Ulovlig installation?

Hejsa!

Jeg er i gang med at udskifte gerigter med monterede afbrydere i min gang. I et af gerigterne sidder en dobbelt afbryder (direkte i gerigtet uden dåse), og da jeg får gerigtet af ser jeg for det første at den nederste afbryder slet ikke er forbundet til noget, og for det andet at der er brugt samlemuffer. Jeg har fået at vide at sådan en installation vist nok er ulovlig men kan ikke lige finde noget der bekræfter det. Nogle der kan be- eller afkræfte lovligheden af min installatio
Hejsa! Jeg er i gang med at udskifte gerigter med... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Udvidelse med ny stikkontakt i gerigt er ulovlig. 
Men beviset er svær at føre om det er gammelt eller nyt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 26-04-2025 17:43:08

Der er lavet dåser specielt til brug ved montering af afbrydere i gerigter. LK har lavet den.

Har du et link til sådan en?

Du kan bruge sådan en
https://www.greenline.dk/lk-sv-daase-for-skillevaeg-25-modul-670

fase
S. Fabrin skrev den 27-04-2025 07:30:27

Du kan bruge sådan en
https://www.greenline.dk/lk-sv-daase-for-skillevaeg-25-modul-670

Sv dåsen har jeg aldrig set monteret bag et gerigt, tror heller ikke den er godtkendt til det, da den skal bruges i en plade væg, når afbrydere er placeres i gerigter er det tit en murstensvæg.

Tror også at størrelsen kommer til at drille.
Dåsen er oprindelig lavet for at kunne placere afbrydere i gerigten, da det blev ulovligt at placere afbrydere uden dåse i gerigten. Typisk brugte man smal minitangent til montage i gerigten. Smal minitangent kunne i modsætning til andre afbrydere som den eneste afbryder skilles ad og repareres ved at kuglen inden i lige skulle have en minidråbe olie. Jeg kender en elektriker, der laver det for en tår kaffe. Han har fødselsdag på samme dag som mig  .
Grunden til, at det blev ulovligt var, så vidt jeg husker, at nogle installatører var lige lovlig kreative med hensyn til ledningsføring, idet man sluttede installationsrøret ved over kant af dørhullet. Så sparede mean lidt rør. Ledningerne blev så ført ned til afbryderne uden rør. 
Det kræver selvfølgelig, at der bliver lavet plads til dåsen i væggen for at kunne bruge den.

fase
Annonce
Du har rigtigt meget erfaring og sikkert set en masse , men jeg har stadig til gode at se en installation hvor der er placeres sv dåser bag et gerigt monteret på en murstensvæg…og jeg vil næsten påstå at det ikke findes.🤗

I sådan et tilfælde ville det heller ikke være lovligt at sætte en sv dåse bag gerigt, i følge fabrikantens anvisning er sv dåsen lavet til plade væg og det er ikke tilfældet når vægen er massiv mursten.

S. Fabrin skrev den 27-04-2025 15:50:59

Dåsen er oprindelig lavet for at kunne placere afbrydere i gerigten, da det blev ulovligt at placere afbrydere uden dåse i gerigten. Typisk brugte man smal minitangent til montage i gerigten. Smal minitangent kunne i modsætning til andre afbrydere som den eneste afbryder skilles ad og repareres ved at kuglen inden i lige skulle have en minidråbe olie. Jeg kender en elektriker, der laver det for en tår kaffe. Han har fødselsdag på samme dag som mig  .
Grunden til, at det blev ulovligt var, så vidt jeg husker, at nogle installatører var lige lovlig kreative med hensyn til ledningsføring, idet man sluttede installationsrøret ved over kant af dørhullet. Så sparede mean lidt rør. Ledningerne blev så ført ned til afbryderne uden rør. 
Det kræver selvfølgelig, at der bliver lavet plads til dåsen i væggen for at kunne bruge den.

Jeg tror sådan en  sv dåse bliver svær at montere lige i mit tilfælde...kan løsningen være en forfradåse, så muffen placeres i den?

Det var også lavet i mit hus fra 71. 
Men jeg har rettet det som følger:
1. Truket kabel i de rør der var fra top over dør  således at en god del af kablet er inde i røret.
2. Indmuret en dåse med rør forbindelse til mellem karm og væg således at kablet kunne nå dåsen. Når jeg ikke lagde rør hele vejen fordi det var der ikke plads til.

Det var ekstra nemt da jeg skulle pudse nyt. 
Men har før indmuret nye dåser hvor jeg fik gjort den nye endmuring helt usynlig ved at blande finpuds og mørtel (indtil jeg fandt det rette blandingsforhold..  

Hvis ev har ret i, at det er nul og jordleder, som er i samlemuffer, vil det letteste være, at montere en stikkontakt i stedet for den nederste afbryder, som ev også beskriver:

ev elmand skrev den 23-04-2025 22:42:48
Sætter du en stikkontakt i til erstatning for den afbryder der ikke bruges, kan de ledige ledninger bruges der. Det er jordleder og nul. Så skal den hvide forbindes ned til stikkontakt oppe fra afbryder.
Det vil heller ikke være lovlig, men vil også være vanskelig at bevise at det ikke altid har været sådan.

Dette vil være en lovlig løsning, da man godt må etablere en ny stikkontakt neden for en eksisterende.

"Det accepteres også, at der fx monteres en ny stikkontakt under en eksisterende afbryder uden dåse, når dette sker håndværksmæssigt forsvarligt og der ikke er samlemuffer bagved." citat fra:
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/generelt/reparation-eksisterende-installation

Jeg er dog ikke sikker på, at det er jord og nul, så om løsningen er gangbar afhænger af, hvad præcis de ledninger er brugt til.
Jeg har lavet rigtig mange installationer som denne, dengang det var lovlig. Har aldrig set en dåse som kunne bruges, heller ikke denne plade vægsdåse. Jeg har til gengæld heller aldrig set rør afslutte ved top af døren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis