Mus i vægge

Kære alle

Vi oplever at have mus inde i vores væg. Vi bor i rækkehus og har sat fælder op i alle fire hjørner af haven ind mod begge naboer. Desværre fanger vi ingen mus, men kan fortsat høre dem inde i væggen. Vi kan ikke finde nogle huller i vores sokkel.

Er der nogen, som har bud på, hvordan man kommer af med mus i væggen? 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først vil jeg anbefale du udvendigt undersøger grundigt den mindste sprække. Mus kan godt kravle flere meter op, så også sprækker i tagkonstruktionen skal tætnes. 

Alle sprækker større end 0,7mm skal spærres.

Det siges at en kat kan klarere de sidste problemer, men min erfaring er at en korthåret hønsehund (inspektøren) er særdeles effektiv. Den kan nærmest sammenliges med en turboladet kampvogn på steroider.  

Ulempen er, at den stopper ikke før den har splittet alt til atomer indtil den får nakket gnaveren.  
Kan de evt komme fra loftet?
Vi havde mus på vores loft, det løste vi ved at montere sådan en fidus i en stikkontakt deroppe som udsender radiobølger eller noget!! Vi har ikke haft mus siden. 
ovnsætteren skrev den 09-05-2025 22:29:09

Først vil jeg anbefale du udvendigt undersøger grundigt den mindste sprække. Mus kan godt kravle flere meter op, så også sprækker i tagkonstruktionen skal tætnes.

Alle sprækker større end 0,7mm skal spærres.

Det siges at en kat kan klarere de sidste problemer, men min erfaring er at en korthåret hønsehund (inspektøren) er særdeles effektiv. Den kan nærmest sammenliges med en turboladet kampvogn på steroider.  

Ulempen er, at den stopper ikke før den har splittet alt til atomer indtil den får nakket gnaveren.  

Før trådstarter går helt i panik vil jeg gerne understrege at der menes 7 mm, ikke 0,7 mm!

SimonLom18 skrev den 09-05-2025 22:30:51

Kan de evt komme fra loftet?
Vi havde mus på vores loft, det løste vi ved at montere sådan en fidus i en stikkontakt deroppe som udsender radiobølger eller noget!! Vi har ikke haft mus siden. 

Vi har også haft dem på loftet. Der fangede vi 8 stks.  I har stadig fælder deroppe, men fanger ikke nogen. Vi havde den der museskræmmer oppe på loftet, men den hjalp desværre ikke. 

Jeg har klippet vores busk ned, som voksede tæt på tagrenden, men det har heller ikke hjulpet. Om aftenen og i de tidlige morgentimer kan jeg høre en lyd inde i soveværelset som et smæld eller pop. Jeg ved ikke, om det kan være fra når musene presser sig ind i huset. Måske igennem en tagrende? Er der andre, der har oplevet lignende?

Jeg er ved at være lidt desperat.  Vi har også haft en skadedyrsbekæmper ude, men det har desværre heller ikke hjulpet. 
Hvordan ser ydermuren ud? Glat eller sten med lidt udkradset fuge?
Er det væggen i stueetagen eller 1.sal? Er det 1.sal kan det være fugle der kommer ind og laver rede i isoleringen, siden du nævner lyde aften og morgen, men ikke nat?
Annonce
Det er almindelig murstenshus. Det er ikke pudset. Det er et etplans rækkehus, så det er i stueetagen. Jeg har e enkelt gang hørt en mus gnave under gulvet i soveværelset. Der har jeg ikke hørt dem siden. Men jeg bliver ved med at høre dem et bestemt sted i væggen. Det er om natten vi hører lydende som oftest. En gang imellem tidlig aften og tidlig morgen. 
Hvad gjorde skadedyrsbekæmperen?

Mus kan kravle op af murstensmure, hvis fugerne ikke er fyldte og en sjælden med fyldte fuger bag nedløbsrør og på den måde komme ned i ydervæggen.

Der er desværre også den mulighed, at det er rotter. De vil også kunne komme i væggen nedefra.

Har I nogen ventilationsriste ?
Har du et foto ?
Vi har haft to skadedyrsbekæmpere ude. En fra kommunen i forhold til rotter. Han gik op loftet og sagde, at der lugtede ikke af rotter, så det var ikke rotter, men mus vi havde. Tidligere på dagen havde vi også fanget en mus, som han så.

Efterfølgende havde vi en privat skadedyrsbekæmper ude. Han sagde at det var som at lede efter en nål i en høstak at finde ud af hvor, musene kommer ind henne. Han kiggede på vores sokkel og fandt ikke noget der. Han synes, det kunne se ud til at vores nabo havde noget bevoksning op ad sin mur i haven (den mur udgør vores ene stuevæg) og at de måske kunne komme på der.
Der blev sat fire fælder en i hvert hjørne af huset - men vi har ikke fanget en eneste mus i fælderne.

Vi har ikke nogen ventilationsriste i soklen. Men en enkelt på taget. Det er ventilationerne til badeværelset. 
Tusse67 skrev den 01-06-2025 01:08:31

Hvad gjorde skadedyrsbekæmperen?

Mus kan kravle op af murstensmure, hvis fugerne ikke er fyldte og en sjælden med fyldte fuger bag nedløbsrør og på den måde komme ned i ydervæggen.

Der er desværre også den mulighed, at det er rotter. De vil også kunne komme i væggen nedefra.

Kan mus kravle op ad nedløbsrørene?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis