Skifter halogenspots til LED - det virker ikke for mig

Hej, jeg har købt 7 styk Nordtronic low profile flexible G2 ø55 spots samt én tilhørende driver, som kan tage op til 8 spots.

Spots’ene skal erstatte gamle halogenspots på badeværelset. Fra hvert spot er der trukket en ledning ud til teknikskabet hvor driveren er placeret.

Jeg har monteret alle syv nye spots og skiftet den gamle halogentrafo ud med LED-driveren.

Men det virker bare ikke…

Et par at spots’ene står og blinker, resten gør ingenting.

Jeg har prøvet at vende + og - ved driveren og så var der slet ingen der lyste.

Driveren kan dæmpes, men jeg har ikke dæmper, så der kører bare almindelig 230V ind. Er det ok?

I monterings boksen ved hvert spot er der fire klemmer: +DC in, -DC in, +DC out og -DC out. Det er altså forberedt for videresløjfning, men da jeg har et kabel fra hvert spot ud til driveren, bruger jeg kun de to “DC in”-klemmer. I “DC out”-klemmerne er der monteret en lus fra fabrikken. Den har jeg ladet sidde, selvom jeg ikke helt forstår hvorfor den sidder der. Jeg har også prøvet at fjerne den i alle spots, men det gjorde ingen forskel.

(Jeg har søgt efter monteringsvejledning til både spots og driver, men finder intet. Der fulgte ikke noget med)

Hvad sker der lige?

Tak!

Anders, Esbjerg
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo tak, men jeg finder desværre ikke mine produkter på listen.

Anders
Så vidt jeg kan se er det en konstant strøm forsyning. Så skal spots sidde i serie og ikke som nu i parallel. Det forklarer også hvorfor der er monteret en lus i spots. Hvis man videresløjer gennem spots, piller man lus ud. Kun i sidste spot på linjen, skal der sidde en lus, for at sende strømmen tilbage gennem serien.

Produktnavnet ender også med "med serial connector", hvilket også indikerer, at de skal serieforbindes.

I dit tilfælde skal du beholde lus men ændre forbindelserne i dit koblingspunkt, så spots kommer til at sidde i en serie (som en gammeldags lyskæde).

Annonce
Det lyder interessant. Det vil jeg prøve i morgen tidlig.

Men vil du mene at ledningerne fortsat skal være monteret i de to “DC in”-klemmer i spots’ene? Jeg skal ikke flytte lusen på en eller anden måde..?

Fandt dette diagram på producentens hjemmeside.

Som jeg ser det ....vælger du at montere som på det første billede skal der en lus ind i den sidste lampe, som ikke videresløjfes.

Montere du efter det sidste billede, det skal der en lus ind i hver lampe....

Vi prøver igen, i morgen --
Det er jo faktisk en serieforbindelse der nederst. Jeg har lige prøvet at montere mine spots på den måde, men det virker ikke. Gad vide om jeg har brændt noget af i et af de tidligere forsøg..?

Vildt at du fandt det diagram, jeg har ikke kunnet finde det. 
Anderssorensenuth skrev den 16-04-2025 21:48:39

Det er jo faktisk en serieforbindelse der nederst. Jeg har lige prøvet at montere mine spots på den måde, men det virker ikke. Gad vide om jeg har brændt noget af i et af de tidligere forsøg..?

Vildt at du fandt det diagram, jeg har ikke kunnet finde det. 

Det var heller ikke så tydeligt, her er linket til siden  Link

Vi prøver igen, i morgen --
Tror ikke der er brændt noget af.
Du skal være sikker på at + og - er forbundet korrekt. Er det forkert ​i bare en spot, så vil hele kæden ikke virke.
Start evt. med en serie med to spots og få det til at virke 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis