PinkHenrik skrev den 14-04-2025 17:52:04
Det er almindelig geometri.
Hvis du kan tegne en retvinklet trekant i mellem "foden" og resten, så er den stærk nok. Men hvis "foden" er for kort i forhold til højden, så bliver vinklen for spids og så vælter den.
Så du skal bare lave en længere "fod".
Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Tyngdepunktet når tvet er monteret ligger tilpas langt inde fra kanten af foden - faktisk næsten i midten af den 35cm vandrette del. Men fordi belastningen på samlingen består af et moment og ikke en lodret kræft alene - så belaster det samlingen helt anderleden end hvis tvet stod "oven på" benet og pressede lodret ned i samlingen uden moment.
Bent Andersen skrev den 14-04-2025 20:24:15
Fyrretræ er noget bras. Bøg, eller endnu bedre ask er egnet. Men jeg har mine tvivl mht. selve konstruktionen.
Ja til her er det ikek optimalt- en tand for blødt. Men nu havde jeg bare en masse reglar liggende, lidt beslag og nogle hyldeknægte og ville prøve at få noget ud af det. En hyldeknægt holder det fint uden flex(siden i eftermiddags) - men synes ikke det er særlig kønt.
Søren O skrev den 14-04-2025 20:34:34
Jeg kunne ikke nære mig. I Bullers verden skal man gå med “livrem og seler”, så man er helt sikker på at alle love og regler er overholdt.
En gang sund fornuft, kombineret med erfaring, giver normalt et godt resultat. I dette tilfælde kunne jeg foreslå en trekant fremstillet af krydsfiner, limet og skruet på siderne af de lodrette “stænger”. Det må være ok kun at lade “trekanten” gå bagud.
Det lyder som om du kender mig utroligt godt - sikke psykiske superkræfter ;-)
Men tak for tippet med krydsfiner
djaydjay skrev den 14-04-2025 17:19:23
Hvis samlingen er lavet helt præcist og er limet, så vrides det ikke fra hinanden, - men uden lim vil det sikkert give sig.
En dyvel eller to igennem vil gøre det helt uadskillelig.
Udfordringen er også lidt at fyrretæet er så blødt og fleksibelt at momentet i samlingen efter kun en dag har udvidet hullet. Må kunne være jeg skulle prøve med den dyvel ovel i.
Tapsamlinger som den videoen fra Pinkhenrik viser er jo rigtig gode til tryk igennem midterlinjen og en 90 graders belastning - men ikke til moment.