Flyt kulde med varmeflytningsanlæg

Hej
Jeg skal til at bygge hus, og vil i den forbindelse udnytte overskudsstrøm om sommeren fra solceller til at lave luft til luft aircondition.
Jeg vil gerne have kølet mit soveværelse og køkkenalrum ned, men jeg er ikke interesseret i de units, som skal side i hvert rum.
Derfor påtænker jeg at nedkøle mit depotrum som ligger op ad køkkenet i stedet for, og så flytte kulden i det rum ved hjælp af et standart varmeflytningsanlæg til soveværelse og stue.
Hvad tænker i om det projekt. Giver det overhovedet mening?
Udover dette, tænker jeg så også at bypass på ventilationsanlæg skal slås fra for at bevare kulden i huset, men jeg er i tvivl om ventilationsanlæg kan fungere på denne måde, altså bevare kulde i stedet for varme.
På forhånd tak :)
Hej Jeg skal til at bygge hus, og vil i den... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er årsagen til at du skal have solceller? Var det eget ønske eller nødvendigt for at opfylde energikravene?

Den store forskel med den jeg linker til er at den er bygget til at putte luft kanal direkte på, så jeg kun behøver luftkanaler til de 2 rum som skal have kold luft. Jeg undgår inde units i de 2 værelser, men har i stedet indeunit x 1 i depot. Ja altså det var idéen :)
Angående solceller, så er det efter eget ønske. Det bliver et 10kwp anlæg, som laver alt for meget strøm om sommeren til at jeg selv kan bruge det.
Den Nexya du viser er en split som jeg beskriver, du kan endda se tilslutningerne til køleslangerne på siden. At blæse afkølet luft rundt i slanger bruger man generelt ikke mere.

Solceller giver mest strøm, midt på dagen om sommeren, hvor man generet bruger mindst, og strømmen er billigst. Derfor er det svært at få økonomi i solceller i dag. Helt galt er det selvfølgeligt, hvis man har el-bil og mister refusion af el-afgift.
Jeg er helt med på at dette er en indeunit, som skal tilsluttes en udeunit med køleslanger og strøm + styring.
Forskellen er at denne type indeunit ikke blæser luft direkte ud i rummet, men er bygget til at blæse luft ind i ventilationskanaler.
Her er et link til samsungs version med et par tegninger af brug:
https://images.samsung.com/is/image/samsung/p6pim/levant/feature/97647108/levant-feature-simple-set-up--automatically-even-cooling-343153594?$FB_TYPE_A_JPG$

https://www.samsung.com/levant/system-air-conditioners/ceiling-air-conditioner/duct-s-cac-ac052rnmdkg-eu/
Og angående aircon. Så skal det præcis bruges midt på dagen om sommeren, hvor der er varmest :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis