Kommentarer til projekt: Robotplæneklipper - erfaringer og reparation

Her samles kommentarer til projektet: Robotplæneklipper - erfaringer og reparation

Kommentarer vises både her og på projektet.

Chrikke
Her samles kommentarer til projektet:... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kabebrud kan findes på 2 måder - enten via en AM-radio, eller vha. at grave ned og lave forb. med en anden ledning tilbage til basestationen.
AM-radio-metoden synes jeg er svær at få til at virke - men mange har en gammel AM-radio liggende som man kan bruge - se Youtube.
Bisektionsmetoden - er hvor man finder det nedgravede kabel ca. halvvejs ude på ruten. Man graver fri - laver en lille afisolering, eller bruger en nål - og så måler man med et ohm-meter (Multimeter) om bruddet er til højre eller til venstre på kablet. Denne proces gentages - indtil man har fundet ud af hvor man har gravet kablet over !
Man kan bruge alt ledning - det er bare en alm. leder - f.eks. installationskabel eller lign. Normalt skal modstanden rundt i kredsen være under 100 ohm.
Lige nu kommer robotten med en anden melding end i morges. Der er for mørkt til manuel handling nu. Men den har da opladet .
Ingeborg

Når lysten driver værket
Jeg er ret sikker på at muldvarpe og mosegrise ikke skader kabler. Din sætning med at "jeg har stukket kanter er mere mistænkelig"
Jeg anbefale at købe den kabeltester fra Jem og F

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@Thomas_ Mygind
Tak for svaret. For en total el-novice aner jeg ikke, hvad et installationskabel er. Er det ikke et vidt begreb lige fra tynde til tykke ledninger?

Når lysten driver værket
Min gamle køkkentransistor fra 1962 fungerer  jo fint og har Am bølgelængde, men kan jeg bruge den til at søge kabelbrud

Når lysten driver værket
Annonce
Ja, den AM-radio er fin. Du starter ovre ved Basestationen - her kan du høre nogle mærkelig lyde i radioen.
Så afkobler du den ene vej rundt i kredsen - og så følger du med radioen den anden vej - indtil lyden holder op, her finder du bruddet.

Omkring installationskabel - så er det fint at bruge - men du kan bruge alle slags ledningen. Bruger selv en ca. ca. 0.1mm2 sort kobberledning fra Temu.
@Thomas_Mygind
Tak for svaret. Radioen virkede fint på nogle områder, men jeg har nu alligevel købt en cable tracker. Jeg har udelukket alle andre fejl end et kabelbrud. Robotten reagerer på alle andre parametre som kan styres fra appen og manuelt, bortset fra at der er kabelfejl.
Finder jeg ikke fejlen i dag, bestiller jeg en profi til at ordne bruddet.
Jeg ved dog, at jeg har stukket kanter af i et mindre område og med risiko for at ramme kablet.
Da kablet blev fræst ned af profi tog jeg billeder af ruten. Lagde en pink murersnor langs snittet og tog billeder. Måske kan disse billeder hjælpe mig i dag.
Jeg har jo også satelit kortet med linjerne for kablerne. Linjerne har dog et par udsving på den lange tarm til højre. Disse linjer er ikke helt i overensstemmelse med græskantens virkelige form. Håber at finde bruddet her.
Desuden har vi muldvarpe og mosegrise.
Giver det en chance med cable tracker i dag. Ellers må muldvarpen op af lommen. Ikke værd at få flere grå hår over.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Hvis du er i tvivl om kabelbrud - så  er den bedste metode at måle modstanden med et multimeter for din ledning rundt i haven. Tænker den er på 2-20 ohm.
Husk at klikke ledningen ud af basestationen først.

Det koster 80 kr. i Jem og Fix.

Jeg købte et kabelsøgersæt ADANO. Desværre kunne jeg ikke finde ud af, hvordan jeg sætter krokodillenæbet på de ledninger jeg koblede af ladetårnet. Skal der ikke være noget afisoleret ledning for at der kan oprettes kontakt?. Jeg har jo kun de blå faste plastikmuffer for  enderne af mine ledninger. Det opgav jeg og fandt på noget helt andet.
Jeg bruger høreapparater og de har et telespoleprogram.
Det er mega irriterende at bruge dette program  nærheden af robottens kabler. Der er interferens, selv med en væg imellem, når kablet ligger  tæt på husets mur.  I dag brugte jeg så  telespoleprogrammet for at finde kabelbruddet. Når man bruger programmet udelukkes al anden støj, så der er kun kablets brummen.
Det var en smal sag at lokalisere bruddet, forårsaget af mig selv da jeg stak kanter af.
Til gengæld forstod jeg nu også hvorfor installatøren sagde at jeg godt kunne så  10 cm mere græs langs kanten. Passagen er kun 100 cm bred og der kræves mere plads omkring kablerne fordi der er et guidekabel i midten.
Så blev jeg så klogere.
Tak for hjælpen. 

Når lysten driver værket
Du har helt ret. Krokodillenæbene skal have fat i metal, og ikke de blå plastkapper. Du kan sikkert presse en papirclips, eller noget andet metal ind i stikket, så du kan få kontakt.
Super oplysning med høreapparat til at spore kabelbrud - godt gået.

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis