Input ønskes: Åndbar ydervægskonstruktion til træhus

Vi er i gang med at planlægge opbygningen af vores træhus og går efter en diffusionsåben (åndbar) væg- og tagkonstruktion.
Er der nogen her, der har erfaringer med den slags opbygninger og evt. kan give input til vores plan?

Vores foreløbige ydervægskonstruktion ser sådan ud (udefra og ind):
Ventileret facadebeklædning

Vindspærre: Cembrick Basic 9 mm – z-værdi: 1,7

Krydsforskalling: 45 mm
Stående brædder: 245 mm
→ Hele hulrummet (290 mm i alt) isoleres med papirgranulat blæst ind fra toppen – det dækker både krydsforskalling og stående brædder. z-værdi: 1,7

Dampbremse: fx Öko-Natur – z-værdi: 36

Indvendig installationsvæg (lægter): 45 mm isoleret med fx træfiberbatts – z-værdi: 1

Indvendig beklædning: Fibergips 12,5 mm + gips 12,5 mm
→ Samlet z-værdi: ca. 1

Vurdering:
Samlet z-værdi for hele væggen: ca. 40

Z-værdi for yderste lag (vindspærre og isolering): 3,4

Z-værdi for resten (indvendigt for vindspærren): 38

Diffusionsforhold mellem ude og inde: ca. 1:11

Det siges ofte, at forholdet mellem udvendig og indvendig z-værdi bør være minimum 1:10 for en åndbar konstruktion – så med konstruktionens 1:11 burde det være tilpas.
Derudover ligger den samlede z-værdi under 50, hvilket nævnes som grænse for diffusionsåbne vægge.

Spørgsmål:
Er det den rigtige måde at vurdere, om væggen fungerer diffusionsåbent?

Er der noget i vores opbygning, som burde ændres?

Er der nogen som har erfaringer med lignende løsninger, eller forslag til optimering?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville nok bruge en PE-folie - den er ca. 10 gange mindre diffusionsåben for vanddamp end Dampbremse Öko-Natur.
Fibergips + alm gips? Det giver i mine øre ingen mening at skrue gipsplader udenpå fibergipsen. Hvad skulle argumentet være for det?

Selvbygger med stort S. 
@Thomas_mygind - målet er et åndbart hus, så en dampspærre vil stoppe fugten i at diffundere, så det har lidt modsatte effekt i forhold til hvad vi ønsker at opnå. 

 
@superdiy - Styrkemæssigt er et lag fibergips nok. Vi har snakket med en malermester som har mange års erfaring. 
Han fortalte os, at fibergips kan være relativt svært og besværligt at montere korrekt. Der er også større risiko for revner, hvis man kun bruger ét lag fibergips.
Derfor tænker vi to lag gips, begge med relativ lav Z-værdi:
  • Det inderste lag giver styrke og gør det muligt at skrue f.eks. et skab op.
  • Det yderste lag fungerer primært som en pæn og jævn overflade til finish.

Der er ikke noget lettere end at montere fibergips korrekt, så det er totalt spild af både tid og penge at skrue gips udenpå.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Hvad er årsagen til at i ønsker "åndbare" vægge?

Mangel på damspærre giver større sandsynlighed for dannelse af svamp i vægge. Hvis målet er et sundt indeklima, er det næppe vejen at gå. Der vil det være bedre med damspærre og aktiv ventilation.

Transporthastigheden for ilt og CO2 i gennem den væg du beskriver, er dårligere end en traditionel svampesikker væg, hvor der er boret et 10 mm hul.
Hej @GodeVen, 

Jeg tænker egentlig der er en masse materiale online som indikerer at det faktisk kan være sundere med et hus hvor damp/fugt kan slippe ud af konstruktionen igen. 

Udfordringen med en dampspærre, er som jeg forstår det, at fugt som utilsigtet ender bag dampspærren, har svært ved at komme væk igen. Jeg bad chat gpt summere forskellen. Og i forhold til hvad jeg læst, stemmer det meget godt overens.

Egenskab               | Mineraluld + dampspærre  |    Papiruld + dampbremse

PrisLavereNoget højere
FugtrobusthedLavHøj
BæredygtighedLavHøj
Arbejdsmiljø ved monteringDårligt (kløe, støv)Bedre
Krav til tæt udførelseMeget højHøj, men mere tilgivende
Tørringsevne ved fugtLavHøj (diffusionsåben konstruktion)
Almindelighed i DKMeget udbredtMindre udbredt, men stigende


Jeg er ikke sikker på jeg forstår det med "traditionel svampesikker væg, hvor der er boret et 10 mm hul." .
Hvorfor vil du have en åndbart hus ?
Du kan vel altid lave noget mere ventilation enten aktivt eller passivt - hvis du vil have mere udskiftning af luften i huset ?
Virker også en smule mærkeligt at efter et åndbart hus frem for effektiv ventilation. 
Hvor har du fundet den liste? Det ligner mere et salgsargument end en saglig liste.

Du går efter en Z-værdi på 40. Det er 40 GPa s m²/kg. Med andre enheder betyder det at der skal være 400 000 atomsfæres tryk for at presse 1 kg fugtighed igennem 1 kvadratmeter væg i sekundet. Det er store tal

Hvis man i stedet siger 1 g i sekundet fremfor 1 kg, er det "kun" 400 atomsfæres tryk, der skal til. Hvis væggen er 40 kvadratmeter stor skal der 10 atomsfæres tryk til at flytte 1 gram fugtighed i sekundet. Hvis du borer et 10 mm hul en kompressortank med vanddamp, vil der forsvinde langt mere fugtighed end 1 gram i sekundet.

En 40 kvadratmeter stor mur med en Z-værdi på 5000 eller mere og et 10 mm hul, vil altså være mere langt mere diffusionsåben end en tilsvarede mur med en Z-værdi på 40.   
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også