Lav selv hydraulik på frisørstol?

Jeg har en frisørstol med hydraulik, hvor sædet er kørt helt op, men ikke kan komme ned igen. Der var ingen problem med at pumpe sædet op - men det bliver altså deroppe.

Jeg har ingen forstand på hydraulik, men er det noget, som jeg selv kan reparere? 

Evt. bare få sædet ned i en højde, hvor stolen kan bruges. Lige nu er den for høj.

På forhånd tak,

Christian 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://jjhydraulik.dk/hydraulik/reparationer/reparation-af-frisoerstole/
Ved du hvordan man skal sænke den, hiver man op i pedalen eller hvordan?

Der hvor pilen peger på, er det en skrue ?

For er det tilfældet tænker jeg den holder toppen af det forkromede skjold, så fjerner du skruen kan skjoldet trækkes ovenud, så kan du måske se hvad der er galt..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 11-05-2025 09:30:20

For er det tilfældet tænker jeg den holder toppen af det forkromede skjold, så fjerner du skruen kan skjoldet trækkes ovenud, så kan du måske se hvad der er galt..

Ja, man skal hive op i pedalen for at sænke den, hvilket ikke fungerer. 

Det er en lille skrue, så man kan komme ind til hydrauliken, men herfra har jeg ingen viden :)
koebben skrev den 14-05-2025 14:14:06

Det er en lille skrue, så man kan komme ind til hydrauliken, men herfra har jeg ingen viden :)

Et par billeder af hvordan det ser ud under skjoldet,  kunne måske give nogle løsningsmuligheder...

Når du trækker op i pedalen åbnes en ventil så olien kan løbe ud af cylinderen. Ud fra de billeder du viser er det ikke muligt at gætte hvordan forbindelsen fra pedalen til ventilen er. Mit bud er at ventilen ikke bliver åbnet ordentligt, eller drøvleventilen til at sikre at sædet ikke falder ned med et bump, skal løsnes.

Vi skal længere ind!
Annonce
je_ns skrev den 14-05-2025 14:20:45

koebben skrev den 14-05-2025 14:14:06

Et par billeder af hvordan det ser ud under skjoldet,  kunne måske give nogle løsningsmuligheder...

Det ser således ud, men ud fra hvad jeg ellers har set, tror jeg det skal skilles helt ad, og der står min viden af, ift. hvordan det fungerer hydraulistisk.

Jeg må indrømme at jeg ikke lige se hvordan det virker.
Jeg kunne godt tænke mig to ekstra billeder som det første åbne i dit sidste indlæg.
Et hvor pedalen trædes ned og et hvor den trækkes op.

De to sorte led går op til en mekaniske i toppen, der måske holder fast på stangen. Medmindre der trykkes ned eller trækkes op.
Som jeg ser det...

1 er udløseren til at sænke stolen med.

2 er pumpestemplet til at hæve stolen med.

Jeg ville prøve at tage forbindelsen mellem 1 og 2 væk så kan man dreje på udløseren og undersøge om den sidder fast ​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Et gæt kunne være at 1 er en mekanisk lås der sørger for at stolen ikke synker selv om hydrauliksystemet ikke internt lukker helt tæt. Det er meget almindeligt at når pumpestemplet 2 presses helt i bund, udløses en ventil som sørger for at åbne for olien, så stolen kan sænkes. Samme princip som på løftevogn. En god ide af adskille forbindelsen som Kovas skriver for at lokalisere fejlen.

Søren O
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis