Oliefyr bruger meget Olie

Søger lidt hjælp her.

Bor i hus 120m2 og har et oliefyr. Desværre er mit oliefyr begyndt at bruge meget olie det sidste kvartal. Jeg har boet her i huset og har brugt 2000l årligt de sidste ti år. Jeg fik sidst fyldt på i januar og nu er tanken tom. Jeg har brug for lidt hjælp til evt. fejlkilder og hvordan jeg kan finde dem. 

Venlig Hilsen
Thomas
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du helg sikker på at der ikke har været tyveri? Der er nogle der har styr på at pumpe diesel eller fyringsolie op fra andres tanke.

Søren O
Og vigtigst af alt, vær helt sikker på at tanken og/eller rørene ikke lækker.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
eftersom der for en del år siden skulle skiftes olietanke med nye må det formodes dette er iorden, er det en overflade tank eller en nedgravet.

hvor gammelt er det fyr
noget der kan sluge olie er en slidt oliedyse 

røret fra tank til oliefyr kan også være utæt hvis det ligger i jorden 

røret kan være frostsprængt hvis olien ikke har været ​valgt til høje frostgrader

Er det en jordtank, eller står tanken over jorden?

Mener man i dag skal have et 1 strenget system fra tanken til oliefyret, og så en såkaldt tigerloop inde ved fyret, så får man ikke spild af olie pga utæt rør.

(det gamle system med 2 rør, var der et sugerør, og et returrør til tanken, var returrøret utæt kunne der være et stor spild af olie ud i jorden.)

Men er tanken og olierør i orden, så få lavet service på oliefyret, det er hurtigt tjent hjem.

Billede af en Tigerloop...

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis der mellem tank og fyr er hul i forsyningsrøret har jeg svært ved at forstå hvordan Tigerloop eller andet kan forhindre oliespild, hvadenten tanken er placeret lavere eller højere end fyret, og hvadenter der er et eller to rør mellem fyr og tank.

Annonce
Hvis der er hul i røret der suges fra, kan fyret ikke suge olien til sig, og så opdager man jo nok hurtigt når fyret er gået i stå.
Det kunne man ikke dengang der var et returrør hvis der var brud på det..
(ofte byttede man bare om på fremløb of retur rørene hvis der var problemer)

je_ns skrev den 21-04-2025 18:59:16

Hvis der er hul i røret der suges fra, kan fyret ikke suge olien til sig, og så opdager man jo nok hurtigt når fyret er gået i stå.
Det kunne man ikke dengang der var et returrør hvis der var brud på det..
(ofte byttede man bare om på fremløb of retur rørene hvis der var problemer)

Hvad hvis tanken står højere end fyret, og der er et mindre hul, så bruger det olie til forbrænding, og når fyret ikke kører drænes der olie ud i jorden via hullet i røret. Tanken er jo åben i toppen, så der dannes ikke vakuum der kunne reducere oliespild gennem et hul i røret. Med eller uden Tigerloop e.l.

Ønsker at nævne det da regningen for fjernelse og rensning af olieforurenet jord kan blive meget høj.
Afhængig af tilgang til tilslutningen på tanken ville jeg lave en midlertidig parallel forsyning til fyret, det kan være en haveslange, for at af- eller bekræfte om der er en læk. Er klar over at hvis der er en læk, så er forureningen allerede sket.

Hvis man køber olie gennem et af de firmaer der levere olien, er man forsikret imod forurening af jorden i forbindelse med olieudslip.

eks her fra et lavprisselskab...

Olie fyret kan ikke komme til pludselig at bruge så meget olie, den at der er kommet meget sort røg op af skorsten. Og / eller det lugter fælt af olie ved fyret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nu mangler vi at Trådstarter kommer med en tilbagemelding.

Søren O
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis