Vand bliver hurtigt koldt

Hej,

Jeg har fået monteret et brugt pillefyr i stedet for vores gamle oliefyr. Pillefyret kører fint. Ved køb af pillefyret fik vi også en brugt 160 Metrotherm varmtvandsbeholder med. Vi valgte derfor også at udskifte vores varmtvandsbeholder, da el-delen ikke virkede på vores gamle.

Det varme vand, som opvarmes via pillefyret, bliver fint varmt, men der går ikke lang tid, så begynder vandet at blive koldt. Vi havde ikke dette problem før, hvor vi havde en mindre beholder.

Er der nogle, der har et bud på, hvad der kan være galt?

Ligger problemet i varmtvandsbeholderen eller er det mon i pillefyret?
Hej, Jeg har fået monteret et brugt pillefyr i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her er et billede.

Rørene på den røde og blå er begge varme. Rørene på de to andre, også der hvor termostaten sidder, er lidt lunkne i toppen, men ellers kolde.
Du skulle jo tappe varmt vand lige inden du “tog temperaturen” på rørene med rød og blå markering. Lige så snart du tapper lidt vand, vil det ene rør blive koldt, og det andet varmt. Rørføringen ser dog rigtig ud, så det er sikkert ikke fejlen.
Prøv at afmontere plastdækslet under varmtvandsbeholderen, og træk kappilærrøret i dykrøret ud. Så ved du hvor langt det har været sat op. Det kan hjælpe hvis føleren kun sidder lidt oppe i beholderen.
Egentlig er termostatventilen overflødig hvis jeres pillefyr ikke kører med højere temperatur end ca. 60o. Prøv evt. at skrue helt op for termostatventilen.

Søren O
Jeg må lige prøve at tappe vandet og tage temperaturen, når jeg er derovre igen.

Jeg fik også lige tjekket, hvor føleren sad. Den sidder i bunden, men det var ikke hele føleren, der var inde i selve beholderen. Lidt over halvdelen var ude af "hullet", hvor den skubbes op, så det var næsten kun spidsen + en meget lille sjat, der var inde i beholderen. Er den mon "faldet lidt ud" eller er det kun spidsen, der bør være inde, hvis man gerne vil have den i bunden?
Ved en så yderlig placering af føleren kan man ikke være sikker på at termostatventilen virker korrekt, men det vil blot betyde at beholderen varmes ekstra op. Noget tyder dog på at termostatventilen lukker for opvarmningen, når rørene er kolde. Prøv næste gang at åbne helt op for termostatventilen - eller afmonter “termostathovedet”. Så skal der komme gennemstrømning af varmt vand fra fyret, så beholderen varmes mere op.

Søren O
vi havde lignende problem (løb tør for varmt vand) med pilleovn, metro therm 160c vvb og ingen varmt vands prioritering (for det kan jeg i labyrinten af rør ikke finde hoved og hale i + vores pilleovn er for stor til huset og, når tændt uden for de allerkoldeste dage, har vi svært ved at aftage nok varme).

Vi reksede den for kalk. Fyldte et stort babybadekar med kalkstykker (!). Det var ekstremt og egentlig lig vores quoker, der heller ikke virkede og var helt fyldt med kalk.

Umiddelbar er eneste forskel at vores termostat stopper cirkulation til vvb ved x grader fremløb. Ikke målt i vvb. Men målt på fremløb. Den er sat til 55-60°.

Nu løber vi kun tør, når alle kvinderne i huset skal farve hår, fjerne hår eller blot opføre en musical for dem selv i badet… men dét kan intet system klare 
Annonce
Tak for svar. Brugte I en via el eller hvordan?
skift ventilen til fjvr ventil i stedet for så tænker jeg det virker .jeg tvivler på det kommer til og virke med den føler
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis