Mf 175 - veksel lader

Min brors MF 175 skal ombygges til vekselstrøms generator. Det burde være lige til med dette KIT .
Er dog lige i tvivl om en evt. sikring til tændings kontakten, der skal være dimensioneret til at føde forvarmeren i indsugningen. 20 A ? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forarmeren har ikke noget med lade kredsløbet at gøre. Du skal bare bytte generatoren med dynamoen. Der er vist forbindelserne i diagrammet.

fase
Enig - det var blot for at sikre start kontakten i pos 3&4 hvis noget skulle kortslutte.
Måske bedre med et arb. relæ til forvarmer? Jeg måler lige strøm trækket fra denne. 

Generatoren er nu monteret, og vil uden tvivl virke efter hensigten, når lade ledning og lampe monteres.
Men jeg kunne godt tænke mig, at det indbyggede amperemeter også blev koblet til - det måler dels ladning og afladning nuværende ift. originalt. Dvs. tændes ex. lyset med standset motor, vil A-meter gå i minus ift. midte position - det viser i øvrigt fra 0-30A eller fra 0- (-30)A.  ( altså et midt punkt meter )
Fra A-meter kommer der 3 ledninger ud, selve uret er afkoblet elektrisk fra instrumentbord/stel med en gummikrave - tjener sikkert også som støv/fugt beskyttelse. Jeg kender ikke instrumentets følsomhed, men det er sikkert beskyttet af en kraftig modstand, der modsvarer måleområdet. Så vidt jeg husker sidder et A-meter i serie og et V-meter parallelt, med diverse for modstande i serie og parallel. Kan nogen afkode de 3 ledninger fra a-meter, eller måske et diagram på det. Håber det er forståeligt.

Der er to typer amperemetre, en hvor hele strømmen går op gennem instrumentet, og så en med en løs shunt, som sidder på B+ fra generator til batteriets plus, og så er der kun tynde ledninger op til instrumentet.

Men der er kun 2 ledninger til et amperemeter, og så måske en ekstra tynd til lys i instrumentet.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor god er du angående ledninger og strøm ???
sidder det gamle ledningsnet og laderelæ stadig på traktoren ???

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Super - urene er belyst fra en lampe øverst på inst. panelet, så en pære ledning er tvivlsomt. 
Det med shunten må jeg lige undersøge hvis ellers det er til at adskille. Det må jo være spændingsfaldet over shunten, der omregnes til Ampere i metret. 
Det var nok nemmere blot at montere en Hall Sensor på lade kabel. 

polobjørn skrev den 28-05-2025 20:15:01

Hvor god er du angående ledninger og strøm ???
sidder det gamle ledningsnet og laderelæ stadig på traktoren ???
Gl. dynamo er skiftet, resten sidder der endnu incl. stik ledninger til dynamo.
Har kigget lidt i denne TRÅD
Aktuel viden - har rodet en del med den slags uden faglig baggrund. Som jeg forstår vil en serie kobling ( plus til A-meter og derfra til lade ledning på ny generator ), - ingen strøm trække før lade lampen aktiver magnetfeltet i generatoren, og denne så sender 35A afsted,  når motoren kører. Så alt der kobles gennem a-meter skal sikres med ledninger/stik der ikke bliver varme. Men hvorfor der lige er 3 ledninger, kan jeg ikke gennemskue. Eneste bud kan være, at den 3.ledning er forsyning til lys mv., så shunt/a-meter viser minus, når traktoren ikke lader, eller?

Så virker det hele stort set efter hensigten, dvs. når lyset tændes viser A-meter ikke minus, men med startet motor er det tydeligt det viser højere lade strøm når lys tændes, så det er egentlig ok. Det tyder på lyset er forsynet direkte fra batteri. De 4 ledninger fra A-meter kommer fra dobbelte spadestik - rigtigt som je-ns skriver, 2 poler med shunt indbygget. 
Starter og forvarmer er separeret, men vi monterer et 12v cigar stik med en passende sikring, som skal køre over a-meter. Dette for at kunne lade lidt akku grej på farten via omformer. Og ja, generator kan nemt udstyre metret til + 30A.  
Tak for input.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis