Vaskemaskine og opvaskemaskine til samme afløb

Jeg har i min søns lejlighed koblet afløbsslangen fra vaskemaskinen og opvaskemaskinen sammen til en slange vha et Y-stykke, som så er ført over til afløbet under køkkenvasken.
Afløbsslangen fra vaskemaskinen er løftet helt op under bordpladen lige bagved vaskemaskinen således, at slangen er højere oppe her end den slange, der går i afløbet. Der burde derfor ikke være mulighed for tilbageløb til vaskemaskinen.
Alligevel løber vandet fra opvaskemaskinen over i vaskemaskinen, når opvaskemaskinen pumper vandet ud. Slangen fra opvaskemaskinen er ikke hævet over gulvniveau.

Hvad er det jeg gør galt?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede ville kunne give en lidt bedre forståelse 
Der er ikke noget forkert i at forbinde de to afløb sammen med et Y-stykke. Det der er vigtigt at der ikke er nogen begrænsning overhovedet fra Y-stykket og videre ud. Hvis afløbet er blot en antydning af stoppet eller tilslutningen til afløbet er lavet uhensigtsmæssigt, vil vandet løbe over i den anden maskine. Vandet bliver pumpet ud, hvis der ikke er helt frit for vandet til at løbe ud, vil det blive presset den forkerte vej igennem Y-stykket. Slangeføring og højder har som du nævner også betydning.  
Lidt fortegnet, men det er sådan det er samlet. På billedet af vandlåsen, kan man se, at den kombinerede afløbsslange er over selve vandlåsen.
Det underlige er, at når vaskemaskinen pumper ud, så løber der ikke vand ind i opvaskemaskinen?
Annonce
Y led skal over vandlås
Ja, Y-samlingen skal være over vandlåsen.Du kan montere den der hvor spændebåndet er på det første billede, så vandet kun løber nedad fra Y-stykket og til vandlåsen.  

Vandlåsen ligner den fra Ikea. Den bedste løsning er at lave en ekstra tilslutning og fjerne Y-stykket. Den gule prop fjernes og en dims som denne monteres.
https://www.ikea.com/dk/da/p/lillviken-ekstra-tilslutning-til-vandlas-40388315/
Derefter monteres den gule prop igen, Du har nu en tilslutning til hver maskine.
GodeVen skrev den 24-04-2025 11:36:41

Ja, Y-samlingen skal være over vandlåsen.Du kan montere den der hvor spændebåndet er på det første billede, så vandet kun løber nedad fra Y-stykket og til vandlåsen.  

Vandlåsen ligner den fra Ikea. Den bedste løsning er at lave en ekstra tilslutning og fjerne Y-stykket. Den gule prop fjernes og en dims som denne monteres.
https://www.ikea.com/dk/da/p/lillviken-ekstra-tilslutning-til-vandlas-40388315/
Derefter monteres den gule prop igen, Du har nu en tilslutning til hver maskine.

Ja, den er fra Ikea. Der er desværre nok ikke rigtig plads til en ekstra tilslutning, men det må jeg lige se på.

Du kan trække rørret længere fra væggen og eventuelt dreje vandlås 180 grader. Det er også muligt at dreje det vandrette rør fra vaskens afløb (der skal du nok løsne en skrue i bunden af afløbet først).
GodeVen skrev den 24-04-2025 15:20:37

Du kan trække rørret længere fra væggen og eventuelt dreje vandlås 180 grader. Det er også muligt at dreje det vandrette rør fra vaskens afløb (der skal du nok løsne en skrue i bunden af afløbet først).

Desværre kan den ikke vendes 180 grader pga gasrøret og taphane. 

Men måske kan jeg dreje det vandrette rør 45 grader. Det må jeg prøve. ​
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis