ny sikrunggrupper og instalation

Jeg vil udskifte eltavlen og lave nye sikkerhedsgrupper. Elektrikeren skal kun sørge for nye kabler, jeg skal forberede nye tunneler. Spørgsmålet er, om der er nogen retningslinjer for, hvad man skal bruge? Kan tunnellerne være lavet af plastik, eller skal de være af kabeldækjern. 
Den nye installation vil delvist være på loftet og både ude og inde
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med tunneler mener du sikkert kabelkanaler. Ja, de må gerne være af plast, og skal du fremføre svagstrømsinstallationer, skal der være skillerum til adskillelse af de to former for installationer.

fase
S. Fabrin skrev den 03-05-2025 09:27:09

skal du fremføre svagstrømsinstallationer, skal der være skillerum til adskillelse af de to former for installationer.

Jeg tror ikke, jeg forstår det her.
Jeg har købt en 40x25 kabeltunnel, og jeg vil gerne lægge 3 x 230V kabler i den til opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler.

Hvad er det du vil vide ???? Om der må ligge et 230 v kabel i en kabelkanal.... som det hedder. Ja det må du gerne, kabeltunnel er vist selvopfundet ord 
Ja kabelkanaler af plast må gerne bruges til de 230v kabler i fast installation. Elektrikeren skal vel også sætte ny tavle og grupper op?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hvis vaskemaskine og tørretumbler er placeret samme sted ville jeg føre et 5 lederkabel frem og tilslutte i 'en gruppe. Afslut i to Schukostikkontakter. Hvis ovnen er i nærheden, kan du bruge den sidste fase til den.
I mit første svar har jeg skrevet, at hvis du også har tanker om at fremføre svagstrømsinstallationer som f.eks. antenne eller netværk, skal der være skillerum.
Jeg kan forstå, at du har købt kabekanalerne. Så du ser bare bort fra mit indlæg om skillerum.

fase
Annonce
buller27 skrev den 03-05-2025 13:13:12

Elektrikeren skal vel også sætte ny tavle og grupper op?

Ja der vil være en ny tavle- og skikringgruppe

S. Fabrin skrev den 03-05-2025 14:02:01

ville jeg føre et 5 lederkabel frem og tilslutte i 'en gruppe.
vaskemaskine og tørretumbler de arbejder ofte samtidig

witiaw skrev den 03-05-2025 14:35:40

buller27 skrev den 03-05-2025 13:13:12

Elektrikeren skal vel også sætte ny tavle og grupper op?

Ja der vil være en ny tavle- og skikringgruppe

S. Fabrin skrev den 03-05-2025 14:02:01

ville jeg føre et 5 lederkabel frem og tilslutte i 'en gruppe.
vaskemaskine og tørretumbler de arbejder ofte samtidig

Så vil elektrikeren nok anbefale et 5-leder kabel (ligesom Fabrin) som 5G2,5 eller 5g4 og én 3P+N16A gruppe.
Ud af de 3 faser der går i sadan et kan du bruge den ene til vaskemaksine, den anden til tørretumbler og den sidste til noget andet.

Afsluttes kablet i 2 schuko(kaldes også sidejord) stikkontakter med hver deres fase så kan du let tilslutte vaskemaskine og tørretumbler som kører samtidig. Uden at skulle sætte dansk jord stikprop på eller bruge en adapter.

Det er alt sammen under antagelse af at du har en nyere installation med 3 faser i boligen.

Alt det med stikkontakterne og kablerne ved elektrikeren alt om. Men så er du i hvert fald forberedt til, hvad der kunne være smart alt efter hvad du har brug for :-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.

Det er alt sammen under antagelse af at du har en nyere installation med 3 faser i boligen.

Desværre er installationen lige så gammel som kul.
Nogle af kablerne er af aluminium med en eller anden form for fletning
Er du sikker på at lederne i kablet er af aluminium?
De må så være fra før halvtredserne. Kan du ikke tage et par billeder af kablet visende både leder og armering og af gruppetavlen.

fase
De gamle stofledninger, var med fortinnet kobber, som jo godt kan ligne aluminium.

og isoleringen var flettet i det yderste lag..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis