Fliseterasse - komprimering mm

Er ved at lave fliseterasse. Levering af fliser (60x60x6) er desværre forsinket og kommer først efter et par uger efter der er lavet bundopbygning.

Er det en ulempe hvis der går et par uger imellem bunden er komprimeret og fliserne lægges? I mit hovede bør det vel være en fordel, da evt regn vil hjælpe med komprimeringen. Eller hvad?

Jeg tænker at lave bundopbygningen og komprimere, og så bare vente med at afrette indtil jeg skal lægge fliserne. Er det helt skørt? Hvordan ville I gøre hvis I havde et par uger at gøre med inden fliserne kommer?

Det skal siges jeg har ler som råjord, så vandet tager længere om at komme væk, som muligvis kan have betydning uden jeg ved om det reelt betyder noget her.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt i orden. Har du muligheden er det rart at kunne komprimere, hvis der mangler sand ved afretningen.

Søren O
Jeg har før komprimeret et par uger før jeg lagde fliser uden de store problemer. Eneste problem ,som jeg ser det, er ved større regnskyl. Det kan godt rykke lidt rundt på sandet og ved især ved en meget leret bund så kan det godt tage noget tid før sandet er tørt nok til at rette af. Men ​mon ikke det går på denne årstid 
Ellers dæk området over med en billig engangs presenning, så får det ikke for meget vand ved regnskyl, samt det også holder den naturlige jordfugtighed hvis det er er varmt i vejret..

Vi prøver igen, i morgen --
Det kan også blive et problem hvis sandet bliver knastør. Så er det ikke så nemt at lægge fliser. Men det sidste kan man da ordne med en havevander. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det viser sig jeg har fået leveret noget forkert sand (tror jeg) det lader til at være vasket sand, helt uden finstof. (Se billeder) Jeg vil tro det er afretningssand/brolæggersand 0-4, men er ikke sikker. Det virker lidt “levende” efter at have komprimeret det en omgang, selv efter at have vandet det.

Det er en total jungle med navne og betegnelser. Og så kaldes det sand i Jylland (hvor jeg er) og grus på Sjælland.

Anyways, blev af en anlægsgartner anbefalet bare at bruge “brolæggersand 08” til hele opbygningen og det var ikke nødvendigt med stabil grus osv. Det er en bundopbygning på 15-20cm. Jeg tænker det ​er dette ​jeg går med. 

Så! Jeg skal lige være helt sikker. “Brolæggersand 08” kaldes mange ting, men er vi ikke enige om at det IKKE skal være vasket, så der netop er lidt ler i, så det pakker sig godt når man kører med pladevibrator?

Kan dette bruges:  https://grusshoppen.dk/collections/sand/products/brolaeggersand-0-8mm

Og kan ikke lige lure om dette er det samme?: https://www.grusdirekte.dk/produkter/afretningsgrus-0-8mm.asp?srsltid=AfmBOorsGIPIS-hHjKUBWFkrkx5Fjy7xE1WSzguiu6qlSPIj3mVds3eq
Annonce
Hvis du tager en håndfuld, og presser hårdt sammen, holder det så faconen, eller falder det hurtig fra hinanden?

Vi prøver igen, i morgen --
Her i Jylland ringer vi til den lokale vognmand, og bestiller en bilfuld. Han spørger så "hva ska do bro et te" og så får man det rigtige til en fair pris

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vasket sand dur ikke til flisebelægning. Kært barn har sikkert mange navne: brolægger, afretning, leret sand eller her hos mig, rødt sand. Som du selv nævner skal der være ler i for at du kan lave en ordentlig komprimering og efterfølgende afretning. Du kan fint bruge det du linker til. Der er nogle grusgrave som godt vil sælge til private for billige penge. Kræver dog man har egnet trailer eller får en vognmand til at hente det man nu skal bruge. Det plejer at være billigere end sand i big bags. Vognmanden ved helt sikkert hvad man skal bruge og kommer man med en trailer til grusgraven ved de også præcis hvad man skal bruge. 
Jo mere plant og jævnt dit underlag er, jo mindre sand behøver du til afretning
je_ns skrev den 16-04-2025 21:54:26

Hvis du tager en håndfuld, og presser hårdt sammen, holder det så faconen, eller falder det hurtig fra hinanden?

Det holder faconen en lille smule, men falder let fra hinanden

ev elmand skrev den 16-04-2025 23:39:12

Her i Jylland ringer vi til den lokale vognmand, og bestiller en bilfuld. Han spørger så "hva ska do bro et te" og så får man det rigtige til en fair pris

Ja, jeg tror simpelthen bare han har taget fejl her. Jeg får fat i ham og hører om ikke jeg kan få det byttet

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis