Navn på dette stik og afprøvning

Jeg kunne ikke finde egnet kategori til mit spørgsmål. Min elskede symaskine BERNINA 1080 med nogle år på bagen, men  er en af de gamle med både metal og lidt elektronik.
Pludselig er maskinen død. Intet lys, ingen lyd, bare død. De t vil,koste en dagsrejse til et servicecenter. Derfor vil jeg først prøve om det er selve strømstikket der er stået af. Men ingen har sådan et strømstik. Billedet er fra nettet og tysk). Kan jeg få sådan et kabel her i Dk? Hvordan kan jeg prøve om det er stikket det er galt med? Kan en elektriker finde ud af om kablet er kaput?

Når lysten driver værket
Jeg kunne ikke finde egnet kategori til mit... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Desvære er det blevet sådan i dag med elektronik, at hvis en enkelt komponent på et printkort går i stykker, så skifter man hele printkortet.
Hvis printkortet ikke kan skaffes, så skal maskinen kaseres.

Som gammel elektronikmekaniker, gør det helt ondt ind i hjertet at man smider et helt print kort ud, bare fordi der er et par komponenter til nogle få kroner, der er stået af, men jeg ved også at man lynhurtigt kan bruge et par timer på at finde fejlen, og den tids pris, overstiger lynhurtigt et helt nyt printkort.
Prøv da en Repair Cafe, der ligger en både i Fredericia og en i Taulov.
@discrusio
Jeg takker for svaret. Det er også min mening. Bruger gerne et par tusinde for at få den til at fungere.
Mvh

Når lysten driver værket
Alt kan repareres, men det er ofte svært at finde de gamle komponenter.

nu ved jeg ikke hvad du vil ofre på en "ny" maskine i kroner men der er nogen modeller på dba der ligner din til salg men de ligger omkring de 4000 kr. Hvad skal maskinen  kunne. Der er jo også andre mærker på markedet. prøv og søg på symaskiner på google så er der mange forslag fx

https://rito.dk/mekaniske-symaskiner/22789-brother-symaskine-hf37-hvid-4977766800082.html?gad_source=1&gad_campaignid=21178257341&gbraid=0AAAAADnkEOPXcCJRGE1Ee9XD4iamnYm6b&gclid=EAIaIQobChMIp4Hm96i8jQMVYK-DBx08DCi0EAQYCCABEgJCsvD_BwE
Annonce
De et er ikke umuligt at reparere - jeg har skiftet et par kondensatorer på svigermors Bernina nova/900. Det virkede fint, og kostede ~80 kr.
Men den svære del er jo at finde ud af hvad der er galt.
Har du skildt den ad? Prøvet at se om det fx bare er fodpedal en der skal have lidt kontakt spray?
Hej swayde
Død = død. Når der ikke er lys i hverken det ene eller det andet, kan det ikke være  fodpedalen. Normalt tændes maskinen også uden fodpedal. Men det kan være en sikring eller mindre ting. Symaskineforhandlere dømmer den måske kaput, fordi de gerne vil sælge mig en ny maskine.
Jeg var heldig og købte en anden maskine lokalt via FB. Det er en Bernina 802 Matic som ny. Den kan alle de ting en dygtig maskinfører har brug for. Maskinen er tung og den eneste elektronik er motoren og fodpedalen. Jeg har lige haft maskinen skilt ad, for det kan den nemt. Et par dråber olie …… og så kører det. Heldige mig for 500 kr.

Når lysten driver værket
Har du prøvet en Repair Cafe, der ligger en både i Fredericia og en i Taulov?
Det er vidt ikke en opgave til en Repair Cafe desværre.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 26-05-2025 16:46:29

Det er vidt ikke en opgave til en Repair Cafe desværre.
Ingeborg

Det er jeg ikke enig i.

Det er jo et ret simpelt elektrisk apparat.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis