Nyopføring af eksisterende skur - byggegodkendelse?

Hej LDS eksperter,

Jeg står i den situation, at vores gamle skur i haven (tidligere omdannet fra carport) ikke har det så godt længere, og jeg gerne vil genopføre bygningen i samme mål.

Vil det være nødvendigt med en byggegodkendelse til det?
Lidt informationer:
  • Skuret vil blive opført i samme mål som eksisterende, samme materialer (træ beklædning /tagpap på taget) udentilføjelse af vinduer mod skel.
  • Skuret står 1m fra to skel (står på hjørnet af grunden) og er 2,4 m højt og måler ca. 18 m2
  • På grunden har vi over 50m2 småbygninger (skur, drivhus, halvtag, udestue)
  • Vi er godt under max bebyggelsesprocent på 30.
Jeg har prøvet at søge i BR18 og hos Bolius, og kan ikke umiddelbart finde beskrivelser for min situation.

Tak for den hjælp I måtte have :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af om den oprindelige bygning er anmeldt, dvs fremgår af din BBR - isf er det bare at bygge løs. Min antagelse vil være at den oprindelig garage nok fremgår et eller andet sted.  
Hvis den derimod ikke fremgår nogen steder skal du principielt søge om tilladelse da registreret ikke har kendskab til den og du er over de 50m2.
Mange/nogle/alle(?) kommuner overvåger evt ændringer vha satellit/luft foto, en bekendt lavede ny tagkonstruktion på sin lade og tilføjede et udhæng så den fra oven så større ud. Han fik efterfølgende henvendelse fra kommunen og skulle gøre rede for alt muligt. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for hurtigt svar!
Ja den er i BBR, heldigvis. 
Så længe du beholder og genanvender fundamentet hvor det står, så kan du beregne det som en renovering. Så kan du godt opfører uden tilladelse, så længe det opfylder bygningsreglementet.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign. Byggesagkyndig 

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Tak for uddybningen Bygningskonstruktør. Det følger bygningsreglementet da det ikke er højere end 2,5 m og ikke er længere end 12 m langs skel (under 2,5 m afstand). Det er så vidt jeg kan forstå det fra Bolius (https://www.bolius.dk/love-og-regler-for-skure-carporte-garager-og-andre-smaa-bygninger-17566)

CLCP skrev den 20-04-2025 22:08:08

Tak for uddybningen Bygningskonstruktør. Det følger bygningsreglementet da det ikke er højere end 2,5 m og ikke er længere end 12 m langs skel (under 2,5 m afstand). Det er så vidt jeg kan forstå det fra Bolius (https://www.bolius.dk/love-og-regler-for-skure-carporte-garager-og-andre-smaa-bygninger-17566)

De 12 meter nærmere end 2,5 meter til skel er for de samlede bygninger 👍

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign. Byggesagkyndig 

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis