Fliseterasse - komprimering mm

Er ved at lave fliseterasse. Levering af fliser (60x60x6) er desværre forsinket og kommer først efter et par uger efter der er lavet bundopbygning.

Er det en ulempe hvis der går et par uger imellem bunden er komprimeret og fliserne lægges? I mit hovede bør det vel være en fordel, da evt regn vil hjælpe med komprimeringen. Eller hvad?

Jeg tænker at lave bundopbygningen og komprimere, og så bare vente med at afrette indtil jeg skal lægge fliserne. Er det helt skørt? Hvordan ville I gøre hvis I havde et par uger at gøre med inden fliserne kommer?

Det skal siges jeg har ler som råjord, så vandet tager længere om at komme væk, som muligvis kan have betydning uden jeg ved om det reelt betyder noget her.
Er ved at lave fliseterasse. Levering af fliser... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Plisken skrev den 16-04-2025 23:50:42

Vasket sand dur ikke til flisebelægning. Kært barn har sikkert mange navne: brolægger, afretning, leret sand eller her hos mig, rødt sand. Som du selv nævner skal der være ler i for at du kan lave en ordentlig komprimering og efterfølgende afretning. Du kan fint bruge det du linker til. Der er nogle grusgrave som godt vil sælge til private for billige penge. Kræver dog man har egnet trailer eller får en vognmand til at hente det man nu skal bruge. Det plejer at være billigere end sand i big bags. Vognmanden ved helt sikkert hvad man skal bruge og kommer man med en trailer til grusgraven ved de også præcis hvad man skal bruge.
Jo mere plant og jævnt dit underlag er, jo mindre sand behøver du til afretning

Vognmanden siger han har noget bund sikring 0-8, som også har en smule ler i, som jeg kan få i stedet. Det lyder lidt som det du kalder “rødt sand”? Men for mig lyder det fuldstændigt som det samme som brolæggersand/aftetningsgrus 0-8. Men uanset, en opbygning kun med vognmandens “bund sikring 0-8” er vel stadig bedre end det vaskede sand?

Lille update, bare for afslutningens skyld.
Jeg endte med at få det byttet til det rigtige “brolæggergrus 0-8”. Jeg snakkede med en brolægger der sagde at det var det rigtige at bruge, samt at det vaskede sand IKKE kunne anbefales når min bundopbygning var mere end 15cm. Han nævnte at det er sværere at komprimere ordentligt og ensartet og derfor, sammen med manglende indhold af ler og større skarpe sten, har større risiko for udskridning/sætninger med tiden. Godt så. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis