Texas Tg570

Hejsa
Min plæneklipper går ikke længere jævnt. har kørt 100% ok, så nylig opstået. Ellers nyere klipper, der bruges hos lokal veninde. 
Følgende checket: 
Benzin tilførsel - oliestand - nyt tændrør - luftfilter - svømmer/stand og ventil - luftskrue ved indsugning - kanaler checket med tråd, bremserens og trykluft . Regulator fungerer ok. 
Men stadig symptomer på enten at tænding svigter periodisk ( ikke skilt af / checket endnu ) eller ustabil / manglende benzin tilførsel, men samme problem også med choker på, hvilke undrer i forhold til benzin mangel. Med halv choker kan motor holdes i gang, men stadig ustabil. ( Potentielt kan det være tændspolen, jeg kigger lige gnisten af, tænker et sort rør indikerer manglende gnist el. fed blanding ) 
Noget jeg overser?
Tak for indput.
Carsten

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske er der græs eller blade ved svinghjulet/tændingen.
Hvis det er benzin fra sidste år der er på klipperen, så prøv med en gang frisk benzin..

Ellers prøv at kikke denne Danske video igennem, måske der er et par ting du kan bruge??

Den har samme problemer som din, han renser karburatorskålen og fylder frisk benzin på, det hjælper meget, men så skifter han det originale TORCH tændrør ud med et kvalitets tændrør, så køre den som den skal..

LINK Til Video​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis den ikke kører ordentligt, vil tændrøret blive sort, så du kan ikke konkludere noget ud fra det. Hvis den overhovedet kan køre er det næppe tændspolen. Hvis tændingen svigter periodisk, kan du prøve med et andet tændrør. Som nævnt, hvis der er gammel benzin eller miljøbenzin, er det værd at prøve med frisk benzin fra tanken.  

Hvis det en motor uden benzinhane, er det vigtigt at membranen til at åbne for benzinen, virker som den skal. 
Takker, - har lige ​afmonteret tændspolen og ohmet - 400 kohm på spole og 8kohm på tændrør. ( originalt torch F7RTC ) .
Tænker det burde være ok, selvom gnisten synes ret svag. ( I mørke ) 
Og ja, benzin osv. er ok ( mineralsk 95 okt. ) det mystiske er bare, at hvis jeg føder med ekstra benzin/ diesel start mv. ændre det stort set ikke på gang konstansen.  ​ Min lokale Texas dealer ​tager 180 kr. for en ny spole, det ødelægger nu ikke min dag.  ( Og ja - har set video og renset alt pt. ) Mht. benzin hane, kan ikke se nogen, i så fald aktiveres den vel med en vakuum slange, eneste slanger er benzin og krumtaps udluftning. 

cdp skrev den 04-06-2025 16:16:22

Takker, - har lige afmonteret tændspolen og ohmet - 400 kohm på spole og 8kohm på tændrør. ( originalt torch F7RTC ) .
Tænker det burde være ok, selvom gnisten synes ret svag. ( I mørke )
Og ja, benzin osv. er ok ( mineralsk 95 okt. ) det mystiske er bare, at hvis jeg føder med ekstra benzin/ diesel start mv. ændre det stort set ikke på gang konstansen.   Min lokale Texas dealer tager 180 kr. for en ny spole, det ødelægger nu ikke min dag.  ( Og ja - har set video og renset alt pt. ) Mht. benzin hane, kan ikke se nogen, i så fald aktiveres den vel med en vakuum slange, eneste slanger er benzin og krumtaps udluftning. 

Prøv nu først at skift tændrøret til et kvalitets tændrør eks NGK..

torch har ry for ofte at svigte, og så du videoen jeg linkede til, hjælper det at udskifte torch tændrøret til et NGK.

Du kan ikke teste et tændrør ved at måle ohm, det køre jo på højspænding så en evt overgang kan ikke måles med et ohm meter.
Men medmindre røret er radiostøjdæmpet er der ingen modstand at måle.. (som jeg husker ca. 5 kohm, hvis det er radiostøjdæmpet)

Så selv et tændrør der laver en fin gnist i fri luft, kan godt svigte når det er monteret i motoren og den køre, hvor der er stort tryk.

Annonce
En tændspole er blot noget kobbertråd omkring en jernkerne. Hvis den laver gnist er den i orden.
Du kan godt slå afstanden på elektroden ned på 0,7 mm. Men er der lidt gnist, når du tester med lave omdrejninger er der stor gnist ved høje omdrejninger.
Hvis tændingen ikke virker ordentligt, vil dieselstart fra spraydåse gøre en stor forskel.
Der er intet af det du forklarer, der antyder at der skulle være problem med tændspolen.
Måske pakningen omkring karburator ikke tæt nok.

Som nævnt, prøv med et andet tændrør. Tændspolen er ikke en sliddel, det er tændrøret. Hvis der er tændingsproblemer er der lang støre sandsynlighed for at det er tændrøret end tændspolen.

GodeVen skrev den 06-06-2025 09:48:13

Som nævnt, prøv med et andet tændrør. Tændspolen er ikke en sliddel, det er tændrøret. Hvis der er tændingsproblemer er der lang støre sandsynlighed for at det er tændrøret end tændspolen.
Hvis du kigger i mit øverste indlæg, står der tydeligt nyt og andre tændrør er prøvet. Kan du forklare hvorfor tændspolen måler nærmest uendeligt og en tilsvarende fra en anden BS motor måler 5000 ohm.??
Og nej - noten er ikke forskubbet og ville heller ikke betyde noget for selve gnisten. Pakninger, karburator mv. er ok.

Har du prøvet med andet end torch tændrør, hvis ikke så prøv med et NGK eller lignende kvalitets tændrør.

Har en plænelufter med samme motor, hvis jeg jeg får mig kæmpet ind bagerst i skuret, kan jeg da prøve at måle modstanden i tændspolen. (den har nøjagtig samme motor som din plæneklipper, bare med vandret aksel)

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis