Er arbejdet udført korrekt?

Jeg har fået installeret en Blomberg vaskemaskine i mit køkken ca. 1,75 m fra køkkenvasken. 
Blikkenslageren har derfor monteret en forlængerslange på vaskemaskinens egen aquastop, som nu ligger vandret, gemt under soklen, og videre op til vandhanen.
Min varmemester ville ikke godkende ved synet, fordi aquastop ikke er synlig. Han lagde sig endda ned på gulvet og forsøgte at filme nede langs slangerne. Han bad mig få monteret en mellem slange og vandhane.
Jeg har nu bestilt en Neoperl Water blocker og læser ved bestillingen, at den skal monteres lodret.
Det kommer den jo også til, når den monteres under vandhanen.

Mit spørgsmål er derfor, om blikkenslageren monterede den oprindelige fra vaskemaskinen korrekt, når den ligger vandret under soklen. Det kan selvfølgelig være en anden type, end den jeg køber, eller om det gør sig gældende for alle aquastop.

Altså om jeg har ret til at klage over hans arbejde?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Den ventil der er monteret på den originale slange er ret sikkert en magnetventil. Den åbner kun når vaskemaskinen “beder om vand”. Magnetventilen virker i alle retninger.
Ved ikke om du skal klage over vvs-erens arbejde, men han burde have fortalt dig at løsningen ikke er optimal. Det rigtige ville have været at få leveret en længere slange til vaskemaskinen. Næstbedste løsning er aqua stoppet. Sådan en burde han have haft med i bilen.

Søren O
Hej Søren. Mange tak for dit hurtige svar. Jeg har brugt oceaner af tid på overhovedet at få oplyst, om min (nu udgåedede) vaskemaskine har aquastop, og det skulle den. Men uanset om det er et aquastop eller en magnetventil, så er hovedsagen at den virker, liggende vandret. Ja, du har ret i, at han burde have haft en sådan i bilen, for han ved jo udmærket, at det er lovpligtigt i lejligheder.
Men jeg må få min svigersøn til at montere aquastoppet, så varmemesteren bliver tilfreds :-)
Mvh Ina
Det er altid et problem når man planlægger en installation hvor maskinen står for langt væk fra installationen. Der er vel også brug for en forlænger på afløb. Hvis det kun er aqua stop der mangler så får du bare den monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik. Tak for svar. Ja, afløbsslangen blev også forlænget og vaskemaskinen kører fint. Min varmemester var dog ikke tilfreds med arbejdet, trods at min datter havde taget video og foto af slangerne under soklen, hvor man kan se, hvad der er enten et aquastop eller en magnetventil.

Han vil have, at det skal sidde synligt på vandhanen under køkkenvasken.
Så jeg har bestilt og modtager snart et aquastop :-)

Mvh Ina
Årsagen til at varmemesteren vil have den synligt er at sådan en aquastop har et lille vindue der bliver rødt hvis der er fejl. Dette lille vindue skal være lettilgængeligt og synligt. Og det er den ikke når den er monteret og ligger dernede under soklen. Det er ikke en magnetventil - den sidder inde i maskinen

Det næstbedste - en universel waterblok der skal være lodret - kan du selv montere.

Skulle det have været rigtigt fra start skulle man have anskaffet en længere tilslutningsslange med aquastop
eksempelvis:
https://www.nettoparts.dk/shop/tilloebsslange-med-aquastop-80687p.html?CookieConsentChanged=1

Mekanisk aquastop eller den universelle grå waterblock fra neoperl skal monteres lodret.

Så hvis man skal være helt forkantet har den fagperson der har monteret det ikke monteret det efter fabrikantens anvisninger og derfor kan du bede ham om at udbedre eller tilbagebetale en del af betalingen.
 -> Hvis man skal være firkantet og alt skal være i orden.

Vær opmærksom på at der også skal være drypbakke når maskinen er i en etageejendom uden afløb i gulvet.

De grå unverselle waterblock sælges udner forskelle mærker og der er stor prisforskel. De kan fås ned til 120 kr på nettet.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Annonce
Et aquastop kan godt bestå af en magnetventil af NO typen, og som bliver lukket ved påvirkning af kontakt eller spændingsudfald. Det betyder, at registreres der vand i bakken under opvaskeren lukker magnetventilen uanset om den ligger ned eller er lodret.
En drypbakke er ligegyldig, hvis der er en utæthed. Den mekaniske aquastop kræver en vis gennemsttrømning før den lukker. 

fase
Hej Buller. Tak for det uddybende svar. Ja, og det aquastop, der tilhørte maskinen, burde blikkenslageren have afmonteret og flyttet over på vandhanen, inden han monterede en forlængerslange.

For det er jo regler, han bør kende. Og han gjorde mig også opmærksom på, at han var nødt til at udskifte den gamle vandhane med en kontraventil. (Sikke en masse fine ord jeg får lært :-))

Det er bare ærgerligt, at jeg igen har måtte punge ud, selvom et aquastop ikke kostede en bondegård, men blikkenslageren skal ikke montere det, for han er godt nok dyr i drift.

Og jo, jeg har den lovpligtige drypbakke under maskinen:-)
S. Fabrin skrev den 25-04-2025 12:24:14

Et aquastop kan godt bestå af en magnetventil af NO typen, og som bliver lukket ved påvirkning af kontakt eller spændingsudfald. Det betyder, at registreres der vand i bakken under opvaskeren lukker magnetventilen uanset om den ligger ned eller er lodret.
En drypbakke er ligegyldig, hvis der er en utæthed. Den mekaniske aquastop kræver en vis gennemsttrømning før den lukker. 

OPs beskyttelse er en mekanisk aquatop. Formålet med drypbakken er at spild er kontrolleret og kan ses. Vand kan komme mange steder fra - fx utæt tilsllutning og derved trille ned ad bagsiden elle siderne og ud på gulvet.

Drypbakke er desuagtet stadig påkrævet, såfremt der ikke er afløb i gulvet og det er i en etageejendom.

Vaskedamen skrev den 25-04-2025 13:12:58

Hej Buller. Tak for det uddybende svar. Ja, og det aquastop, der tilhørte maskinen, burde blikkenslageren have afmonteret og flyttet over på vandhanen, inden han monterede en forlængerslange.

For det er jo regler, han bør kende. Og han gjorde mig også opmærksom på, at han var nødt til at udskifte den gamle vandhane med en kontraventil. (Sikke en masse fine ord jeg får lært :-))

Det er bare ærgerligt, at jeg igen har måtte punge ud, selvom et aquastop ikke kostede en bondegård, men blikkenslageren skal ikke montere det, for han er godt nok dyr i drift.

Og jo, jeg har den lovpligtige drypbakke under maskinen:-)

Ja desværre ses det ofte at der nogle gange er ting der glipper. Udover at skifte eller installere en hane med kontraventil må man godt selv tilslutte vaskemaskine med stikprop til strømmen og vand.

Men ja - det er ærgerligt at betale mange hundrede kroner for at få en fagperson til at udføre noget arbejde som så ikke er udført lovligt. Des ses også ofte med elektrikere der ikke monteret materiellet efter fabrikantens anvisninger. En mulighed er at du an anmelde det til Sikkerhedsstyrelsen - men en god dialog med blikkenslageren er selvfølgelig at foretrække. Kan jo være han blot har lavet en fejl i farten.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Buller, jeg har et spørgsmål til dig. Spørgsmålet går på, hvor meget vand drypbakken kan optage, og hvor lang tid går der inden der er overløb fra den. Kan den f.eks. holde på vandet i 8 til 10 timer?

fase
S. Fabrin skrev den 25-04-2025 15:25:44

Buller, jeg har et spørgsmål til dig. Spørgsmålet går på, hvor meget vand drypbakken kan optage, og hvor lang tid går der inden der er overløb fra den. Kan den f.eks. holde på vandet i 8 til 10 timer?

Formålet med drypbakken er at lede vandet til et afløb eller til et synligt sted - fx frem foran maskinen så fejl kan ses som vandspild på gulvet i stedet for bagved maskinen og ned i konstruktionen.

Formålet er afledning - ikke opsamling og opbevaring.
Drypper det meget lidt fra maskinen når vandet at fordampe inden der løber ud foran. Er der en pludselig fejl med meget vand der løber ud af maskinen, ses det tydeligt og man kan lukke for vandet.

Hvis man har en drybbakke der er lavet til at holde på en vis mængde vand for det rammer et overløb så skal man jo kende det volumen og hvor meget vand der ryger ud af maskinen for finde ud af hvor lang tid der går.

Det er jo ikke nødvendigvis al lovgivning der ligger samme risikovurdering bag.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis