Vand bliver hurtigt koldt

Hej,

Jeg har fået monteret et brugt pillefyr i stedet for vores gamle oliefyr. Pillefyret kører fint. Ved køb af pillefyret fik vi også en brugt 160 Metrotherm varmtvandsbeholder med. Vi valgte derfor også at udskifte vores varmtvandsbeholder, da el-delen ikke virkede på vores gamle.

Det varme vand, som opvarmes via pillefyret, bliver fint varmt, men der går ikke lang tid, så begynder vandet at blive koldt. Vi havde ikke dette problem før, hvor vi havde en mindre beholder.

Er der nogle, der har et bud på, hvad der kan være galt?

Ligger problemet i varmtvandsbeholderen eller er det mon i pillefyret?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er “den nye” varmtvandsbeholder tilkoblet på helt samme måde som den gamle beholder var? Et par billeder kunne også hjælpe.

Søren O
Ja, det er den. Jeg kan lige prøve at tage billeder af den, når jeg er tilbage, da det er hos mine forældre.

Det der egentlig er sket er, at pillefyret er blevet monteret i tillæg til deres game oliefyr, så begge er monteret nu og begge kan bruges. Det gamle oliefyr kunne nemlig også bruges med alm. brænde, hvilket er det mine forældre altid har brugt, da de har adgang til billigt brænde. Men da de nu ved at være oppe i årene, så er det ikke helt let længere at håndtere brænde. De får stadig en del brænde, men bare ikke i samme mængde. Derfor valgte de at beholde det gamle fyr og få monteret et pillefyr, så det vil være nemmere, når de ikke havde brænde tilgængeligt.

Jeg ved dog også, at der er kommet en ændring på cirkulationspumpens indstillinger. Jeg ved ikke, om det har noget at sige. Systemet ville nemlig ikke sende varmt vand op i huset, så da vi ringede til montøren, bad han os om at prøve at sætte cirkulationspumpen på konstant tryk 3 med de streger, der gradvist bliver "større og større". Før stod den på auto adapt. Kan dette have noget at sige? Denne ændring virkede ikke, så montøren kom dagen efter og fiksede et rør, der ikke var monteret korrekt. Derefter virkede det, men nu er udfordringen, at det varme vand hurtigt løber tør, hvorefter det bliver varmet op igen efter lidt tid.
“Det varme vand hurtigt løber tør”. Beholderen er vel ikke monteret med forkert tilslutning på brugsvandsiden? Prøv at føle på de bageste rør under beholderen (brugsvandsrørene), mens der tappes varmt vand. Er rørene monteret rigtigt, skal røret med den blå markering være kold. Markeringen sidder på beholderrøret.

Søren O
Måske er den (nye/brugte) varmtvandsbehodler så fyldt med kalk at der ikke kan være ret meget varmt vand i den. Elelr dens interne armeveklser har lavt flow pga kalk elelr skidt.
Før havde i el-varme til det varme brugsvand?
Cirkulationspumpen har ikke betydning for at det pludslig bliver koldt.

Det lyder som om det varme vand bliver hurtigt opbrugt.

I kan overveje lkyftblandere med lavere flow i vandhaner og vandbesparende brusearmaturer. Halverer man flowet kan man gå i bad i dobbelt så lang tid før vandet bliver koldt.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Tipper på varmtvandsbeholderen bliver kold fordi der ikke er installeret varmtvandsprioritering, som er en styringsfunktion der udelukker at cirkulationspumpen flytter varmen i beholderen ud i boligen. 
Annonce
En 160 ltr. beholder kan ikke pludselig blive kold. Jeg går ud fra at pillefyret kører kontinuerligt, så fremløbstemperaturen er rimelig konstant.

Søren O
I første indlæg fik man indtryk af at det varme vand hurtigt mistede temperaturen (altså dårlig isolering). I trådstaters andet indlæg står der at “Det varme vand hurtigt løber tør” (altså for lille mængde varmt vand i beholderen).

Man skal lige være opmærksom på at de forskellige svar, er enten til det ene eller det andet senarie.

Der kan være store temperaturforskelle i en tank - så hvis din føler sidder nede i tanken og der kommer lidt frisk koldt vand ind - så kan det være temperaturen falder fra 55 grader til 40 grader på kort tid.
Hvor sidder termoføleren ?
Det er jo kun på føler temperatur falder , netop derfor skal føler jo sidde i den nederste del af tanken ​.
Normalt sidder thermomåleren i midten af tanken.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis