Flyt kulde med varmeflytningsanlæg

Hej
Jeg skal til at bygge hus, og vil i den forbindelse udnytte overskudsstrøm om sommeren fra solceller til at lave luft til luft aircondition.
Jeg vil gerne have kølet mit soveværelse og køkkenalrum ned, men jeg er ikke interesseret i de units, som skal side i hvert rum.
Derfor påtænker jeg at nedkøle mit depotrum som ligger op ad køkkenet i stedet for, og så flytte kulden i det rum ved hjælp af et standart varmeflytningsanlæg til soveværelse og stue.
Hvad tænker i om det projekt. Giver det overhovedet mening?
Udover dette, tænker jeg så også at bypass på ventilationsanlæg skal slås fra for at bevare kulden i huset, men jeg er i tvivl om ventilationsanlæg kan fungere på denne måde, altså bevare kulde i stedet for varme.
På forhånd tak :)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det giver ikke rigtig mening. Du skal have mindst den samme luftstrøm igennem dit varmeflytningsanlæg, som luft-til-luft varmepumpen har. Du skal altså have en stor diameter varmeflytningsanlæg hvis det ikke skal suse som et stormvejr. Du er nød til at have et dobbelt system, hvis dine døre ikke altid står åbne. En typisk luft-til-luft kan sende op til 600 kubikmeter luft igennem i timen.  

Moderne huse med energivindurer og masser af isolation er varmefælder om sommeren. Hvis man ønsker et køligt hus om sommeren, burde man kigge på hvordan de bygger i Sydeuropa. Der har man normalt skodder udvendigt for vinduerne så varmen ikke kommer ind. Problemet er at det kræver en anden byggestil, end man normalt bruger i Danmark.

Grunden til at det ikke mere er lovligt at bruge luft til at fordele varme i hus (altså som varmekilde fremfor radiatorer eller gulvvarme) er fordi det er en meget dårlig måde at fordele varme på.
Ok, tak for svar.
Jeg er også i tvivl om det giver mening, derfor dette indlæg.
Der er ventialtion i hele huset i forvejen, og træk mellem rum skabes ved at der ikke er fodpaneler, så dobbelt system er ikke nødvendigt.
For at køle et rum ned, kører varmepumpen den samme luft (i rummet) igennem flere gange for at køle det langt nok ned, så jeg troede faktsik ikke det vart nødvendigt med 1 til 1 imellem varmepumpens m3 og så mit varmeflytningsanlægs m3. Luften i depotrummet bliver så bare koldere, og derved behøver m3 flow i varmeflytningssystem ikke at være så høj, eller måske ​misforstår jeg bare principperne her.
Og ja, jeg er enig, sydlandsk byggestil passer meget bedre til de danske tropenætter.

Mængden af energi (varme eller kulde) der kan flyttes med luft er afhængig af temperaturforskellen. Er temperaturforskellen mindre skal der flyttes mere luft. Lufttemperaturen i depotet vil være højere end luften der kommer ud af airconditioningen, du skal derfor have en større luft gennemstrømning end i selve airconditioningen. Hvis du vil klare dig med mindre luft, luften være koldere end det airconditioningen leverer.

Et inde-unit i de rum hvor du ønsker kulde, vil være mere energieffektivt og i de fleste tilfælde mere støjsvagt på grund af den lavere lufthastighed.

Der er en årsag til at man laver airconditioning med flere inde-units fremfor at blæse kold luft rundt.

Det er ikke mange grader jeg skal sænke temperaturen. Det er ikke ligesom når man bruger det som primær varmekilde, hvor forskellen kan gå fra -10 udenfor til +24 indenfor. Det drejer sig om de dage hvor der er +20 grader udenfor, og så måske holder temperaturen på ~17-20 grader primært om natten.
Men tak for dit input, det er værdsat :)
Problemet er at jeg først kan finde ud af om det virker ved at få det lavet, og det er jo en større investering, som måske viser sig kun at kunne nedkøle et depotrum, hvilket vil være totalt spild.
Du skal tænke på at det er ikke kun energiindholdet i luften, men energi indholdet i at alt i rummet du skal have flyttet. Der er utroligt lidt enegi i luften. I et rum svarer energiindholdet i luften, som det øverste 1 millimeter beton i gulvet. Der skal altså flyttes rigtigt meget luft for at sænke selve rummets temperatur.

Tænk på de kolde vinterdage hvor du har stået i et lunt bryggers, og nogen kommer ind af døren. Luften er hurtigt iskold i rummet, men stort set samtidigt med at døren lukkes, er varmen tilbage. Energiindholdet i rummets vægge, gulv og andet er måske 500 gange større end energiindholdet i luften.

Luft er elendig til at transportere varmeenergi.
Annonce
Det normale ventilations anlæg kan man købe, så det kan køle ned om natten. Så kører man indblæsningsluft uden om genvindings delen. Derved kommer den lidt køligere natteluft ind direkte. Men det virker jo bedst efter ca. midnat da det ofte først er der temperaturen falder betydelig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Til info
har jeg fundet dette system, som jeg regner med at sætte op i mit depotrum.
Der kan sluttes op til 4 kanaler på, men jeg skal kun bruge 2 af dem. 1 til stue og 1 til soveværelse.
Så håber jeg bare at det kan give mig nogle kølige somre :)
Til info ser det ud til at alle firmaer laver denne type indeunits til kanaltræk.
Mvh
Thomas
Det er typen man kender fra hoteller og tilsvarende. Det består af en udendørs enhed og nogle indendørs enheder. Hvad er det du vil have i dit depotrum?

Det bliver en meget dyr installation, da enhederne skal indbygges i huset.

Jeg ville gå efter en installation hvor man har flere muligheder for at justere luftretning, styrke og støj. Fx:
https://groupsumi.dk/aircondition/aircondition/delt-aircondition/klimaanl-g-3x1-med-wifi-samsung-windfree-comfort-s2-2-5-kw-2-3-5-kw-kitsamwindfree09-09-12

Huset skal til at bygges, så ekstra kanaler er ikke ret dyrt at indbygge, og jeg har ikke plads til de der indeunits.
Indeunit sidder i depot, og så luftkanaler derfra og til de to rum.
Så derfor denne løsning. Indendørs enhederne er bare almindelige ventilations hætter så vidt som jeg har forstået, så de er ikke ret dyre. Eller er der noget jeg har misforstået? Prisen for ovenstående ude plus indeunit er under 15.000,-
Er her mon nogen som har købt noget igennem groupsumi. Det virker ikke som en dansk hjemmeside.
Det anlæg som du linker til Nexya og det fra Samsung, som jeg linker til er grundlæggende helt ens. Forskellen er at ved Nexya er indendørs enhederne til indbygning, mens Panasonic er indbygget i en kasse. Da Nexya er til hoteller og tilsvarende, er betjeningen nok mere simpel og har mulighed for fælles regulering. Panasonic og tilsvarende anlæg skal justeres på hver deres fjernbetjening. Alle skal dog være sat til køling eller opvarmning.

De er ens med hensyn til at der er en udendørs enhed, der med køleslanger bliver forbundet til indendørs enheder. Der er altså ikke nogen fælles indendørs enhed ved de to systemer. Ved begge systemer sidder køleelementet lige foran ventilatoren i indendørs enhederne.  Til begge systemer skal hver indendørs enhed have el, køleslanger og slange til kondensvand.

Her er instalationsmaualen til Nexya, den viser hvordan systemet er.
https://www.olimpiasplendid.com/Downloadfile/OS264708
Den engelske starter på side 43 (pdf nr) .
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis