Udendørs el til carport

Jeg har lige fået nyt tag på mit sommerhus, men tømrerne lod en gammel samledåse hænge og dingle efter sternbrættet blev udskiftet. Jeg vil gerne have skiftet samledåsen da den er i stykker så vand kunne trænge ind. Jeg skal også have sat nye LED rør op i min carport i stedet for nogle gamle skotlamper.
Jeg har brug for for hjælp til at forstår hvordan kredsløbet i dåsen fungerer.

De to tykke kabler i toppen kommer indefra huset. Venstre kabel er permanent strømførende, mens højre er koblet til en afbryder så man kan tænde lyset.
Så er der tre udgange fra samledåsen. Den til venstre går til en fotocelle der også er gået i stykker og skal fjernes. Det nederste og det højre udtag går til to gamle skotlamper der skal skiftes.

Må jeg selv skifte samledåsen og trække ledninger til nye lamper, eller skal arbejdet udføres af en aut. elektriker?

Mvh
Jens
Jeg har lige fået nyt tag på mit sommerhus, men... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nej de skal ikke opgraderes, men når du ændre noget skal du leve op til at installationen følger lovgivningen, og her kan man sige at dåsen ændres, og da man har beskyttelsesleder i installationen udendørs skal man sørge for at den er beskyttet.  
At der kommer en ny dåse op som erstatning for en der er ødelagt og sættes nye lamper op er ikke en ændring af installationen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis