Input ønskes: Åndbar ydervægskonstruktion til træhus

Vi er i gang med at planlægge opbygningen af vores træhus og går efter en diffusionsåben (åndbar) væg- og tagkonstruktion.
Er der nogen her, der har erfaringer med den slags opbygninger og evt. kan give input til vores plan?

Vores foreløbige ydervægskonstruktion ser sådan ud (udefra og ind):
Ventileret facadebeklædning

Vindspærre: Cembrick Basic 9 mm – z-værdi: 1,7

Krydsforskalling: 45 mm
Stående brædder: 245 mm
→ Hele hulrummet (290 mm i alt) isoleres med papirgranulat blæst ind fra toppen – det dækker både krydsforskalling og stående brædder. z-værdi: 1,7

Dampbremse: fx Öko-Natur – z-værdi: 36

Indvendig installationsvæg (lægter): 45 mm isoleret med fx træfiberbatts – z-værdi: 1

Indvendig beklædning: Fibergips 12,5 mm + gips 12,5 mm
→ Samlet z-værdi: ca. 1

Vurdering:
Samlet z-værdi for hele væggen: ca. 40

Z-værdi for yderste lag (vindspærre og isolering): 3,4

Z-værdi for resten (indvendigt for vindspærren): 38

Diffusionsforhold mellem ude og inde: ca. 1:11

Det siges ofte, at forholdet mellem udvendig og indvendig z-værdi bør være minimum 1:10 for en åndbar konstruktion – så med konstruktionens 1:11 burde det være tilpas.
Derudover ligger den samlede z-værdi under 50, hvilket nævnes som grænse for diffusionsåbne vægge.

Spørgsmål:
Er det den rigtige måde at vurdere, om væggen fungerer diffusionsåbent?

Er der noget i vores opbygning, som burde ændres?

Er der nogen som har erfaringer med lignende løsninger, eller forslag til optimering?

Vi er i gang med at planlægge opbygningen af vores... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa @Thomas_Mygind, @HrT, @GodeVen.  
Det kan godt være, at ordet "åndbart" er lidt misvisende, men det er nu engang det udtryk, man ofte bruger om denne hustype. Jeg burde nok have uddybet det fra starten – beklager :)
I denne sammenhæng handler "åndbart" ikke om luftudskiftning, men om, at fugt kan bevæge sig ud gennem konstruktionen, i stedet for at blive fanget i vægge og lofter. Konstruktionen tillader altså fugt at diffundere ud, hvilket mindsker risikoen for skader som følge af indelukket fugt.
Et åndbart hus skal stadig trykprøves og være lufttæt. Men hvis der over tid opstår små utætheder, giver det ikke samme risiko for fugtskader, da fugten stadig kan slippe ud gennem de diffusionsåbne materialer.
Vi planlægger stadig at installere mekanisk ventilation – ikke fordi det er nødvendigt for at håndtere fugt, men for at sikre god luftkvalitet og udskiftning af indeluften.
Jeg ved ikke præcis, hvor ChatGPT har fundet sine kilder, men generelt matcher de fint med det, jeg selv har fundet online. Det virker som en opsummering af de mest almindelige informationer om emnet.
Et eksempel, jeg stødte på, beskriver det sådan:"En 40 m² mur med en Z-værdi på 5000 eller derover og et 10 mm hul vil være langt mere diffusionsåben end en tilsvarende mur med en Z-værdi på 40."Pointen er, at hvis man laver hul i en traditionel trækonstruktion med dampspærre, risikerer man, at fugten kondenserer og bliver fanget inde i konstruktionen – og det er dér, problemerne opstår.
Her er et par links, jeg fandt via Google – der findes dog mange flere, hvis man dykker lidt ned i det

https://www.youtube.com/watch?v=SAW5P-i4iis&ab_channel=TraeDk  - nogle formuleringer er ikke teknisk korrekte, men budskabet tænker jeg ikke er forkert. 
https://realdania.dk/projekter/det-aandbare-hus
https://jakobsenhuse.dk 

Det virker dog stadig til at være lidt af en niche, ud fra de svar :)

Mvh
Kim
Gamle huse havde heller ikke dampspærre og  de kan godt have samme egenskaber - at de har tilpas langsom  diffusion af vanddamp at der ikke sker kondensering i isoleringen - så det skal nok virke med en delvis diffusionsåben konstruktion.
Dog ville jeg være bange for at der kan blive for tørt indenfor om vinteren - måske ned til 20-30% RH. Specielt hvis man er få personer og få planter og for meget ventilation fra badeværelser.
Umiddelbart så kan jeg bedre lide en PE-folie - og så selv kunne styre ventilationen til en passende %RH indenfor.

Prøvede at spørge ChatGPT og den siger:
Hvis der frigøres 100 liter vand pr. måned i et hus med 300 m² væg om vinteren med en Z-værdi på 38, og der ikke er ventilation, vil den indendørs relative luftfugtighed være ca. 19% — meget tørt.

Mit eksempel med 10 mm hul, var blot for at give dig indtryk af hvad en Z-værdi på 40 GPa s m²/kg betyder i et hus med naturlig ventilation. Men jeg kan god se, at at du ikke fik pointen. Jeg anbefaler ikke at bore et 10 mm hul i væggen.
Thomas_Mygind skrev den 05-05-2025 21:47:06

Dog ville jeg være bange for at der kan blive for tørt indenfor om vinteren - måske ned til 20-30% RH. Specielt hvis man er få personer og få planter og for meget ventilation fra badeværelser.
Umiddelbart så kan jeg bedre lide en PE-folie - og så selv kunne styre ventilationen til en passende %RH indenfor.
Det har du en pointe i at huset godt kunne ende med for lav %RH værdi i vintermånederne. Og jeg forstår at en dampspærre kan hjælpe med holde fugten inde, og med korrekt ventilation, så kan man bedre selv styre fugtigheden. 
Når nu det kan være et problem i nybyggede huse med dampspærre, så kan jeg godt se logikken i at problemet kan være større når fugt kan diffundere ud igennem væggene. 

Prøvede at spørge ChatGPT og den siger:
Hvis der frigøres 100 liter vand pr. måned i et hus med 300 m² væg om vinteren med en Z-værdi på 38, og der ikke er ventilation, vil den indendørs relative luftfugtighed være ca. 19% — meget tørt.
Enig, 19% er for tørt. 

Mvh
Kim
Hvis ellers dampspærren sidder de maksimale 1/3 inde i isoleringen, borer man næppe huller i den.

Dækker forsikringen svamp i et sådant hus, egentlig?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også