Udendørs el til carport

Jeg har lige fået nyt tag på mit sommerhus, men tømrerne lod en gammel samledåse hænge og dingle efter sternbrættet blev udskiftet. Jeg vil gerne have skiftet samledåsen da den er i stykker så vand kunne trænge ind. Jeg skal også have sat nye LED rør op i min carport i stedet for nogle gamle skotlamper.
Jeg har brug for for hjælp til at forstår hvordan kredsløbet i dåsen fungerer.

De to tykke kabler i toppen kommer indefra huset. Venstre kabel er permanent strømførende, mens højre er koblet til en afbryder så man kan tænde lyset.
Så er der tre udgange fra samledåsen. Den til venstre går til en fotocelle der også er gået i stykker og skal fjernes. Det nederste og det højre udtag går til to gamle skotlamper der skal skiftes.

Må jeg selv skifte samledåsen og trække ledninger til nye lamper, eller skal arbejdet udføres af en aut. elektriker?

Mvh
Jens
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du spørger så direkte, om du må lave det selv, er svaret nej, det må du ikke. Det er den faste installation, som det kræver autorisation ar arbejde på. Om du så alligevel skifter dåsen selv er en anden ting. Du kunne så overveje at skifte spidslåget ud med et fladt. Du kunne også skifte dåsen ud med en membrandåse. Så slipper du for forskruningerne.

fase
Til det sidste er svaret Ja. Altså at det skal laves af  en elektriker. Det er fast installation og derved autorisations krævende arbejde. 
Når kablet til fotocelle  og den til 1 skotlampe er fjernet, så er der kun de 2 øverste kabler og en til lamper tilbage. 
1. en 2 leder inde fra huset med tilgang af strøm (brun og blå )
2. en 3 - 4 leder som går til afbryder. ( brun, blå, sort og måske sort (m. hvid streg)
3. Kabel til lamper 
Jordleder som ses i bunden er sikkert ikke aktiv da den ikke ses i tilgangskabel
I den nye samledåse sættes de 3 blå sammen ( Nul )
Den brune ( fase) med permanent strøm samles med brun til afbryder.  
En sort ( Tænd ledning) fra afbryder samles med brun til lamper. 
Du kører så kabel videre til næste lampe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hjælpen. Jeg hører hvad I siger. Tak for afklaringen af kredsene Erik. Jeg bygger videre.

Mvh
Jens
Lige et ekstra.billede af de eksterende ledninger. Den sorte ledning ser kun ud til at gå fra fotocelle til brun.

Mvh
Jens
For at kunne hjælpe dig videre, skal du lige oplyse hvor lyset skal tænde og slukkes.

fase
Annonce
kablet fra stikkontakt kommer ind øverst til højre (med skrue kraven)

Mvh
Jens
Altså lyset skal tændes på en afbryder indenfor.

fase
Jeg har beskrevet de nye forbindelser d-11/5
Du skal jo ikke spekulere på hvordan fotocelle er moneret når denne skal fjernes. Men ellers er blå, brun og sort monteret fra fotocelle. Den sorte er tændledning og går så til brun ledning til 2 lamper.

efter de nye regler skal du sørge for at du får en aktiv jordforbindelse/beskyttelleder. du må ikke selv, men der skal et jordspyd ned og en 6mm2 op i dåsen, husk det er dig selv der står med det fulde ansvar.
Jeg mener ikke at gammel installation SKAL opgraderes. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis