ny sikrunggrupper og instalation

Jeg vil udskifte eltavlen og lave nye sikkerhedsgrupper. Elektrikeren skal kun sørge for nye kabler, jeg skal forberede nye tunneler. Spørgsmålet er, om der er nogen retningslinjer for, hvad man skal bruge? Kan tunnellerne være lavet af plastik, eller skal de være af kabeldækjern. 
Den nye installation vil delvist være på loftet og både ude og inde
Jeg vil udskifte eltavlen og lave nye... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 03-05-2025 18:08:16

Er du sikker på at lederne i kablet er af aluminium?
De må så være fra før halvtredserne. Kan du ikke tage et par billeder af kablet visende både leder og armering og af gruppetavlen.

måske er det faktisk ikke aluminium

Du hare en tre faset gruppe, så forsyningen er sikkert i orden.
Billede to viser et armeret kabel. Billede tre og fire viser kobberledninger, der ​var fortinnede, når det drejer sig om vulkaniserede ledninger. Så det er ikke aluminium.

fase
En sikringsgruppe vil være 20A og 5g4 kabel. Spørgsmålet er, om det er muligt at lave en 400v + 230v kombistikdåse på dette kabel og sikring ?
Hvad er grunden til at du vil have en 20A gruppe. Hvis det er til vaskemaskine og tørretumbler er 16A nok.

fase
S. Fabrin skrev den 04-05-2025 07:59:59

Hvad er grunden til at du vil have en 20A gruppe. Hvis det er til vaskemaskine og tørretumbler er 16A nok.

dette er udendørs til en varmepumpe, højtryksrenser eller svejsemaskine div. maskiner

Annonce
witiaw skrev den 04-05-2025 07:46:11

En sikringsgruppe vil være 20A og 5g4 kabel. Spørgsmålet er, om det er muligt at lave en 400v + 230v kombistikdåse på dette kabel og sikring ?

Sådan en stikdåse kan du lave med CEE materiel. Men det vil fylde rimeligt meget på væggen. Så kan du tilslutte 1 ting med schuko og en med 1,2 eller 3 faser. Den ting der bruger mere end 1 fase skal du have en elektriker til at sætte stikprop på. 

Fx "CEE vægstikdåse kombi 16A/5P IP44 m/230v Schuko udtag".

Men da de nævnte maskiner kun bruger en fase(hver) så giver det ikke så meget mening.

Skulle de ikke bruges til vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine? som S-Fabrin skriver er 16A rigeligt. De maskiner bruger 16A kort tid ad gangen (og det er ikke engang alle af den slags der gør det).

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 04-05-2025 08:46:13

witiaw skrev den 04-05-2025 07:46:11

Men da de nævnte maskiner kun bruger en fase(hver) så giver det ikke så meget mening.

de fleste af dem bruger faktisk 1 fase, men der findes for eksempel også kompressorer eller højtryksrensere drevet af 400V.
Jeg synes, det er bedre at overdrive end at betale for yderligere tjenester senere.

Jeg forstår, at jeg med et 5g4-kabel og en 20A sikringgruppe kan lave 400V + 230 V??
eller skalkal det være en 3x16A sikringsgruppe?
Du kan med 5X4 mm2 kabel lave både 3X400V gruppe og 230V grupper. Det kan du også md en 16A gruppe. Det har ikke noget med sikringsstørrelsen at gøre. Det har kun noget med, hvor meget du kan belaste med. 230V tilslutningen skal selvfølgelig nedsikres til den sikringsstørrelse, der passer til materiellet, hvis sikringen er større end 16A.

fase
Det kan ikke altid betale sig at gå op i størrelse på sikringer.
Hvis vi snakker om vaskemaskine, tumbler, ovn, opvaskemaskine og komfur er de beregnet til 16 A sikringer. De første kører på 1 fase hver så ingen problem med at køre med 3 maskiner på hver 3 fasede grupper. 
 Stikkontakter som nævnes er også beregnet til 16 A sikringer. Det er helt almindeligt at tage 230V ud fra sådan en installation. 
Vil du så også køre med kompressor, svejseværk eller andet som trækker mere skal du have separat gruppe til det. Så kan denne være på 20 A eller mere. Det kræver så f.eks. en 32 A stikkontakt (cee stik) 
Det vil være noget voldsomt og meget grimt at have 32 A Cee Stikkontakt til husholdnings apparater. 
Den nye installation er ikke påvirket af de gamle kabler, så er ingen hindring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis