amperemeter

Jeg har ændret en del ved el-anlæget i båden, og kan ikke få gang i amperemeteret igen.
Det viser som før det aktuelle forbrug, men jeg kan ikke se hvor mange ampere jeg lader med.
Er der nogen der kan hjælpe??
skal ledningeern sidde på + eller . /. siden

0
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Marie Høgh

Du må beskrive nærmere hvilken type Amp. meter du har sidende i din båd.

--

Er dit Amp. meter udstyret med en shunt modstand ?.

Forklaring: Det tykke +kabel fra batteriet er serie-forbundet igennem en shuntmodstand ud i din båds 12 Vdc installation, og der går tynde ledninger op til dit Amp. meter fra denne shuntmodstand.

Går der tykke kabler op til dit Amp. meter er det med sikkerhed ikke typen med shunt modstand

--

Er dit Amp. meter konstrueret så det kan give udslag til begge sider - dvs. 0 amp måles klokken 12, så er det lige meget hvordan man forbinder ledningerne til Amp. meteret.

--

Kan dit Amp. meter kun give udslag til den ene side, er det utrolig vigtigt at polarisere det rigtigt første gang - du skal forbinde +kablet fra dit batteri, til plus symbolet på dit Amp. meter.

Dit Amp meter kan have taget skade af forkert polarisation

--

Men du skal sikre gode mekaniske forbindelse til dit Amp meter, ellers er det noget der kan udgøre en brandfare, ved dårlig forbindelse. Her er det vigtigt med ordenlige kabelsko, og påkrimpning af kabelsko.

Skriv gerne igen, hvis du har flere spørgsmål, eller ovenstående ikke er klart nok

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
der går tynde ledninger op til amperemeteret, og så vidt jeg husker hedder det aritzu eller noget lig.
Kablet sidder på + siden, og o er kl.12
Hilsen
Granada

0

Hej Marie Høgh

Ja sådan som du beskriver dit Amp. meter bør det ikke tage skade ved forkert tilslutning.

Og hvis der går tynde ledninger op til dit Amp. meter ( tynd < 16mm2 - afhængig af dit forbrug i båden selvfølgelig ), kan du jo måle fra minus og op til begge tilslutnings klemmer på instrumentet, - her skal du måle +12Vdc på begge klemmer.

Kontroler evt. forbindelsen (tynde ledninger) ned til den shuntmodstand der sidder i serie forbindelse med dit tykke plus kabel fra batteriet, her er det vigtigt med god mekanisk forbindelse i begge ender ved montage af kabelsko.

Du kan ligeledes teste dit Amp. meter ved hjælp af et ohm meter. Afmonter instrumentet, og mål modstanden igennem instrumentet, som skal være meget tæt på nul Ohm.

Virker resten af installationen i båden ?

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis