Fastgøre holder på instrumentbord

Jeg har købt et 9,3" android autoanlæg, som skal stå ovenpå instrumentbordet i en Skoda Superb. Instrumentbordet er lettere ujævnt som de fleste vist er. Umiddelbart skal den sættes fast ved at man sætter en selvklæbende tynd måtte på undersiden af foden, og så sættes den bare der på instrumentbordet, hvor man vil have den. Det holdt i ca. 10 dag, men da bilen havde stået i fuld sol en hel dag, og der var dræbende varmt i den, så slap den instrumentbordet, og vil ikke klæbe igen. Jeg prøvede så at sætte noget dobbeltklæbende tæppetape på, men det kunne ikke holde.
Så købte jeg Tesa Ultra Strong dobbeltklæbende tape, men det var helt værdilæst. Pressede foden mod instrumentbordet, men det slap med det samme, og da jeg så mærkede på tapen, kunne den slet ikke klæbe mere.
Jeg har renset instrumentbordet med sæbe, rent vand og sprit, men det vil stadig ikke holde.
Nogen forslag?
Billede af enheden vedhæftet.

Kurt B. Andersen
Jeg har købt et 9,3" android autoanlæg, som skal... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
John Hansen - jeg skrev "Den vil ikke sidde, så den tager noget udsyn gennem ruden. Den skal sidde så langt fremme, at man ser henover den." Så jeg forstår ikke, hvad du henviser til. 
Den dækker intet af ruden, der hvor jeg vil have den. Derudover er jeg enig med kovas, lige præcis gps anses ikke for at tage unødigt udsyn. Men igen - det er slet ikke aktuelt her, og problemet er jo også, hvordan man kan sætte den ordentligt fast, ikke om det er lovligt eller ej. 
Kan godt se, at det er op ad bakke, hvis  man skal spekulere på superlim og lign., da man så formenligt kunne fastgøre den med skruer, og derved lave mindre skade end med en superlim.
Men på den anden side, er bilen så gammel, at det umiddelbart er håbet, at denne enhed også kan holde bilens levetid, således at evt. mærker på instrumentbordet ikke bliver et problem. 
Det må jeg lige tænke lidt over.

Kurt B. Andersen
GPS, den på billedet viste er jo noget mere end bare en GPS. Færdselsstyrelsen skriver noget om at de ikke accepterer unødig reducering af udsyn.
Gad vist hvor stor en skærm, inkl. GPS, Færdselsstyrelsen m.fl. accepterer i forruden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg trot at misforståelserne bunder i kurta's første indlæg (spørgsmålet), hvori han skriver: 
Jeg har købt et 9,3" android autoanlæg, som skal stå ovenpå instrumentbordet i en Skoda Superb. Instrumentbordet er lettere ujævnt som de fleste vist er.
 Her studsede jeg over betegnelsen "ovenpå", hvilket indikerer, at det vil dække en stor del af forruden.
Når du i det  sidste indlæg skriver, at man vil se henover den, så håber jeg, det også gælder for personer, der ikke er ret høje.

Jeg mener der i bekendtgørelsen står noget i retningen af "Der må ikke i førerens direkte synsfelt fremad og til siderne være anbragt genstande, der reducerer udsynet unødigt"
Da den klump ikke er nødvendig for at føre bilen, vil jeg tolke den som ulovlig.

Prøv at spørge i synshallen eller færdselsstyrelsen om det er lovligt inden du ødelægger instrumentbordet.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Jeg synes at det her er noget ordkløveri   "må der i førerens synsfelt fremad og til siderne ikke være anbragt genstande, der reducerer udsynet unødigt."  så det handler om fortolkning af unødigt og især hvor meget udsyn det tager. Jævnfør kurta så kan han kigge hen over den og derfor tager den ikke noget udsyn. Påstanden var tidligere at der ikke måtte være noget som helst ovenpå instrumentbordet. det var det jeg gerne ville se dokomentation for.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Unødig blokering eller ej, hmm, den viste er vist halvt navigation og halvt lyddel. ‘Lyddelen er unødvendig’ tror jeg nogen ville sige.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@ John Larsen jeg synes du bliver ved læs hvad kurta skriver "John Hansen - politi kan ikke klage. Den vil ikke sidde, så den tager noget udsyn gennem ruden. Den skal sidde så langt fremme, at man ser henover den."

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg tror jeg lukker den her, for det handler slet ikke om mit problem - at fastgøre en android enhed til et instrumentbord, hvor den ikke tager noget af udsynet/dækker for forruden.
Havde jeg været i tvivl om lovligheden, havde jeg spurgt om det, men det er i øvrigt stadig irrelevant, da jeg ikke spurgte, om jeg lovligt kunne få den til at sidde fast.
Jeg kan i øvrigt tilføje, at i ca. 37 år af de år jeg har været på arbejdsmarkedet, var en af mine opgaver bl.a. at kunne tolke færdselsloven og de bekendtgørelser der er udstedt i medfør af den.
Loven og bekendtgørelserne er forholdsvis sort/hvide, således at der ikke er ligeså mange fortolkningsmuligheder, som der er med så mange andre love.
Så når der i udstyrsbekendtgørelsen bl.a. står "må der i førerens synsfelt fremad og til siderne ikke være anbragt genstande, der reducerer udsynet unødigt", så skal det tages bogstaveligt. 
Det handler om, hvad der reducerer udsynet gennem forruden. Så når jeg skriver, at den ikke dækker for forruden, så dækker den ikke for forruden, og derfor er reglerne i udstyrsbekendtgørelsen ikke et problem for mig.
Så derfor er det ligegyldigt om enheden kan andet end at være en gps. Hvor står der i øvrigt noget om, at der i samme enhed ikke må være lyddel og gps? Det er der jo også i de fastmonterede i nyere biler, hvoraf nogle også stikker op over instrumentbordet uden at genere udsynet.
Så skriver en "Da den klump ikke er nødvendig for at føre bilen, vil jeg tolke den som ulovlig."
Så spørger jeg, hvorledes man kan nå frem til den fortolkning? Hvor står der noget om, at man ikke må have noget på instrumentbordet, når bare det ikke dækker for udsynet? 
Der skrives også "Når du i det  sidste indlæg skriver, at man vil se henover den, så håber jeg, det også gælder for personer, der ikke er ret høje". Jeg synes, at jeg har forsøgt ret klart at beskrive, at man kan se hen over enheden, uden at jeg vel skal beskrive nærmere om personernes størrelse. 
Det vil sluttelig heller ikke være et problem med en genstand, som evt. kan flyve gennem luften, da jeg jo netop efterlyser en måde at få fastgjort den ordentlig på, således at den ikke kan være en løstsiddende genstand, som jeg kan få i hovedet.
Men det ser desværre ikke ud til at være let at få løst det problem. Mit næste forsøg vil være med nanotape, selv om jeg ikke er alt for optimistisk. Men det er et forslag, som jeg har fået fra anden side.
Ellers må jeg jo overveje hammer, søm og skruer  

Kurt B. Andersen
@kurta, jeg forstår din frustration.
Som nogen engang sagde:
"Meninger er som røvhuller. Alle har dem."
Men tilbage til emnet: at lime på blødt mønstret kunststof er en håbløs øvelse. Sorry.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis