Kølebox totalt uafhængig af elnettet

Kan I hjælpe mig bl.a. med at vælge et passende Peltier-element til mit gør-det-selv projekt? Der er jo rigtigt mange forskellige at vælge imellem!
Ideen er en solcelledreven køleboks, der helst skal kunne fungere helt uafhængigt af elnettet.

Jeg har tænkt mig at disse komponenter skal indgå i projektet:
Solpanel, monokrystallinsk, på 100 - 120 Watt, med dimensioner der passer til mit Velux vindue.
MPPT laderegulator.
12 Volt batteri (AGM eller gelbatteri). Måske er det tilstrækkeligt med et 60 - 100Ah-batteri. (?)
Termostat, f.eks. W1209, med sensoren placeret i bunden af boksen. Foreslået temperaturinterval fra +0,5 grader til  +3 eller +4 grader.
Afbryderkontakt og sikring.
Flamingoboks med 150 mm tykke vægge nøjagtigt udskåret og samlet fuldstændigt tæt. Tykkelsen kan fordobles til 300 mm for et beskedent beløb. Filosofien er: jo bedre isoleret desto mindre energiforbrug for at holde temperaturintervallet. Beregnet volumen i boksen er 108 liter, ud fra de indre dimensioner 30x60x60 cm.
Boksens ydre mål er 60x90x90 cm.
Peltier-modul (har ikke lyst til at jonglere med kompressorgiftgasser) med blæsere på både den varme og den kolde side. På den varme yderside, foruden standard aluminium køleribber, nok også indskudt en 0,7 mm's kobberplade af passende stor størrelse, da kobbers varmeledningsevne er ca. dobbelt så god som aluminiums. Samling med god kølepasta efter foreskrifterne.

Det fremgår af litteraturen, at spændingen over Peltier-elementet med fordel kun skal være ca. 70% af den maximale spænding/strømstyrke som elementet kan klare efter specifikationerne, derfor f.eks. ikke 12V over et 12volts element. Eller man kunne sige hvis spændingen er 12V bør Peltier'en være rated til ca 17V.

Jeg fandt på nettet denne formel for boksens "varmetab", reelt varmetilførsel Q:
Q = (boksens ydre areal X temperaturforskellen mellem indre og ydre boksvæg X varmeledningsevnen) /vægtykkelsen.
Boksen ydre areal er beregnet til 3,78 m2 (regnefejl?). Typisk temperaturforskel +22 gr. minus +2 gr. = 20 grader. Et typisk værdi for flamingos varmeledningevne skulle angiveligt (goerdetselv) være ca. 0,041 W/meter/grad
For den ideelle perfekt samlede boks (nok lidt teoretisk) er Q derfor =(3,78 X 20 X 0,041) /0,15 = ca 20,7 Watt.
Foruden varmefluxen Q skal jo også indregnes energiforbruget til termostaten og til Peltier-modulet, inklusive de 2 blæsere!
Jeg gider ikke købe mig fattig i enorme solpaneler og batterier, det må være smartere at fordoble boksens vægtykkelse om nødvendigt. Til skæring af flamingo hentede jeg inspiration hér:
https://www.youtube.com/watch?v=kTcWTa0bVqg
- og det virker!  De flamingoskærere man kan købe er for dyre efter min smag.

Nu glæder jeg mig til at få reaktioner, kommentarer og gode råd, helst da fra gode folk med egne erfaringer og/eller bedre forstand på disse ting end jeg selv, det kunne f.eks være fra ingeniører eller lignende.
I andre, der ikke er ingeniører er dog også velkomne

Kan I hjælpe mig bl.a. med at vælge et passende... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så slå teksten tilbage til almindelige typer, når du har læst korrektur. Så er du fri for at nogen får antipati inden de har læst indlægget.

Jeg har arbejdet nok med peltier-elementer til at jeg aldrig ville gå i gang med et sådan projekt.

Den vigtigste data for en køleplade er evnen til at lede varme væk. Enheden der bruges er grad celsius pr. watt (°C/W). Altså hvor mange grader temperaturen stiger pr. watt der skal ledes væk. hvis du skal af med 120 watt og accepterer en temperaturstigning på 10 °C (ca 32 °C) på bagsiden af Peltier-elementet, skal du bruge en køleplade på højest 10°C/120W = 0,083 °C/W.
Hvis jeg skulle lave noget tilsvarende, ville jeg starte med et køleskab i stil med dette
https://www.harald-nyborg.dk/wasco-koeleskab-k43lw
Det står til 80 kWh om året. Det svarer til et gennemsnitsforbrug på under 10 W. Meget mere realistisk at køre på solceller og batteri end noget med peltier-elementer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis