til dit formål.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også