Skifter halogenspots til LED - det virker ikke for mig

Hej, jeg har købt 7 styk Nordtronic low profile flexible G2 ø55 spots samt én tilhørende driver, som kan tage op til 8 spots.

Spots’ene skal erstatte gamle halogenspots på badeværelset. Fra hvert spot er der trukket en ledning ud til teknikskabet hvor driveren er placeret.

Jeg har monteret alle syv nye spots og skiftet den gamle halogentrafo ud med LED-driveren.

Men det virker bare ikke…

Et par at spots’ene står og blinker, resten gør ingenting.

Jeg har prøvet at vende + og - ved driveren og så var der slet ingen der lyste.

Driveren kan dæmpes, men jeg har ikke dæmper, så der kører bare almindelig 230V ind. Er det ok?

I monterings boksen ved hvert spot er der fire klemmer: +DC in, -DC in, +DC out og -DC out. Det er altså forberedt for videresløjfning, men da jeg har et kabel fra hvert spot ud til driveren, bruger jeg kun de to “DC in”-klemmer. I “DC out”-klemmerne er der monteret en lus fra fabrikken. Den har jeg ladet sidde, selvom jeg ikke helt forstår hvorfor den sidder der. Jeg har også prøvet at fjerne den i alle spots, men det gjorde ingen forskel.

(Jeg har søgt efter monteringsvejledning til både spots og driver, men finder intet. Der fulgte ikke noget med)

Hvad sker der lige?

Tak!

Anders, Esbjerg
Hej, jeg har købt 7 styk Nordtronic low profile... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg måler 50vdc på driveren, men jeg kan ikke få lys på. Jeg har prøvet at montere begge muligheder på tegningen - på værkstedsbordet, for overskuelighedens skyld. Men absolut nul lys.

Jeg tænker LED’erne måske alligevel har fået for høj spænding, da jeg startede med at parallelkoble dem på driveren - den er angivet til at give 23-50vdc ud og det holder de vel ikke til..?
Jeg skrev til forhandleren at jeg synes det var ærgerligt, at der ikke medfulgte monteringsvejledning når nu monteringen ikke blot var en “standard” parallelforbindelse. Det var de enige i, og derfor sendte de mig uden beregning nye lyskilder til de syv spots.

De ankom i går og her til formiddag har jeg monteret det hele - med succes og lys til følge!

Blot for at runde tråden af, vil jeg sige at produkterne fra Nordtronic er i virkelig god kvalitet, og jeg har planer om at købe flere af de samme spots til resten af huset (kælder og bryggers).

Tak for hjælpen til jer der svarede mig her.

Hilsen Anders
Dejligt med en tilbagemelding  
Og god service fra sælger, og at de vedkender sig et ansvar, og sender nye lyskilder...

Vi prøver igen, i morgen --
Øhhh som jeg ser det så laver du en kortslutning i din montage der er  jo sat en lus imellem dc in og dc out det burde  da give  en kortslutning......  lyder mystisk at det skulle være sådan fra fabrik.
mfrost skrev den 17-05-2025 18:39:22

Øhhh som jeg ser det så laver du en kortslutning i din montage der er  jo sat en lus imellem dc in og dc out det burde  da give  en kortslutning......  lyder mystisk at det skulle være sådan fra fabrik.

Ja, sådan ser det ud, men den er god nok med lusenes placering. Lyskilden er monteret på hhv. + DC in og + DC out. De to minusklemmer er luset sammen bag på printet. Jeg studsede selv over det, da jeg fra starten pakkede ud. 

mfrost skrev den 17-05-2025 18:39:22

Øhhh som jeg ser det så laver du en kortslutning i din montage der er  jo sat en lus imellem dc in og dc out det burde  da give  en kortslutning......  lyder mystisk at det skulle være sådan fra fabrik.

Man kan sagtens have fælles stel/minus på forskellige strømforsyninger.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis