Dimensionering af spær på haveskur

Hej,
Jeg skal i gang med at lave et træ haveskur og i den ene ende vil jeg gerne have et 1500mm ”udhæng” hvor jeg kan stille grill m.m. under.

Jeg er dog i tvivl hvor store spær jeg skal have og jeg håber nogen her vil give deres besyv med.

Taget bliver  let/tagpap med lidt fald.
Udhænget skal være ”svævende” - altså ingen understøtning ude i enden.
Dvs. at spærene kun understøttes to steder med cirka 4000mm mellemrum.
Se evt. vedhæftet eksempel.

Jeg vil selvfølgelig gerne have så meget loftshøjde som muligt og påtænker derfor at bruge C24 45X145 spær med 300mm afstand.
De 300mm for at kompensere for forskellen mellem skurets spændvidde på 4000 og spærrets på 3660mm.

Nogen der har erfaring med om det går godt og ikke mindst om det er ok mht. til udhænget?

På forhånd tak for hjælpen

Vh. Morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udhænget ville være min bekymring. Det kan spænde 3,4m med cc40 ifølge denne tabel, men om et udhæng så tæller med må klogere folk kunne hjælpe med.
mit skur har næsten det samme mål .jeg lavede mit spær i 63x145med ca 40 cm imellem og remmen er 75x175.Det holder i nu om det er dimensioneret korrekt.jeg har ingen ide men det holder fint også var det lige det træ jeg havde
Slet ingen der kan bidrage med input vedr. udhænget og tilhørende spær? :-)

Vh. Morten
Vedhæfter Palsgaard spærtabel.
Du bør vælge i tabellen under Lu kolonne. Hvis du læser øverst som der skrives, risikerer du over tid at få fuglebad på taget over tid, hvis du vælger kolonne Lf.

Spær 45 x 170 er nok ikke lagerførende i tømmerhandel, derfor 45 x 195, med cc = 0,6 m
Dit frie udhæng er kortere end den halve spændevidde, derfor, alt andet lige, ingen problem.
Tak for svar. Det prøver jeg :1)

Vh. Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis