Ulovlig installation?

Hejsa!

Jeg er i gang med at udskifte gerigter med monterede afbrydere i min gang. I et af gerigterne sidder en dobbelt afbryder (direkte i gerigtet uden dåse), og da jeg får gerigtet af ser jeg for det første at den nederste afbryder slet ikke er forbundet til noget, og for det andet at der er brugt samlemuffer. Jeg har fået at vide at sådan en installation vist nok er ulovlig men kan ikke lige finde noget der bekræfter det. Nogle der kan be- eller afkræfte lovligheden af min installatio
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kommer vel an på hvor gammel den er
tidligere var det lovligt og en del brugt
bredker skrev den 23-04-2025 17:35:54

Det er ikke lovligt og har desværre aldrig været det,Følgende tekst er taget direkte fra Sikerhedsstyrelsens hjemme side

“Det har aldrig været tilladt at anvende samlemuffer bag dørgerigter, når stikkontakter og afbrydere var placeret direkte i gerigten uden brug af dåse.”
Det er ikke fordi, at de ledninger der sidder i samlemuffer skal i afbryder?
Imaster skrev den 23-04-2025 17:53:23

bredker skrev den 23-04-2025 17:35:54

Det er ikke lovligt og har desværre aldrig været det,Følgende tekst er taget direkte fra Sikerhedsstyrelsens hjemme side

“Det har aldrig været tilladt at anvende samlemuffer bag dørgerigter, når stikkontakter og afbrydere var placeret direkte i gerigten uden brug af dåse.”

Det anede mig, jeg må have overset den information da jeg selv undersøgte. Tak 🙂

Martin.v skrev den 23-04-2025 20:02:55

Det er ikke fordi, at de ledninger der sidder i samlemuffer skal i afbryder?

Det kan da forresten godt være, jeg kan bare ikke se hvad den afbryder skulle virke til.

Annonce
Det eneste ulovlige er samlemuffen. Det er heller ikke lovlig i nyere installationer at have afbryder direkte i gerikt uden dåser bag. Men det var lovligt på etablerings tidspunkt og er det derfor stadig. Også selv om du skifter gerikt. 
Du må dog ikke udvide installationen, f.eks. med en stikkontakt eller lign.
Sætter du en stikkontakt i til erstatning for den afbryder der ikke bruges, kan de ledige ledninger bruges der. Det er jordleder og nul. Så skal den hvide forbindes ned til stikkontakt oppe fra afbryder.
Det vil heller ikke være lovlig, men vil også være vanskelig at bevise at det ikke altid har været sådan. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvad kunne 

ev elmand skrev den 23-04-2025 22:42:48

Det eneste ulovlige er samlemuffen. Det er heller ikke lovlig i nyere installationer at have afbryder direkte i gerikt uden dåser bag. Men det var lovligt på etablerings tidspunkt og er det derfor stadig. Også selv om du skifter gerikt. 
Du må dog ikke udvide installationen, f.eks. med en stikkontakt eller lign.
Sætter du en stikkontakt i til erstatning for den afbryder der ikke bruges, kan de ledige ledninger bruges der. Det er jordleder og nul. Så skal den hvide forbindes ned til stikkontakt oppe fra afbryder.
Det vil heller ikke være lovlig, men vil også være vanskelig at bevise at det ikke altid har været sådan. 

Ja det kunne man også. Jeg vil dog helst, nu jeg er i gang, gøre installationen lovlig. Vil det indebære at man skal til at trække helt nye ledninger? Eller kan man bare placere afbryder og muffer i en dåse bag gerigtet?

Installationen ville være lovlig, hvis der var lavet stikkontakt så ledninger ikke sider i muffer. 
Det er nok ikke muligt at placere dåser bag gerikt, har i hvert fald aldrig set det. Der skal hugges ud i muren så der kan indmures ny dåse ved siden af gerikt ( en smule længere oppe så ledninger kan nå) . Og så skal der ny gerikt på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-04-2025 22:45:22

Installationen ville være lovlig, hvis der var lavet stikkontakt så ledninger ikke sider i muffer. 
Det er nok ikke muligt at placere dåser bag gerikt, har i hvert fald aldrig set det. Der skal hugges ud i muren så der kan indmures ny dåse ved siden af gerikt ( en smule længere oppe så ledninger kan nå) . Og så skal der ny gerikt på. 

Okay, jeg læste dit indlæg længere oppe sådan at udvidelse med stikkontakt ville være ulovligt? Jeg får snart elektriker på besøg,  så må jeg høre hvad han mener.

Der er lavet dåser specielt til brug ved montering af afbrydere i gerigter. LK har lavet den.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis