Er arbejdet udført korrekt?

Jeg har fået installeret en Blomberg vaskemaskine i mit køkken ca. 1,75 m fra køkkenvasken. 
Blikkenslageren har derfor monteret en forlængerslange på vaskemaskinens egen aquastop, som nu ligger vandret, gemt under soklen, og videre op til vandhanen.
Min varmemester ville ikke godkende ved synet, fordi aquastop ikke er synlig. Han lagde sig endda ned på gulvet og forsøgte at filme nede langs slangerne. Han bad mig få monteret en mellem slange og vandhane.
Jeg har nu bestilt en Neoperl Water blocker og læser ved bestillingen, at den skal monteres lodret.
Det kommer den jo også til, når den monteres under vandhanen.

Mit spørgsmål er derfor, om blikkenslageren monterede den oprindelige fra vaskemaskinen korrekt, når den ligger vandret under soklen. Det kan selvfølgelig være en anden type, end den jeg køber, eller om det gør sig gældende for alle aquastop.

Altså om jeg har ret til at klage over hans arbejde?
Jeg har fået installeret en Blomberg vaskemaskine... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er klar over at der kræves drypbakke i lejligheder. Men de er stort set uden værdi. 
Alle opvaskemaskiner har "drypbakke" indbygget, og føler i denne som både lukker for vandet, og starter pumpen hvis der kommer vand i "drypbakken".
Stort set alle opvaskemaskiner har magnetventil placeret på tilslutnings slange, lige under vandhanen. ( i aktuel sag under sokkel til køkken)
Denne kan ikke flyttes ved forlængelse af slangen. Det er rør i rør og samtidig med en el kabel inde i yderrøret som styrer magnetventil. 
Er der utæthed på inder-slangen strømmer vandet ned under maskinen med de sikkerheds følger som beskrevet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 25-04-2025 23:40:59

Jeg er klar over at der kræves drypbakke i lejligheder. Men de er stort set uden værdi. 
Alle opvaskemaskiner har "drypbakke" indbygget, og føler i denne som både lukker for vandet, og starter pumpen hvis der kommer vand i "drypbakken".
Stort set alle opvaskemaskiner har magnetventil placeret på tilslutnings slange, lige under vandhanen. ( i aktuel sag under sokkel til køkken)
Denne kan ikke flyttes ved forlængelse af slangen. Det er rør i rør og samtidig med en el kabel inde i yderrøret som styrer magnetventil. 
Er der utæthed på inder-slangen strømmer vandet ned under maskinen med de sikkerheds følger som beskrevet. 

Som tidligere nævnt er OPs aquastop er mekanisk og ikke elektrisk. Det er flg overordnede model: https://reservedele.nu/produkter/dele-til-hvidevarer/opvaskemaskine/aquastop/alle-aquastop-til-opvaskemaskiner/aquastop-tilgangsslange-1-5-m~1581

At stort set alle vaskemaskiner har elektrisk aquastop (dvs magnetventil på slangen med ekstra tilslutning til el i maskinen) er ikke korrekt. Det er relativt sjældent for maskiner der er 10+ år gamle og i dag finder du også mange maskiner(både vaske og opvaske) fra mange forskellige mærker med mekanisk aquastop og intern magnetventil(NC) .

Som beskevet tidlige har den eksterne drypbakke en essentiel funktion i at reducere omfanget af forskellige typer vandskade. Så de har bestemt en stor værdi. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej
Det burde slet ikke  kaldes for en " Drypbakke "  MEN skulle hedde " LÆKAGEBAKKE "  da meningen jo er at man skal opdage hvis der kommer vand ud fra maskinen - I øvrigt forlanger de fleste forsikringsselskaber at en sådan er monteret ​

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 26-04-2025 18:32:37

Hej
Det burde slet ikke  kaldes for en " Drypbakke "  MEN skulle hedde " LÆKAGEBAKKE "  da meningen jo er at man skal opdage hvis der kommer vand ud fra maskinen - I øvrigt forlanger de fleste forsikringsselskaber at en sådan er monteret

Ja det ville nok være et bedre navn  . Men ja forsikringsselskaberne kræver det og den er også lovpligtig. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Nu regner jeg ikke med at trådstarter installerer opvasker der er 10 år+  gammel. Jeg har repareret/ installeret ca. 10 forskellige vaske/opvaskere det sidste år. Alle har været med magetventil på tilløbsslangen. 

Annonce
Den første opvasker, jeg købte for ca 20 år siden, var også med magnetventil på tilløbet.

fase
ev elmand skrev den 26-04-2025 22:56:51

Nu regner jeg ikke med at trådstarter installerer opvasker der er 10 år+  gammel. Jeg har repareret/ installeret ca. 10 forskellige vaske/opvaskere det sidste år. Alle har været med magetventil på tilløbsslangen. 

Nu er 10 maskiner jo også meget lille statistisk grundlag for hvad stort set alle har eller ikke har. Der er fordele og ulemper ved begge designs oh begge bruges i dag. Men det er jo også irrelevant tænker jeg når OPs maskine fra Blomberg har mekanisk aquastop.

Buller: Jeg ved ikke hvorfra du har at der er mekanisk aquastop på denne maskine. Det fremgår ikke af denne tråd, og ses heller ikke umiddelbart på deres beskrivelse. 

ev elmand skrev den 27-04-2025 23:08:28

Buller: Jeg ved ikke hvorfra du har at der er mekanisk aquastop på denne maskine. Det fremgår ikke af denne tråd, og ses heller ikke umiddelbart på deres beskrivelse. 

Det kan ses på billede OP har lagt op. Det er samme model som den jeg linker til. En mekanisk aquastop.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis