OK GodeVen, jeg går stærkt ud fra at du ved mere om emnet end jeg, det ser sådan ud.
Det bliver opadbakke at finde den officielle U-værdi for disse plader købt i et af de kendte lavprisbyggemarkeder, hvor formentlig hverken skoleeleven i skranken eller chefen kan formodes at kende tallet.
Citat fra Goerdetselv:
Hvordan beregner man u-værdi?
U-værdien beregnes ud fra, hvor meget varme der trænger ud af 1 kvadratmeter ved 1 grads temperaturforskel mellem den udvendige side og indvendige side af bygningsdelen.
Jo lavere u-værdien er, jo bedre isoleret er bygningsdelen - og jo mindre varmetab vil der være.
U værdi måles i watt pr. kvadratmeter pr. varmegrad i kelvin, dvs. W/m2 * K.
Så hvordan finder man u?
Når du skal regne u-værdien ud, skal du først finde isolansen (også kaldet R-værdi), og derefter skal du finde varmeledningsevnen (den såkaldte Lambda-værdi).
Isolans udregnes ud fra materialets tykkelse i meter divideret med materialets lambda-værdi.
Så isolansen R i mit tilfælde må være 0,15/ (ca.) 0,041 = ca. 3,66. Forudsat altså at jeg IKKE fordobler tykkelsen.
Jeg kan forstå at U-værdien er defineret lidt forskelligt alt efter hvor man læser, således (ifølge formel.dk) U = 1/summen af diverse forskellige isolanser, hvilket nok er mest relevant for komplekse konstruktioner.
Eller (ifølge byggecentre.dk) U = lambda/tykkelse, altså revers isolans. Hvis tager det som udgangspunkt vil min U-værdi være 1/3,66 = 0,27, således præcis det tal du også fandt frem til !
Men hvilken formel skal jeg bruge for at regne boksens varmetransmission ud ? Er det bare Q = indre areal X temperaturforskel X U ??
Min fascination af Peltier-løsningen er at den er ren elektrisk og forholdsvis simpel.
Har du en opmuntring til mig, eller skal jeg give op og søge en ready-made kompressor at sætte ind i køleboksen?