Navn på dette stik og afprøvning

Jeg kunne ikke finde egnet kategori til mit spørgsmål. Min elskede symaskine BERNINA 1080 med nogle år på bagen, men  er en af de gamle med både metal og lidt elektronik.
Pludselig er maskinen død. Intet lys, ingen lyd, bare død. De t vil,koste en dagsrejse til et servicecenter. Derfor vil jeg først prøve om det er selve strømstikket der er stået af. Men ingen har sådan et strømstik. Billedet er fra nettet og tysk). Kan jeg få sådan et kabel her i Dk? Hvordan kan jeg prøve om det er stikket det er galt med? Kan en elektriker finde ud af om kablet er kaput?

Når lysten driver værket
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville fandme hjælpe hvis du satte lidt mål på. f.eks. afstanden mellem hullerne og højde/bredde.
Det ligner en IEC 60320 C9 alias IEC-320 C9.

Det er ret let at svare på spørgsmålet. Ja en elektriker kan nemt finde ud af om ledningen dur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Og en ledning plejer ikke bare sådan lige pludselig at gå i stykker, uden synlige skader.
Plejer at starte med dårlig forbindelse, dvs. at hvis man bevæger kablet, så kommer/går strømmen.
Ja, hjælper det ikke at vrikke med ledningen i den ene eller anden ende, er der ingen grunde til at lede efter et andet kabel.
tag et billed med google lens så kommer der op hvor kablet kan fåes ellers google  BERNINA 1080 230v power cable så kommer ebay ganske vist uk kabel men kun stikket afviger og skal skiftes.

men tjek med en gennemgang tester om kablet fejler noget inden.
er der lys i maskinen, det kan ligså godt være motoren den er gal med fx skal have nye kul.
Annonce
Tusind tak for alle svar. Kablet fejler ikke noget. Desværre er nærmeste service sted i Odense,Århus eller Hjørring.
Jeg vil nødig købe en ny maskine. Ikke fordi jeg er nærig, men elsker den maskine. Desuden nærmer jeg mig de 85, så …….
Tusind tak for jeres svar.
https://strikinge.blogspot.com/search?q=Knokkelarbejde
Ingeborg………. Måske er der nogen der vil af med en Bernina?

Når lysten driver værket
Det sagde Chat GPT:

Kablet på billedet er et strømkabel med C13/C14-stik og en schuko-stikprop (type F) til almindelige europæiske stikkontakter.
De to stiktyper er:
  1. IEC 60320 C13 (hun-stik) – ses ofte brugt til computere, skærme, printere og andre elektroniske apparater. Det er det rektangulære stik med tre huller (på venstre side af billedet).
  2. Schuko stikprop (type F) – det runde stik med jordforbindelse, som passer i stikkontakter i mange europæiske lande, bl.a. Tyskland og Danmark.
Dette kabel bruges typisk til at forsyne stationære computere, skærme og andet udstyr med strøm.

Thomas_Mygind skrev den 22-05-2025 20:21:32

Det sagde Chat GPT:

Kablet på billedet er et strømkabel med C13/C14-stik og en schuko-stikprop (type F) til almindelige europæiske stikkontakter.
De to stiktyper er:
  1. IEC 60320 C13 (hun-stik) – ses ofte brugt til computere, skærme, printere og andre elektroniske apparater. Det er det rektangulære stik med tre huller (på venstre side af billedet).
  2. Schuko stikprop (type F) – det runde stik med jordforbindelse, som passer i stikkontakter i mange europæiske lande, bl.a. Tyskland og Danmark.
Dette kabel bruges typisk til at forsyne stationære computere, skærme og andet udstyr med strøm.

Kedeligt at ChatGPT er så uintelligent/uinformeret. IEC 60320 C13/14 er trepolede stik som findes overalt på skærme, tower PCer osv.

Bernina stikket er tydeligt topolet og rektangulært. Som sagt, det ligner et 60320 C9, men uden mål kan det ikke siges med 100% sikkerhed.

Ja, hvis det er et IEC 60320 må det være C9.

Igen et eksempel på at man ikke må bruge AI uden at kontrollere hvad der skrives.
Når man søger på Google får man nu AI svar. Jeg synes at der alt for ofte at der helt vilde fejl i det.
Jeg har kontaktet diverse servicesteder for symaskiner pr. Telefon. Desværre formoder alle at det er maskinens printkort der er stået af…. Og det kan ikke fås mere. Det forstår jeg då ikke. Alt burde jo kunne fikses?
Jeg elsker den maskine, der består af gedigne elementer. Har prøvet at finde en anden mekanisk delvis computeriseret symaskine uden held. Ny maskine med samme funktioner koster 15.000 og i min alder (84) er det nok lidt overkilled. Men jeg kan ikke undvære en symaskine.
Nogen, der kender nogen med en Bernina skolemodel?
Mvh

Når lysten driver værket
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis