Lav selv hydraulik på frisørstol?

Jeg har en frisørstol med hydraulik, hvor sædet er kørt helt op, men ikke kan komme ned igen. Der var ingen problem med at pumpe sædet op - men det bliver altså deroppe.

Jeg har ingen forstand på hydraulik, men er det noget, som jeg selv kan reparere? 

Evt. bare få sædet ned i en højde, hvor stolen kan bruges. Lige nu er den for høj.

På forhånd tak,

Christian 
Jeg har en frisørstol med hydraulik, hvor sædet er... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 14-05-2025 17:07:16

Jeg ville prøve at tage forbindelsen mellem 1 og 2 væk så kan man dreje på udløseren og undersøge om den sidder fast

Ja, det kunne være en mulighed at forsøge det :) Ser ud til, at den forbindelse sidder fast med et par låseringe. Er dog ikke hjemme nu, og er først tilbage om to dage, så det må blive en fortsættelse følger - men tak for bud!

Hjælper det hvis en meget tung person sidder på sædet?
GodeVen skrev den 15-05-2025 10:19:48

Hjælper det hvis en meget tung person sidder på sædet?

Mine 80 kg hjælper ikke. Har ikke nogen tungere i nærheden 😄

Måske skal den bare justeres, som i denne video, der også viser hvordan mekanismen bevæger sig:
Det ligner at han træder pedalen helt i bund for at sænke, pumper for at hæve og trækker op for at låse.
Annonce
Ja, det er også sådan jeg opfatter det. Trådstarter skiver godt nok, at armen skal opad for at sænke stolen, hvor den i videoen skal nedad. Men det ligner bare utrolig meget samme mekanisme.
Søren O er inde på det samme, at armen skal helt i bund, for at sænke stolen. Hvis armen hænger, så kan den måske ikke komme helt i bund. Så skal den justeres opad med de to møtrikker som vist i videoen.
jenshøj skrev den 15-05-2025 13:43:05

Måske skal den bare justeres, som i denne video, der også viser hvordan mekanismen bevæger sig:

Jeg tror ikke lige det løser det probelm som jeg har, men jeg giver det da et skud. Tak.

Forstår dog ikke hvorfor han sætter dækslet fast med tape foroven, i stedet for bare at tage det af 😅
Den udgave han har, er der en tap ved toppen af stangen, der gør at dækslet  ikke kan løftes af.

Efter at have set videoen tyder det på at numrene på je_ns tegning er:
1: låsemekanisme
2: Pumpe og åbneventil

Der er nok størst chance for at det er låsemekanismen, der ikke arbejder som den skal. Hvis den ikke løsner ordentligt, har pumpen kræfter nok til flytte stangen, men tyngdekraften er ikke nok.

Hvis det er ventilen, tror jeg ikke man kan gøre andet end at skifte olie uden reservedele. Det er ikke sikkert at man kan skifte olie.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis