Hjemmelavet tv stander i træ

Hejsa 

Jeg tænker at lave at tv stander i reglar baseret på flg overordnede design med hjul (dog uden justerbarhed i højde):
https://www.amazon.co.uk/UNHO-Standing-Adjustable-Bracket-Television-White/dp/B09KTP19VN?th=1

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst og pænest fastgør fødder til ben. Har vedhæftet en simpel tegning med de muligheder jeg har set på.

Mon her er en tømrer eller snedker der har nogle gode råd?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hejsa  Jeg tænker at lave at tv stander i reglar... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik skrev den 14-04-2025 17:52:04

Det er almindelig geometri.
Hvis du kan tegne en retvinklet trekant i mellem "foden" og resten, så er den stærk nok. Men hvis "foden" er for kort i forhold til højden, så bliver vinklen for spids og så vælter den.
Så du skal bare lave en længere "fod".

Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Tyngdepunktet når tvet er monteret ligger tilpas langt inde fra kanten af foden - faktisk næsten i midten af den 35cm vandrette del. Men fordi belastningen på samlingen består af et moment og ikke en lodret kræft alene - så belaster det samlingen helt anderleden end hvis tvet stod "oven på" benet og pressede lodret ned i samlingen uden moment. 

Bent Andersen skrev den 14-04-2025 20:24:15

Fyrretræ er noget bras. Bøg, eller endnu bedre ask er egnet. Men jeg har mine tvivl mht. selve konstruktionen.

Ja til her er det ikek optimalt- en tand for blødt. Men nu havde jeg bare en masse reglar liggende, lidt beslag og nogle hyldeknægte og ville prøve at få noget ud af det. En hyldeknægt holder det fint uden flex(siden i eftermiddags) - men synes ikke det er særlig kønt.

Søren O skrev den 14-04-2025 20:34:34

Jeg kunne ikke nære mig. I Bullers verden skal man gå med “livrem og seler”, så man er helt sikker på at alle love og regler er overholdt.

En gang sund fornuft, kombineret med erfaring, giver normalt et godt resultat. I dette tilfælde kunne jeg foreslå en trekant fremstillet af krydsfiner, limet og skruet på siderne af de lodrette “stænger”. Det må være ok kun at lade “trekanten” gå bagud.

Det lyder som om du kender mig utroligt godt - sikke psykiske superkræfter ;-)

Men tak for tippet med krydsfiner

djaydjay skrev den 14-04-2025 17:19:23

Hvis samlingen er lavet helt præcist og er limet, så vrides det ikke fra hinanden, - men uden lim vil det sikkert give sig. 
En dyvel eller to igennem vil gøre det helt uadskillelig.

Udfordringen er også lidt at fyrretæet er så blødt og fleksibelt at momentet i samlingen efter kun en dag har udvidet hullet. Må kunne være jeg skulle prøve med den dyvel ovel i. 

Tapsamlinger som den videoen fra Pinkhenrik viser er jo rigtig gode til tryk igennem midterlinjen og en 90 graders belastning - men ikke til moment.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Søren O skrev den 14-04-2025 18:52:41

Buller 27: Pas nu på med sådan et hjemmelavet stativ. Det kræver CE mærkede materialer + statisk og dynamisk beregning af certificeret statiker. 

Ja, men det er jo i træ, så der skal også en godkendt brandrådgiver ind over😜

Selvbygger med stort S. 
Har du overjet Mdf plade - nemt at arbejde med, stabilt og tidløst ift. efter behandling mv.
Vil du stadig bruge fyr/gran - lidt inspiration ​HERFRA​​​

DLG skrev den 15-04-2025 01:20:59

Matthias Wandel er også god.
Der er en tabel med hans belastnings resultater, længere nede på siden, med fyr og ahorn. 
https://woodgears.ca/joint_strength/ 

Nice! Tak! Fed løsning.

cdp skrev den 15-04-2025 08:19:25

Har du overjet Mdf plade - nemt at arbejde med, stabilt og tidløst ift. efter behandling mv.
Vil du stadig bruge fyr/gran - lidt inspiration HERFRA

Tak for linket. Foretrækker egentlig oliebehandlet elelr lakeret naturtræ. Men projektet er også mest fordi jeg ahr en masse reglar liggende.

Superdiy skrev den 14-04-2025 22:29:06

Søren O skrev den 14-04-2025 18:52:41

Buller 27: Pas nu på med sådan et hjemmelavet stativ. Det kræver CE mærkede materialer + statisk og dynamisk beregning af certificeret statiker. 

Ja, men det er jo i træ, så der skal også en godkendt brandrådgiver ind over😜

Bare rolig. Det hele bliver dybbet i bromider ;-)

Annonce
buller27 skrev den 14-04-2025 21:58:57

Hvis du kan tegne en retvinklet trekant i mellem "foden" og resten, så er den stærk nok. Men hvis "foden" er for kort i forhold til højden, så bliver vinklen for spids og så vælter den.

Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Tyngdepunktet når tvet er monteret ligger tilpas langt inde fra kanten af foden - faktisk næsten i midten af den 35cm vandrette del. Men fordi belastningen på samlingen består af et moment og ikke en lodret kræft alene - så belaster det samlingen helt anderleden end hvis tvet stod "oven på" benet og pressede lodret ned i samlingen uden moment. 

Jeg skal lige forstå det rigtigt. Så vægten fra tv'et gør at de lodrette ben "exer" fra side til side?
Hvis det er sådan det skal forstås, er det jo oplagt med en vandret "pind" i mellem benene eller fødderne (igen en trekant konstruktion).
I øvrigt kan du jo låse tappen ved at skære et snit på tværs og banke en kile i den, ligesom man gør ved hammer/økse skafter. Så bliver tappen umulig at få ud igen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 15-04-2025 11:14:08

buller27 skrev den 14-04-2025 21:58:57

Jeg skal lige forstå det rigtigt. Så vægten fra tv'et gør at de lodrette ben "exer" fra side til side?
Hvis det er sådan det skal forstås, er det jo oplagt med en vandret "pind" i mellem benene eller fødderne (igen en trekant konstruktion).
I øvrigt kan du jo låse tappen ved at skære et snit på tværs og banke en kile i den, ligesom man gør ved hammer/økse skafter. Så bliver tappen umulig at få ud igen.

Nej. Det er samme udfordring som i linket fra DLG hvor samlinger testes. Samlingen belastes med moment og går fra hinanden. I tegningen er der allerede vandrette dele til at stabilisere.

Så løsningen bliver tapsamling m. lim og ekstra støtte som i linket fra DLG

Hvis du laver den lodrette konstruktion med nogle få graders hældning bagover vil tyngdepunktet på TV`et være centreret lige over samlingen. Dvs. 2 små skruer i hvert ben ville være tilstrækkeligt.
Hældningen kompenserer man naturligvis for der hvor tv`et monteres så det stadig sidder lodret.

I øvrigt ville jeg vælge noget bedre træ.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis