Hjemmelavet tv stander i træ buller27 1195 14-04-2025 15:48 Hejsa Jeg tænker at lave at tv stander i reglar baseret på flg overordnede design med hjul (dog uden justerbarhed i højde):https://www.amazon.co.uk/UNHO-Standing-Adjustable-Bracket-Television-White/dp/B09KTP19VN?th=1Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst og pænest fastgør fødder til ben. Har vedhæftet en simpel tegning med de muligheder jeg har set på.Mon her er en tømrer eller snedker der har nogle gode råd? Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler. 18 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
PinkHenrik 6104 6300 14-04-2025 16:14 Prøv at se denne video. Det er den rigtige måde at lave det på.Sellers er en guru for folk der kun bruger håndværktøj, men den kan også levets med elværktøj, bare du ved hvad du laver... Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
buller27 Trådstarter 1195 14-04-2025 16:18 PinkHenrik skrev den 14-04-2025 16:14:34Prøv at se denne video. Det er den rigtige måde at lave det på.Takker :-) . Har tænkt i de baner og har også prøvet mig frem. Desværre kunne det slet ikke holde til det moment der er når 18kg tv og soundbar vrider samlingen. Det fleede også en del mere en hvad godt var Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
PinkHenrik 6104 6300 14-04-2025 16:31 Hvis "Tenon" er lavet så der kun er et par mm skulder på hver side(og i øvrigt går hele vejen igennem), og "modtagerhullet" er helt stramt får du ikke en stærkere samling. Det er det vandrette "ben" der skal bære vægten lodret. Men det handler selvfølgelig om hvor lang den vandrette er, for at det ikke bliver "top heavy" og vælter. Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
buller27 Trådstarter 1195 14-04-2025 17:03 PinkHenrik skrev den 14-04-2025 16:31:40Hvis "Tenon" er lavet så der kun er et par mm skulder på hver side(og i øvrigt går hele vejen igennem), og "modtagerhullet" er helt stramt får du ikke en stærkere samling. Det er det vandrette "ben" der skal bære vægten lodret. Men det handler selvfølgelig om hvor lang den vandrette er, for at det ikke bliver "top heavy" og vælter. Det vælter ikke - tyngdepunkter er lang fra benenes kant. Men det vrid der er fordi tvet jo ikke belaster samlingen lodret - men med moment. Gør at tapsamlingen simpelthen vrider sig ud. Godt nok er det fyrretræ. Så samlingen er rigelig stærk ved direkte lodret eller vandret belastning. Men med vrid som der opstår i sådan en tv stander der holder et tv hvor tyngdepunktet er ca 6 cm væk fra det lodrette ben er tapsamlingen desværre ikke nok. Måske et hul igennem tappen og en dyvel elelr bolt kan hjælpe på vridet - men der er ikke meget materiale at give af. Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
djaydjay 1454 7200 14-04-2025 17:19 Hvis samlingen er lavet helt præcist og er limet, så vrides det ikke fra hinanden, - men uden lim vil det sikkert give sig. En dyvel eller to igennem vil gøre det helt uadskillelig. Annonce
PinkHenrik 6104 6300 14-04-2025 17:52 Det er almindelig geometri.Hvis du kan tegne en retvinklet trekant i mellem "foden" og resten, så er den stærk nok. Men hvis "foden" er for kort i forhold til højden, så bliver vinklen for spids og så vælter den.Så du skal bare lave en længere "fod". Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Søren O 7956 7000 14-04-2025 18:52 Buller 27: Pas nu på med sådan et hjemmelavet stativ. Det kræver CE mærkede materialer + statisk og dynamisk beregning af certificeret statiker. Søren O
Bent Andersen 3002 14-04-2025 20:24 Fyrretræ er noget bras. Bøg, eller endnu bedre ask er egnet. Men jeg har mine tvivl mht. selve konstruktionen.
Bent Andersen 3002 14-04-2025 20:24 Søren O skrev den 14-04-2025 18:52:41Buller 27: Pas nu på med sådan et hjemmelavet stativ. Det kræver CE mærkede materialer + statisk og dynamisk beregning af certificeret statiker. Er det en vits?
Søren O 7956 7000 14-04-2025 20:34 Jeg kunne ikke nære mig. I Bullers verden skal man gå med “livrem og seler”, så man er helt sikker på at alle love og regler er overholdt.En gang sund fornuft, kombineret med erfaring, giver normalt et godt resultat. I dette tilfælde kunne jeg foreslå en trekant fremstillet af krydsfiner, limet og skruet på siderne af de lodrette “stænger”. Det må være ok kun at lade “trekanten” gå bagud. Søren O