Ovn går fra

Hej alle. 
Jeg har overtaget hus og efter at have sat ovn tilbage på sin plads virker den ikke. Der er strøm på men når jeg tænder ovn går alt strømmen i huset. Jeg kan se på eltavle at der er sat 10 a sikring i. Burde det ikke være 16a sikring i denne dåse.  Når jeg prøver at sætte 16 at kan den ikke sidde fast. Må jeg fjerne den ring der sidder deri nu. Passer formentlig til 10a som der har været tidligere. Ovnens strømsvigt sidder på et kraftstik. Håber på hjælp så jeg kan bruge ovn i weekenden ☺️ 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis bundskruerne kun tillader 10A sikring, må du ikke sætte andet ( større ) i.
At ovnen nu ikke virker kan skyldes forkert tilslutning ift. tidligere, eller intern fejl i ovn.
Er det HFI relæet der klapper? - var jord tilsluttet tidliger ?

Nej det er på samme stik, det er kraftstik.
Kan det have betydning hvis jeg har nogle stikkontakter som ikke er sat i stik i endnu da jeg skal have nogle nye pæne. Det er stikkontakterne i værelserne og burde vel ikke have betydning
Og ja, det er hele relæ alt strømmen der går. Der ryger ikke en eneste sikring og kan blot tænde igen. Sker kun når jeg tænder ovnen.. ovn kan fint være tilsluttet hvor man kan se displays og ur, men tænder jeg for den, går alt strøm 
Din beskrivelse af udfaldet, tyder på at det er dit HPFI relæ, der falder ud.
Har du ikke et billede af tilslutningen af ovnen.
Du må gerne fortælle om ovnen. Den bruger sikkert omkring 3600W svarende til en 16 A.
Du må ikke selv skifte til 16A. Du risikerer at få stød.

fase
Det er en die dietrich ovn. Prøvede at vende stikket modsat og gav herefter ingen problemer. Ovnen har været i et koldt rum i ca. 3 uger og kan godt være at det har gjort noget. Den har også kørt med 10a af tidligere ejer og det er den helt samme ovn vi har overtaget.
Annonce
Biledet viser tilslutningen fortaget med et schukostik, så det kan ikke laves anderledes. Med hensyn til sikringen på 10A. så er den tilslutte effekt 230VX10A = 2300W.

fase
Og hvad betyder det 🙏 det hvide stik er ovnens 😁
Frede85 skrev den 03-05-2025 09:25:29

Det betyder at den samlede belastning på den viste stikkontakt højst må være 2300W for begge stik samtidigt. 

fase
S. Fabrin skrev den 03-05-2025 09:29:45

Det betyder at den samlede belastning på den viste stikkontakt højst må være 2300W for begge stik samtidigt. 

Medmindre en genial sjæl kører 2 faser ind i stikkontakten - dog sikkert ikke efter bogen.

cdp skrev den 03-05-2025 18:19:00

S. Fabrin skrev den 03-05-2025 09:29:45

Medmindre en genial sjæl kører 2 faser ind i stikkontakten - dog sikkert ikke efter bogen.

Hvis en eller anden genial sjæl fører 2 faser altså 400V ind i stikkontakten, bliver den aftagne effekt 400VX10A = 4000W. det varer kun til ovnen opgiver ævret altså brænder sammen, eller sikringen når at brænde over.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis