Indgående koldvand deles i to ift til gennemstrømningsvandvarmer tilslutning

Hej
Jeg har en kolonihave hvor der er lagt koldt vand ind. For at gøre det let nemmere med  bad og opvask vil jeg få installeret en gennemstrømningsvandvarmer - men   skal indgående vandforsyning ikke deles i 2 for at der kan være hhv varmt vand fra vandvarmeren og koldt vand ved siden af så det hele samles i blandingsbatteriet?

BH Nignags
Hej Jeg har en kolonihave hvor der er lagt koldt... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik
tusind tak for feedback - ift vandvarmer - og jeg har absolut ingen kendskab/forstand på dem - kan jeg se der er stor variation på prisen på en 30 liters - fra omkring 900 til 4-5000 - bl.a. Bosch Tronic 4500 T elvandvarmer model 30, 28,3 liter til kr. 2800 og Eldom Elvandvarmer til kr. 900. Er der noget jeg skal være opmærksom på her? BH Alberte
De har hver deres fordele og ulemper.
Med  en hurtigvandvarmer skal man ikke tænke på at tænde den en time før end man skal bruge varmt vand. Den sparer på strømmen, da den kun varmer det vand op der skal bruges. Men en 11 kW hurtigvandvarmer kan kun give brusebade, med en spare bruser, der giver ganske lidt vand. En 30 liter varmtvandsbeholder kan give varme bade, men de 30 liter gør er de skal være relativt korte. Temperaturen på vandet fra en hurtigvandvarmer kan være svært at regulere. Skruer man ned for det varme vand på hanen bliver vandet varmere.

Som en kuriositet kan jeg nævne at i Sydamerika er det meget almindeligt at bruge brusehoveder med indbygget varmelegeme. Det er næppe noget der kan bruges i en installation med HPFI, da varmelegemet er uisoleret.  Hvis man holder hånden helt oppe på brusehovedet får man stød. At det er 127 volt, hjælper selvfølgelig lidt på det.

https://www.youtube.com/watch?v=VldCv05pJa0
Til min Gode Ven,,,,,,,,,,,,,, Betegnelsen hurtigvand varmer bliver brugt om Metro 30 L 3600 W , da den hurtig varmer vandet op , det er 125 W pr L , og da det varme vand ca 55 gr, C bliver blandet med koldt vand så er der masser af varmt vand til et godt og grundigt bad . 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Til at varme 30 liter vand op fra 10 til 55 grader skal der bruges 6,9 MJ. Da wattsekunder er det samme som joule, skal der bruges 1915 sekunder til at varme med 3200 W. Det er lidt over en halv time.
30 liter er noget af det mindste man kan få, og vil aldrig blive brugt i beboelse til mere end 1 person. Hvis du spørger en teenager, er den alt for lille til et enkelt bad.

Metro kalder næppe deres varmtvandsbeholdere for hurtigvandvarmer, da det ville være falsk markedsføring. At små varmtvandsbeholdere er relativt hurtige at varme op, gør dem ikke til hurtigvandvarmere.
Annonce
Til min Gode Ven ,, jeg har opsat masser af de der som gik under navnet hurtigvandvarmere det var ikke noget metro brugte  men det hed de i folkemunde , de sidder i masser af sommerhuse , og især kolonihaver , og det var rigeligt til at tage et godt bruse bad , og til hele familien på 4 . nu skulle vandet ikke varmes op fra 10 gr. C men fra ca 25 - 30 C og det er ikke 30 L men 26 L . så må du til at regne igen 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Tak for alt jeres input - jeg vil hører jer om der er nogle anbefalinger ift en billig 30 liters vandvarmer fra Silvan - Fresh, Elvandvarmer, 30 L, 1.500 W? Den koster 889 kr, så den er en helt anden prisklasse end Metro-en, men her er desværre økonomien der styrre... Input anyone?
Det er sikkert en udmærket vandvarmer. Den er på 1500W og der står at den opvarmer fra 10-55 grader på 45 minutter. 
Når den er på 1/2 effekt af f.eks. metro så tager det naturligvis længere tid. Men det kan sagtens være ok for dig, og det koster ikke mere strøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har en ældre Fresh 30L i sommerhuset. Den fungerer som man må forvente.En elektrisk vandvarmer er simpel, så det er minimalt, hvad der vil være af praktiske forskelle mellem forskellige fabrikater.

Jeg ved ikke hvor gammel den er, men det en en ældre model fast indstillet termostat. Det største problem med Fresh, er at finde oplysninger. Jeg kan ikke finde noget om hvilken, anode, der passer til min gamle model.  

Jeg ville købe Fresh igen. Jeg ville godt betale lidt ekstra for en Metro, men ikke dobbelt pris. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis