Afmontering af emhætte udsug

Hej eksperter,

Jeg skal have udskiftet mit gaskomfur med et komfur med indbygget emhætte. Dette nye komfur får en ny plads i køkkenet.

I den forbindelse skal metal udsugningsrøret fjernes så der kan installeres overskabe.

Hvad ville være smartest. Kan man blot sætte en plade på i loftet for at lukke hullet? 

Jeg tænker at der kan komme problemer med fugt hvis man ikke passer på.

Bor i hus hvor udsugningsrøret går op gennem taget. Tilgang til selve loftrummet har tidligere ejer lukker så hvis det er muligt at undgå at skulle op på loftet ville det være at foretrække.

På forhånd mange tak.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du propper noget isolering op i røret, og blænde det af med en plade, er det fint nok..

Vi prøver igen, i morgen --
Ved ikke hvordan gennemføring i tag er lavet, eller hvilket tag du har, men ville selv foretrække at få lukket taget hvor røret går igennem.
Tænker nemlig at det rør bliver glemt indtil der en dag kommer (smelte)vand ned.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Bare lige et indspark fra BR18. Og du kan også google om det.

Stk. 3. Køkkener i boliger skal forsynes med emhætte med udsugning over kogepladerne. Emhætten skal have regulerbar, mekanisk udsugning og afkast til det fri og have tilstrækkelig effektivitet til at fjerne fugt og luftformige forureninger fra madlavning. Udsugningen skal kunne forøges til mindst 20 l/s.

Det er så vidt jeg forstår det reelt ikke lovligt at montere de her bordemhætter og jo slet ikke hvis de samtidig laves som recirkulation.

Bare kald mig BBB 
Udover at udblæsning i det fri er et lovkrav, vil jeg mene at det er godt at fugtigheden ud af rummet. Så jeg ville forbinde den nye emhætte med den gamle udsugning.

I Tyskland er det sjovt nok forbudt med udblæsning i det fri, der skal det være recirkulation. Det er af brandhensyn, da rør ud til det fri, kan virke som en skorsten, og give ekstra ilt til branden.

Jeg er ikke sikker på at det med emhætten over kogepladerne er en del af selve lovteksten. Men det står nævnt som krav i vejledningen til BR18.
Det nuværende Bygningsreglement her ikke krav om at emhætte skal være over kogepladerne. DEtte blev ændret for nogle år siden.
https://www.bygningsreglementet.dk/tekniske-bestemmelser/22/krav/ 
OPs tilfælde står der mere om her:
https://www.bygningsreglementet.dk/historisk/br18_version7/vejledninger/andre_vejledninger/vejledning/installationer-eksisterende-byggeri/?Layout=ShowAll

Det det er en ny installation og ikke blot flytning af emhætten så skal det nuværende bygningsreglement - og her er en plade med indbygget sug helt fint. Sålænge kravene til luftmængde, regulering og udblæsning til det fri osv overholdes. Da det er et hus og ikke etageejendom er det lovligt med udblæsning ud gennem muren. Men tjek lige det ikek havner direkte i naboens have - for det må ikek være til gene.

Tilgangen til loftrummet skal du selvfølgelig have åbnet op. Man skal kunne komme til installationerne.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Kære alle,

Mange tak for alle jeres inputs.

Hm, ok det lyder som en lidt større omkring end jeg havde regnet med. Det havde køkkensælgeren ikke nævnt noget om.
Big Bam Boo skrev den 21-05-2025 07:10:33

Bare lige et indspark fra BR18. Og du kan også google om det.

Stk. 3. Køkkener i boliger skal forsynes med emhætte med udsugning over kogepladerne. Emhætten skal have regulerbar, mekanisk udsugning og afkast til det fri og have tilstrækkelig effektivitet til at fjerne fugt og luftformige forureninger fra madlavning. Udsugningen skal kunne forøges til mindst 20 l/s.

Det er så vidt jeg forstår det reelt ikke lovligt at montere de her bordemhætter og jo slet ikke hvis de samtidig laves som recirkulation.

Du henviser til den gamle version.

I dag er kravet om emhætte over kogepladen erstattet af:

Stk. 4. En emhætte skal for at have tilstrækkelig effektivitet til at fjerne fugt og luftformige forureninger fra madlavningen have en luftstrøm på mindst 120 l/s. Denne luftstrøm kan dog reduceres ved anvendelse af korrektionsfaktorer, såfremt emhættens udformning og placering understøtter dette i en konkret byggesag. Præ-accepterede korrektionsfaktorer er angivet i bygningsreglementets vejledning om ventilation. En anden måde at dokumentere tilstrækkelig effektivitet til at fjerne fugt og luftformige forureninger fra madlavningen er en emopfangsevne på mindst 75 pct. i overensstemmelse med de relevante teststandarder for emhætter. 

GodeVen skrev den 21-05-2025 14:09:57

Udover at udblæsning i det fri er et lovkrav, vil jeg mene at det er godt at fugtigheden ud af rummet. Så jeg ville forbinde den nye emhætte med den gamle udsugning.

I Tyskland er det sjovt nok forbudt med udblæsning i det fri, der skal det være recirkulation. Det er af brandhensyn, da rør ud til det fri, kan virke som en skorsten, og give ekstra ilt til branden.

Jeg er ikke sikker på at det med emhætten over kogepladerne er en del af selve lovteksten. Men det står nævnt som krav i vejledningen til BR18.

Det er nu også et krav i Tyskland, men du kan fravige det hvis huset har ventilationsanlæg (hvilket jo giver god mening)

Til gengæld har de er ufravigeligt krav om vindueskontakt hvis der i samme rum som emhætten, er brændeovn eller pejs
GDS-manden skrev den 24-05-2025 16:02:09

Til gengæld har de er ufravigeligt krav om vindueskontakt hvis der i samme rum som emhætten, er brændeovn eller pejs

Vindueskontakt?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 24-05-2025 17:26:37

GDS-manden skrev den 24-05-2025 16:02:09

Vindueskontakt?

Den forhindrer emhætten i at tænde, så længe der ikke er åbnet et vindue for erstatningsluft. Det er en sikkerhed for at emhætten ikke kvæler ildstedet med risiko for forhøjet kuldioxid i rummet

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis