Hvad er hvad på min plæneklipper?

Jeg har overtaget en plæneklipper i forbindelse med huskøb.

Jeg havde gang i den i dag men efter noget tid begyndte den at være meget ujævn i omdrejningerne. Omdrejningerne faldt og steg ca hvert halve sekund. Jeg kunne se en arm (nummer 4 på billedet) bevæge sig frem og tilbage i takt med faldet. Til sidst faldt den så meget at den gik i stå. Efter den fik lov at køle lidt kunne jeg starte den igen men inden længe gik den igen i stå.

Jeg mistænker at det er et choker problem men må indrømme at jeg ikke ved alverdens om karburatorer. Naiv som jeg var prøvede jeg at skrue lidt på skrue nummer 3 på billedet, og nu vil den slet ikke starte. Kan I hjælpe mig med at forstå hvordan det her skal fungere og hvordan jeg justerer det korrekt?

Tænker at nummer 1 og 2 må være choker og gas med ved ikke hvad der er hvad og hvordan tingene skal bevæge sig i forhold til gaskablet?

Døren som bliver styret af arm nummer 2 er lukket når plæneklipperen er på “fuld kanin” og åben når den er på “fuld skildpadde”. Det er lidt det omvendte af hvad jeg ville forvente af en speeder?

Nummer 1 bevæger sig knap nok når jeg flytter på gashåndtaget. Den drejer meget lidt lige i starten når jeg går fra skildpadde til kanin men langt det meste af vejen drejer den ikke.

Hvad hedder skrue nummer 3? Hvordan justerer jeg den når motoren slet ikke vil starte.

Håber I kan hjælpe!
Jeg har overtaget en plæneklipper i forbindelse... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kaffemand gør jeg det ved at bøje den kortere eller hvordan? 
Tror ikke du skal begynde at rette noget, du skal finde årsagen til problemet, som jeg er ret sikker på ligger i karburatoren.
Men prøv først med almindelig benzin, om det hjælper..        

Vi prøver igen, i morgen --
I 90% af tilfældende er det møj i karburatoren, så lad være med at begynde på alle de andre forslag, før du har renset karburatoren.
Hvis du begynder at ændre på alle mulige indstillinger, så ender du blot med en motor du aldrig får til at kører ordentligt igen.
Gode pointer :D Problemet er bare at jeg allerede (inden jeg lavede opslaget) har justeret på den ene skrue (nummer 3 på billedet) og nu vil den slet ikke starte. Jeg prøver at rense karburator og skifte benzin først. 
Hvis du kører på alkylatbenzin skal du helt sikker prøve almindeligt benzin. I tråden jeg linkede til, var der to (trådstarter og undertegnede), der har oplevet tab af kræfter på Stigas kinesermotorer med alkylatbenzin.

Jeg selv testede med almindeligt benzin efter at have set denne video
https://www.youtube.com/watch?v=UDuKE26G2mo
Der bliver testet nogle motorsave med færdigblandet 2-takts benzin fra flaske. Omdrejningstallet falder betydeligt i forhold til almindelig olieblandet benzin. Det ser ud til at 4-takts benzin fra flaske også er ringere end almindeligt benzin fra tanken.

Annonce
Skrue nr. 3 bestemmer omdrejningstallet på regulatoren som for øvrigt er indbygget i motoren - 4 er selve regulatorarmen  -  det vil hjælpe hvis du tager et billede med gassen helt i den modsatte stilling af den på billedet

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg hældte normal benzin på og fik startet maskinen. Den kørte fint i 8-10 min hvor den så begyndte at oscillere i omdrejningerne for til sidst at gå i står. Efter lidt pause kan jeg starte den igen så det er måske et temperaturproblem? Næste skridt er at rengøre karburator.

polobjørn tak! Efter at have set nærmere på det troede jeg faktisk skruen kontrollerede hvornår chokeren skal slå fra men kan godt se det er forbundet til regulatorarmen. Sender billeder med gassen i begge yderpunkter når jeg kommer hjem :) 
Har du prøvet et andet tændrør?
Der kan samle sig skidt fra benzinen i karburatoren. Men har man brugt almindelig omhu ved påfyldning af benzin og har altid kørt med luftfilter. Vil jeg mene at det er usandsynligt at årsagen er skidt i karburatoren, medmindre den er over 10 år gammel, eller er helt ny.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis