Uprofessionel håndværker arbejde eller?

Kære alle,

Jeg har brug for en sekond opinion.

Håndværkerfirma har lavet tilbygning. Generelt mange misforståelser undervejs og dårlig kommunikation. Og uprofessionel arbejde i fht taget som viste sig ikke kip da min tagdækker skulle brænde tagpap på - se billede. Det kom han omkring med flere timers arbejde.

Taget og sternebrædderne er lagt omkring 1. Februar,

I dag ser mine sternbrædder således ud. Se de 2 første billeder.

Håndværker vedkender sig ikke fuld ud skylden men begrunder det med vind og vejr. Vil give mig en “offergodtgørelse” på 5000 incl moms.

Udover det har han ikke gjort meget plads til udhængsbrædder og dette stykke stolpe der sidder midt i udhænget.

Da han var forbi og skulle tilskære i min tilbygningen i sidste uge ødelagde han min nye terrassedør. Den har han krediteret.

Jeg har talt med byg garanti og de anbefaler at jeg opretter en sag i byggeriets ankenævn.

Kan min håndværker begrunde mine skæve sternbrædder med vejrliget. Brædderne må have været sjask våde og hvis ansvar er det?

Jeg har også retshjælp hvis jeg lander i et blindgyde med byggeriets ankenævn og byg garanti. Mit problem er at det bliver svært at udbedre da taget er lagt,  

Nogle erfaringer modtages 🙏

Mh Lise 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ofte opstår misforståelser hvis der ikke er lavet præcise tegninger, og beskrivelse at arbejdes omfang, især hvis det er lavet på tilbud, så vil håndværkeren jo ofte tage materialer fra nederste hylde, hvis det ikke er beskrevet helt konkret.

Synes det der ser værst ud er på billedet her, og det vil nemt kunne rettes, da de 2 nederste sternbrædder nemt kan skrues fri, så det kan justeres på plads, det vil da hjælpe en del.

Sternbrædder er ofte vinde og skæve, men kan da normalt tvinges på plads så de ser rimelige ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak, Jens. Ja, det var på fast tilbud.

Det er gået meget hurtigt, skæring og samling i kip er ikke lodret, skruer ser ud til at sidde lidt tilfældigt og ved ikke om der er normalt at sætte forskudte samlinger, personligt kan jeg ikke lide det.
Normalerweise skal det meste beklædning skrues per 60cm, det ser det ikke ud til at være her. Heller ikke optimalt at det er skruet ind i endetræ.
Ser det egentlig lige ud når man kigger på langs af det?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kønt er det ikke - det er ikke gennemtænkt. Der vil nok opstå råd i endestykker indenfor 10 år. Det er heller ikke flot arkitekttonisk.
Det kan dog rettes med noget forsinkning på endestykkerne, og måske en justering af sternbrædderne.

Hvorfor blev sternsbræddrerne ikke malet før opsætning ?

Tror ikke jeg ville gå efter en sag - men prøve at få rettet diverse på håndværkerens regning / eller få de 5000 kr i kompensation.

Var der ikke nogen tegninger før start ?
BOFH: Det er lige når jeg ser det på langs. Jeg kan heller ikke li´ det, men kan godt leve med det, når det bliver malet sort. Jeg blev ikke spurgt hvad jeg kunne ønske mig. Det var en af de ting som jeg ikke selv havde tænkt på, desværre. 

Annonce
Thomas: Det blev ikke malet fordi det var januar/februar måned. Og trykket træ....

Jo, der var tegninger - men jeg havde slet ikke tænkt på typen af sternebrædder. Og blev ikke spurgt. Jeg kan leve med det når det bliver malet men synes heller ikke det er pænt. Men det bliver jo nok nærmest umuligt at sætte noget andet op nu?

Hvad mener du med dette "forsinkning på endestykker" - jeg er jo ikke fagmand :) 

Jeg er ikke interesseret i at håndværkeren skal rette op på det - han er en elefant i et glasbur - så ødelægger han bare noget andet.... :/  Jeg orker faktisk heller ikke en sag så vil følge dit råd og tage i mod de 5000,- som du skriver og få fat på anden håndværker.  

inddækning til bjælke enderne kunne se sådan her ud, måske du kan finde nogle i sort alu, så det passer sammen med inddækningen på toppen af sternbrædderne..

Men måske det var kønnere at skære bjælkeende skrå, som jeg lige kan se det vil det sagtens kunne holde..

Vi prøver igen, i morgen --
Ja den bjælke skal om muligt flyttes længere ned på udhænget. Det hænger midt i det hele i fht udhængsbrædder som skal på. Jeg har bedt håndværkeren forholde sig til det og afventer et svar. Ved ikke om det er muligt?

Den kan ikke flyttes, og er nødvendig for at bære yderste spær. Så må udhængsbrædder sættes op efter forholdene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Taaak Erik 👌 ​
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også