Tilslutte ny ovn

Hej :) 

Jeg ved at det er en elektriker opgave.

Men, er denne løsning som er lavet nu ok og lovlig?

Altså induktionskogepladen er tilsluttet direkte i ovnen. Og skal min nye ovn tilsluttes på samme måde? 

Vh.

Hej :)  Jeg ved at det er en elektriker opgave.... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og du er sikker på at kablet er 1,5 mm2 ? Det bør være 2,5 mm2. Det har den elektriker, der skiftede til 16A sikring , sikkert fortalt dig.

fase
Frederoxx skrev den 05-05-2025 12:52:29

S. Fabrin skrev den 05-05-2025 12:33:50

Frederoxx skrev den 05-05-2025 10:48:38

Elektrikeren fik tilsluttet den nye ovn. Han gjorde os opmærksom på at installationskablet var for lille kvadrat. 1,5 istedet for 2,5.
Hvor stor er sikringen i gruppen til ovn og evt. kogeplade? Hvis sikringen ikke er større end 10A, er kvadratet OK.

Jeg kunne forestille mig at kablet er trukket i et rør som er støbt ned i betongulvet. Men jeg ved det ikke..

Kan det betale sig at få skiftet kablet? Det kan vel resultere i at jeg skal have trukket et helt nyt nede fra kælderen.

Det er svært for ikke at sige umuligt at give dig råd om, hvad du skal gøre ud fra de givne oplysninger. Hvis du vil have en gruppe sikret med 16A, skal du som minimum bruge 2,5 mm2 kabel.

Jeg har lige fået lavet nyt relæ. Og sikringen i relæet til ovn og komfur er 16 amp. Men finder nu det 1.5mm kabel. 

Hvis elektrikeren har sat en gruppe op med 16A på et 1,5mm2 kabel til din ovn er det ikke helt godt. Så vil anbefale du lige tager fat i ham og bekræfter hvad han har gjort for det er ikke lovligt.

Hvis han ikke hare lavet en konkret dimensionering skal han bruge minimum 4mm2 til 16A. Og med en konkret dimensionering efter HD60364 kan han nok godt komme ned på 2,5mm2 - men det ved elektrikeren alt om (skulle han i hverfald vide hvis han er autoriseret) . Her desværre selv også mødt 2 elektrikere inden for det siste halve år der ikke havde hørt om de nye regler der ellers er +5 år gamle.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hvis installationen er lavet før HD 60364 vil 2,5 mm2 på installations kabel være ok med 16 A sikringer.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
buller27 skrev den 05-05-2025 20:34:01

Elektrikeren fik tilsluttet den nye ovn. Han gjorde os opmærksom på at installationskablet var for lille kvadrat. 1,5 istedet for 2,5.
Hvor stor er sikringen i gruppen til ovn og evt. kogeplade? Hvis sikringen ikke er større end 10A, er kvadratet OK.

Jeg kunne forestille mig at kablet er trukket i et rør som er støbt ned i betongulvet. Men jeg ved det ikke..

Kan det betale sig at få skiftet kablet? Det kan vel resultere i at jeg skal have trukket et helt nyt nede fra kælderen.

Det er svært for ikke at sige umuligt at give dig råd om, hvad du skal gøre ud fra de givne oplysninger. Hvis du vil have en gruppe sikret med 16A, skal du som minimum bruge 2,5 mm2 kabel.

Jeg har lige fået lavet nyt relæ. Og sikringen i relæet til ovn og komfur er 16 amp. Men finder nu det 1.5mm kabel. 

Hvis elektrikeren har sat en gruppe op med 16A på et 1,5mm2 kabel til din ovn er det ikke helt godt. Så vil anbefale du lige tager fat i ham og bekræfter hvad han har gjort for det er ikke lovligt.

Hvis han ikke hare lavet en konkret dimensionering skal han bruge minimum 4mm2 til 16A. Og med en konkret dimensionering efter HD60364 kan han nok godt komme ned på 2,5mm2 - men det ved elektrikeren alt om (skulle han i hverfald vide hvis han er autoriseret) . Her desværre selv også mødt 2 elektrikere inden for det siste halve år der ikke havde hørt om de nye regler der ellers er +5 år gamle.

Nå nu har jeg kigget lidt mere på det. Det ser ud til at det er korrekt kabel trukket fra relæ. Det er ihvertfald et tykkere kabel. Og så er der nok et kraft stik eller dåse i køkken, måske i sokkel, hvor der så derfra er trukket et forket kabel til ovn og kogeplade. 

Så jeg må vel finde vej ind til stikket og få skiftet kabel ? Eller er det ikke så slemt når det kun er fra stik til ovn.

Billedet af relæ uden “dæksel” på er fra da elektriker var igang. 

Vh.

ev elmand skrev den 05-05-2025 22:59:10

Hvis installationen er lavet før HD 60364 vil 2,5 mm2 på installations kabel være ok med 16 A sikringer.  

Installationen er med 1,5mm2 på den nu nye 16A gruppe som OP skriver (om den er før 2020 fremgår dog ikke). Installatøren skal derfor trække et nyt kabel. Den nye dimensionering skal overholde HD 60364. 
Standarden er nu altså over 20 år gammel.

Frederoxx skrev den 06-05-2025 06:56:36

buller27 skrev den 05-05-2025 20:34:01

Nå nu har jeg kigget lidt mere på det. Det ser ud til at det er korrekt kabel trukket fra relæ. Det er ihvertfald et tykkere kabel. Og så er der nok et kraft stik eller dåse i køkken, måske i sokkel, hvor der så derfra er trukket et forket kabel til ovn og kogeplade. 

Så jeg må vel finde vej ind til stikket og få skiftet kabel ? Eller er det ikke så slemt når det kun er fra stik til ovn.

Billedet af relæ uden “dæksel” på er fra da elektriker var igang. 

Ja det kan meget vel være at det er 2,5mm2 noget af vejen og så til sidst 1,5mm hvilket er ok så længe der hhv har været max 13A (10A efter nye regler) som sikring. Du kan ikke regne med at bare fordi kablet er tykt så er det 2,5mm2 ledere.

Hvis det sidste stykke 1,5mm2 skiftes og der skiftes til 16A i tavlen (det du kalder relæ) så er det en ny installation på og det skal overholde de nye regler med ny dimensionering, hvis det skal være helt korrekt. Men en dimensionering med Tekniqs app er meget let (det ved (burde) elektrikeren også).

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Fra stik til ovn er det ok med 1,5mm2 tilledning. Det er installationens kabel som kunne være 2,5 mm2 fra før 2000

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis