PL-dåse gennembrudt af skrue

Jeg står med en række pl-dåser der er gennembrudt af en skue gennem siden. Sikkert for at fastgøre dåsen til forskalling. Hvordan lovliggøres det? Brug af brandfuge eller lignende som ved indmuringsdåser og tavler?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dåsen fastgøres ved brug af de viste huller. Brug af brandfuge eller lignende som ved indmuringsdåser og tavler er ligeså ulovlig. Hvis du vil gøre det lovligt, og du kan komme til dåserne fra oven, kan du måske trække dåsen op og fast gøre den fra oven. Det kan medføre, at du skal bruge en dybere dåse.

fase
Udfordringe er at dåsen er konteret, men der er ført en skrue gennem siden. Altså umiddelbart under jernringen. Den orange plast er dermed brudt.
Dåsen er ikke monteret efter fabrikantens anvisning og ulovlig monteret. Er det skruen gennem plast og ind i forskallingen, der holder den fast, eller er der en anden grund til skruen? Hvis det ikke generer dig, kan du live nødt til leve med det. Ellers er det kun at lovliggøre det.

fase
Jeg har levet fint med det i mange år, men ved salg fylder det godt nok meget i elrapporten. Lovliggørelse med nye lofter er dog en stor ting for noget som jo fungerer upåklageligt. 
For at det skal blive opdaget, skal lampeudtaget demonteres, hvis jeg har forstået din forklaring rigtigt.
Jeg skrev også i mit indlæg, at du måske kunne komme til dåsen fra oven og derved lovliggøre det. Det behøver ikke at være nødvendigt at tage loftet ned for at gøre det. Men det kræver bare at man kan komme til dåserne fra oven.

fase
Annonce
Du kan da prøve at skrue de ud ved en af lampestederne, og så se hvad der sker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres svar. Så der bør ikke være noget galt i dåser med skruehul? Bare det ikke er en skrue i?
Jo naturligvis er der noget galt, men ikke noget der er farlig og sikkert heller ikke opdages ved gennemgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan jo prøve at skrive til LK og høre om flg også gælder for de nævnte dåser:
https://www.se.com/dk/da/faqs/FA326603/

Princippet i ovenstående er at IP20 kapslingen stadig skal være intakt når du skruer skruen ud. Måske dette også er gældende for PL dåserne. I så fald skal du fjerne skruerne og ikke gøre mere.

For indmuringdåser er det i dag meget tpyisk at der kommenteres på det ved rapporten.Men PL dåserne er omgivet af andet materiale typisk så hensyn ifm. brandfare mm er nok mere kritiske.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Nu skal vi ikke lave problemerne større end de er. IP20 kapslingen bliver overholdt også med skruehuller, så længe hullerne er under 12 mm i diameter.

IP20 kan man kalde pillefinger-sikkert. Der ingen beskyttelse mod vand overhovedet.  
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis